לפני כ-5 חודשים נכנס לתוקפו החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה (הידוע בציבור הרחב כחוק הגישור). החוק קובע כי כל תביעה או בקשה הנוגעת לסכסוכים בין בני זוג תוגש באמצעות טופס קבוע ותעבור לטיפול ביחידות הסיוע.


ההיגיון שעומד מאחורי מנסחי החוק הוא, לבחון חלופה טובה ועדינה יותר לפתרון הסכסוך בהסכמה ובדרכי שלום, במקום להחמיר את הסכסוך על ידי הגשת בקשה לערכאה שיפוטית באמצעות כתב תביעה המכריז מלחמה ורצוף בהאשמות, וכנגדו כתב הגנה 'שיחזיר' מנה אחת אפיים.


תקופת עיכוב הליכים - זמן יקר שהולך לאיבוד


בחוק נקבע תקופת עיכוב הליכים בבית הדין הרבני או בבית משפט לענייני משפחה של מינימום 45 יום, כאשר התקופה נתונה להארכות נוספות.


למעשה, העומס המוטל על יחידות הסיוע הוא רב. ומשכך הפגישות עם עובדי יחידת הסיוע נקבעות לתאריכים מאוחרים. ידוע מקרה ובו נקבעה פגישה ראשונית לאחר 100 ימים! מיום הגשת הבקשה.


החלופה - הסכם גירושין


בקשה לאישור הסכם אינה כלולה בהוראות החוק האמור וניתן לפנות בבקשה זו ישירות לבית הדין הרבני או לבית המשפט.


מטבע הדברים ולנוכח המציאות העגומה, בה בן זוג מחויב לתקופת המתנה מורטת עצבים בזמן שרצונו לחסוך לעצמו זמן יקר, הנטייה הינה לערוך הסכם מהיר גם במחיר של ויתורים מרחיקי לכת, לאשר את ההסכם בערכאה המתאימה ולחתום פרק זה בחייו.


זמן שווה כסף - לא בכל מחיר


הסכם גירושין הוא הסכם הצופה פני עתיד. בהסכם הגירושין בני הזוג מביאים את ההסכמות בעניינים שביניהם, לקראת יציאתם לדרך חדשה.


ההסכם מתייחס למכלול הנושאים המשתנים בין זוג למשנהו. ביניהם סוגיית מזונות ומדור לילדים, חינוכם וזמני השהות עם הילדים. רכוש משותף, נכסים או חובות שנצברו במהלך חיי הנישואין. ונושאים נוספים המשתנים בהתאם לאופי החיים המשותפים.


מה זה הסכם גירושין טוב?


הסכם טוב הוא הסכם המתייחס באופן פרטני לכל הנושאים שקשורים לסיום חיי הנישואין. על ההסכם להיות מנוסח בצורה שלא מותירה מקום לפרשנות ולא מאפשר פתח לתביעות בעתיד.


פעמים שמתוך לחץ או רצון לסיים כמה שיותר מהר מוותרים על דברים שונים או ששוכחים פרטים משמעותיים מאוד ובכך סוללים את הדרך לתביעות הדדיות מתישות הסוחטות זמן וממון והרבה כוחות נפש.


הסכם גירושין כמעט ולא ניתן לשינוי


הערכאות השיפוטיות מקנות מעמד מיוחד להסכם גירושין מאושר יותר מהסכם 'רגיל' שקיבל תוקף של פסק דין. משכך, האפשרות לבטל או לשנות הסכם גירושין מאושר לרוב חסר סיכוי (למעט שינויים מהותיים הידועים בפסיקה).


לכן, העצה החד משמעית היא לא לחתום על ההסכם לפני שהדברים מובנים לכם כדי הצורך. אל תהססו לשאול שאלות ולהיוועץ עם בעלי מקצוע המתמחים בתחום גם במחיר כספי. התמורה שתקבלו שווה לאין ערוך מהתחושה שהפלגתם בוויתורים לטובת הצד השני, וגרוע מכך- להיות 'מוצפים' חלילה בתביעות הדדיות בעתיד.


5 שאלות מהותיות לפני חתימה על ההסכם


טרם חתימה על ההסכם שאלו את עצמכם:


1. האם ההסכם עונה על הצרכים והאינטרסים שלכם, או שהתחייבתם בדבר או בסכום שיהיה קושי בביצועו לטווח ארוך?


2. האם המילים בהסכם מנוסחות באופן שאינו מותיר מקום לפרשנות, או פותח פתח לתביעה עתידית?


3. האם ההסכם מורה על אופן קיום ההוראות הכתובות בו?


4. האם ההסכם מתייחס לכל הנושאים שביניכם בהווה ובעתיד, עד הפרט האחרון, או שיישנם נושאים נוספים ששכחתם לציין?


5. האם בהסכם ישנה הוראה מיוחדת למקרה של הפרת ההסכם על ידי הצד השני?

 

לסיכום, על אף הצורך העז לסיים בדרך המהירה ביותר. אם ההסכם לא ברור לכם כל צרכו - לא לחתום! חתימה על ההסכם מחייבת וכמעט בלתי אפשרי לבטל או לשנות הסכם שקיבל תוקף של פסק דין.


בהצלחה!

 

הכותב הינו טוען רבני ומגשר מוסמך. חבר לשכת הטוענים הרבניים בישראל וחבר באגודת היועצים והמטפלים בישראל. מעניק סיוע וייעוץ בתחום דיני המשפחה, עריכת הסכמים וגישור בענייני משפחה.


המאמר הינו לידיעה כללית ואינו מהווה תחליף לייעוץ פרטני.