בדומה לתחומי רפואה אחרים, גם בתחום רפואת שיניים יכולים לצערנו להתרחש מקרים של רשלנות רפואית.


המקרים השכיחים שבהם עלולה להתרחש רשלנות רפואית:

 

1. רופא שיניים חסר הסמכה


קבלת טפול מרופא שיניים שאין לו הסמכה ואין לו את המיומנות הדרושה להעניק את הטפול או שאין לו את הציוד המתאים הדרוש לטפול - עלולה לגרום לנזקים חמורים אשר כרוכים בכאבים ובבעיות אסתטיות. אותם מטופלים יאלצו לעבור טיפולי שיקום ותיקון בעלות גבוהה ומלווים בעוגמת נפש ולעיתים בסבל ממושך.


בתחום רפואת השיניים קיימים תחומי התמחות שונים כמו שיקום הפה, טיפולי שורש, אורתודנטיה (= יישור שיניים) ועוד. מבחינה חוקית, כל רופא שיניים יכול להעניק כל סוג של טיפול. הבעיה היא כאשר רופא השיניים מבצע טיפול שאינו בתחום מומחיותו ואת לו את הידע המתאים לביצוע הטיפול.


מומלץ לוודא שרופא השיניים הוא רופא מוסמך, ויש לו את המומחיות המתאימה לסוג הטפול שהוא מעניק. הדבר חשוב במיוחד כאשר מדובר בטפול מורכב כמו טיפול שורש, טיפול אורתודנטי, הרכבת שתלים.


לפני התחלת הטפול, כמו בכל טפול רפואי אחר, חובה על הרופא להסביר למטופל את מהות הטפול, סיכוניו ויתרונותיו, כמו גם אפשרויות לטיפולים חלופיים, ולקבל הסכמה מדעת של המטופל לטיפול. אם לא נערך שלב מקדמי כזה - הדבר אמור להדליק נורה אדומה אצל הלקוח.


2. רשלנות בעת מתן זריקת ההרדמה


זריקת ההרדמה מאפשרת טיפול שיניים ללא כאבים. כאשר זריקת ההרדמה ניתנת במינון שגוי או למטופל בעל רגישות מיוחדת הנזקים עלולים להיות חמורים כגון שיתוק חלל הפה לצמיתות או באופן זמני, פגיעה בשרירי הפנים, פגיעה בלסת, ובמקרים קיצוניים אף דום לב ומוות.


3. טיפול שורש


כאשר טיפול השורש היה רשלני והזיהום או הדלקת חזרו, ובעקבות כך יש צורך לבצע את הטפול בשנית או לעקור את השן, יש בכך, בנסיבות המתאימות ליצור עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.


4. עקירת שן


כאשר מתבצעת עקירת שן שלא לצורך, או ניתוח העקירה מתבצע באופן רשלני תוך כדי פגיעה בחלל הפה או הלסת מדובר ברשלנות רפואית. במקרה של עקירה חשוב לעקוב אחר התפתחות זיהום במקום. אי ביצוע מעקב כנדרש יכול להוות עילה לרשלנות רפואית.


5. שיקום הפה


שיקום הפה הוא תהליך מורכב אשר מתחיל בבניית תוכנית מתאימה, על פי אבחנה מדוקדקת שמבוססת על צילומים ובדיקות השיניים. טיפול מסוג כזה חייב להתבצע על ידי מומחה. רשלנות רפואית יכולה להתרחש כאשר הרופא שמבצע את הטיפול אינו מומחה (רופא שיניים שעבר התמחות מתאימה בת מספר שנים לאחר הסמכתו לרופא שיניים כללי) או באבחנה או בבניית התוכנית עצמה או בכל אחד מהטיפולים שמרכיבים את התהליך או במעקב קפדני שרופא השיניים מחויב לבצע.


6. הפסקת טיפול שיניים עקב חוב כספי


זכותו של אדם להתפרנס בכבוד אינה מוטלת בספק. יחד עם זאת, על הרופא מוטלת "חובת נאמנות" כלפי המטופל, וכאשר רופא השיניים או המרפאה מסרבים להמשיך את הטיפול בשל חוב כספי עשויה להיווצר עילת תביעה בשל הפרת חובת הנאמנות או בשל רשלנות רפואית.


מה הם הסימנים שצריכים לעורר חשד לרשלנות רפואית?


כאשר הטיפולים מתארכים מעבר לתוכנית שהוצגה לפני תחילת הטיפול, כאשר ההסברים של הרופא מעורפלים, כאשר יש כאבים רבים ומוגזמים, או במקרים יותר קיצוניים של נשירה של כתרים, התרופפות מבנים, פגיעה ביכולת ללעוס, קושי בסגירת הפה - בכל המקרים האלה כדאי לפנות ללא דיחוי לעורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית על מנת לקבל יעוץ.

 

הכותבים:


עו"ד רונן לפיד, סא"ל במיל. בעל משרד עו"ד בכרמיאל, עוסק בדיני נזיקין וברשלנות רפואית.


עו"ד אפרים בנדר, עוסק בדיני נזיקין ובמשפט עברי.