החלטה להתגרש הינה אירוע מטלטל. ניהול המשבר בדרך חכמה, עשוי להבטיח תהליך הגון בטווח הקצר ואת העתיד הכלכלי של בני הזוג, לאורך שנים.

 

לצערי, נתקלתי במקרים רבים בהם בני הזוג מתכתשים בבית המשפט או בבית הדין בעניין חלוקת הנכסים הכלכליים שברשותם ובדרך להשיג את מבוקשם, הם חווים הוצאות כספיות גבוהות, עוגמת נפש רבה ולעיתים אף לא מגיעים לתוצאה המצופה.

 

אחת הדרכים המהירות, הזולות והנכונות לטעמי להגיע לחלוקה שתהיה מקובלת על ידי שני בני הזוג, תוך הבטחת זכויותיו של כל צד, הינה הסדרת חלוקת הנכסים הכלכליים של התא המשפחתי, עוד בתחילת התהליך.

 

פעולה זו יכולה להתבצע בעזרת מומחה בעל ניסיון מוכח בגישור ופישור ובעל ניסיון כאקטואר לאיזון משאבים בין בני זוג שמתגרשים ומעריך שווי חברות ועסקים (באם לבני הזוג או לאחד מהם, אחזקות בחברה או בעסק). במסגרת ההליך, מקבל המומחה מסמכים המעידים על הנכסים וההתחייבויות שצברו בני הזוג במהלך שנות הנישואין ועורך דוח המציג את סך נכסי בני הזוג והתחייבויותיהם, כשהם משוערכים למועד שנקבע.

 

דוח זה כולל את מכלול הנכסים הכלכליים שצברו בני הזוג ובין השאר: זכויות או צבירת כספים בקרן פנסיה, צבירה בביטוח מנהלים, קופות גמל וקרנות השתלמות, תוכניות חיסכון ועוד. לעיתים, עשויות להיות זכויות עתידיות לבן הזוג "הנשכחות" במועד הפרידה, כגון: מענק פרישה, מענק וותק, בונוס, אופציות, פדיון ימי חופשה וימי מחלה ועוד, אותם יש לאזן ולשערך למועד שנקבע. כנגד הנכסים, עשויות להיות לבני הזוג או למי מהם, התחייבויות שונות כגון: משכנתא על דירת מגורים או בגין נדל"ן להשקעה, הלוואות, אשראי מבנקים וחברות אשראי ועוד.

 

תפקידו של המומחה, לערוך דוח איזון משאבים, במסגרתו עליו לבחון את כל הזכויות הכלכליות שצבר כל אחד מבני הזוג, לקזז את סך ההתחייבויות ולהציג לבני הזוג מספר חלופות להתחשבנות ביניהם, אם בדרך של העברת סכום חד פעמי של בן הזוג שצבר יותר זכויות לבן הזוג השני, אם בדרך של העברת סכומים נזילים מראש וצבירה של זכויות שיתגבשו בעתיד לחלוקה בעתיד, במועד שהם יהיו נזילים, או בדרך אחרת שתהיה מקובלת על שני בני הזוג.

 

נכסי נדלן ורכוש שאינו כספי כגון: כלי רכב, חפצי אומנות, אוספים, תכולת דירת המגורים ועוד, יחולקו בנפרד, בכפוף לשמאות מקרקעין או שמאות לשווים של הנכסים.

 

התהליך כולל עריכת דוח איזון משאבים לבני הזוג ופגישה, במהלכה מציג המומחה את הנתונים והמסקנות ומסייע לבני הזוג להגיע להסכמות הנוגעות לחלוקה הכלכלית. לעיתים נדרשת פגישה נוספת או שתיים, עד שמגיעים להסכמה בין בני הזוג. לאחר שמוסר המכשול המשמעותי הנוגע לנושאים הכלכליים, קל יותר להגיע להסכמות בנושאים האחרים.

 

לעומת הפתרון המוצע, ניתן לנהל את איזון המשאבים באמצעות בית המשפט או בית הדין, כאשר הנושאים הכלכליים ידונו בכפיפה אחת עם ההסדרות האחרות בפירוד, הליך שלעיתים נמשך זמן רב, הוא אינו מאופיין ב"פירוק מוקשים" מבעוד מועד והתוצאה מתקבלת בבית המשפט ולא בהסכמה, מה שיכול בחלק מהמקרים, לאכזב צד אחד או את שניהם.

 

יוסי דקל מכהן כמנכ"ל לשכת מעריכי השווי והאקטוארים הפיננסיים בישראל ((IAVFA, אקטואר מלא ((F.IL.A.V.F.A ומעריך שווי חברות CFV)), מגשר מוסמך, מפשר ובורר ובעל ניסיון בניהול תהליכי פירוד כלכלי. 


עודכן ב: 18/05/2023