ציבור הנכים והחולים בישראל לא תמיד מודע למלוא זכויותיהם שכן המדינה לא מעבירה להם את המידע באמצעי התקשורת השונים ואינה דואגת ליידע אותם אודות זכויותיהם הרפואיות והכספיות. מטרתו של מאמר זה לשפוך אור ולידע את ציבור החולים והנכים בישראל על הטבת הפטור ממס הכנסה המגיע להם על פי חוק.

 

הוראות החוק הנוגעות לפטור

 

ההוראות הנוגעות לעניין פטור ממס לנכים מקורם בתקנות מס הכנסה (קביעת אחוז נכות) תש"ם- 1979, ובסעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש]. על פי סעיף זה לפקודת מס הכנסה אזרח המתגורר בישראל יכול לקבל פטור מתשלום מס אם הוא עיוור שנקבעו לו 100% נכות או אם יש לו בעיות רפואיות העשויות להקנות לו 90% נכות.

 

חשוב להדגיש ולציין כבר בשלב זה כי אין המדובר רק בנכים שנקבעו להם כבר אחוזי נכות במוסד לביטוח לאומי, אלא, לכלל ציבור האזרחים החולים במחלות שונות גם כאלו שמחלותיהם אינם מוכרים במוסד לביטוח לאומי ועדיין עובדים במשרה מלאה או חלקית. בהקשר זה נציין ונרחיב את הנקודות שלרוב הנכים או ציבור החולים אינם מודעים אליהן:

 

ראשית, כשמדברים על 90% נכות, אין המדובר באדם שבגין נכותו לא עובד, או במילים אחרות, אין המדובר בנכות תפקודית, אלא, בנכות רפואית בלבד הנקבעת לפי תקנות המוסד לביטוח לאומי- מבחנים לדרגת נכות.

 

בהחלט ישנם מצבים שלאדם מסוים יהיו מספר בעיות רפואיות כגון: סכרת, לחץ דם, בעיות אורטופדיות שונות, בעיות עור וכיוצא בזה, והוא עדיין מסוגל לעבוד ועובד בפועל במשרה מלאה או חלקית.

 

הפטור ניתן מעצם העובדה שלאדם מספר מחלות מצטברות המגיעות ל90% אחוזי נכות לפי תקנות הביטוח לאומי. זאת, להבדיל מנכות מעבודה או נכות לקצבה כללית הנקבעים על ידי המוסד לביטוח לאומי, נכויות שבהן בודקים בין היתר את הכושר התפקודי. כשמדובר בפטור ממס הכנסה אין כלל בוחנים את הכושר התפקודי.

 

שנית, גם אם המדובר בנכות זמנית כגון התפרצות מחלת הסרטן והתגברות עליה, או כל מחלה זמנית קשה אחרת, עדיין ניתן לקבל החזרי מס אם תיקבע לנכה נכות זמנית שמעל 184 יום (חצי שנה). גם לנכות זו יש משמעות כספית נכבדה והמדובר בעשרות אלפי שקלים לאותה שנה שבה הנכה חלה ואותם הוא זכאי לקבל כפטור ממס הכנסה.

 

כיצד ניתן לקבל את הפטור:

 

בשלב ראשון יש לפנות ולבקש שובר לתשלום אגרה מפקיד השומה (פקיד מס הכנסה) שבאזור המגורים. סכום האגרה נכון לשנת 2016 עומד על 530 שקלים. לאחר שמשלמים את שובר האגרה שולחים את הבקשה למס הכנסה באזור המגורים עם צירוף המסמכים הנוגעים לבעיות הרפואיות. פקיד השומה מעביר את הבקשה עם המסמכים הרפואיים לביטוח הלאומי ואלו מזמנים את הנכה לוועדה רפואית על פי סוג מחלתו.

 

יש לציין שייצוג על ידי עורך דין מנוסה בתחום, הבקיא בתקנות הביטוח לאומי ובמבחנים לקביעת דרגת הנכות שלפיהם בעצם מעניקים רופאי הועדה את אחוזי הנכות לנבדק, עשוי להעריך את סיכויי התביעה לפטור ממס עוד טרם תשלום האגרה ולמנוע הגשת תביעה מיותרת על ידי הנכה. בהחלט יתכן כי במקרים מסוימים עורך הדין עשוי להמליץ לנכה להגיש ערר על הועדה ולהסתייע בחוות דעת רפואית שתסכם את הנכויות טרם הגשת התביעה.

 

אם לנכה נקבעו נכויות רפואיות המגיעות ל - 90% דרך חוק כגון חוק הנכים לנכי צה"ל, חוק המלחמה ורדיפות הנאצים או לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, אזי הוא יהיה פטור מלגשת לוועדה רפואית.

 

לעיתים אף קיימת מדרגת מס גבוהה בפנסיה המופרשת לנכה ממקום עבודתו ולפיכך גם אם מדובר בנכה המקבל פנסיה ושלא עובד, שווה עדיין לבדוק את זכויותיו הרפואיות לקבלת הפטור ממס.

 

מן הסתם עסוקים הנכים במשך היום בכאבם, בסבלם ובחיפוש מזור למחלותיהם, בעוד שהטבה זו של פטור ממס עשויה לעזור להם בהכנסה נוספת ומשמעותית לקניית תרופות ולקבלת טיפולים טובים יותר בהתאם לנכויותיהם. לפיכך כדאי לכל מי שחלה ואף עדיין לא מוגדר או מגדיר עצמו כנכה, לבדוק ולהתייעץ בנוגע לזכאותו לקבלת הטבת הפטור ממס הכנסה.

 

כותב המאמר עו"ד אילן בנימיני עוסק בנזקי גוף, פטור ממס הכנסה ובמימוש זכויות רפואיות מול רשויות המדינה. האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.