כולם יודעים שצוואה הינה מסמך משפטי העוסק בהוראות בדבר הרכוש שנותיר אחרי לכתנו, חלוקתו, תשלום חובות (אם יש), העברתו במלואו, במקרים מסוימים, לבת/ בן זוג, ועוד.


ואולם, רוב האנשים חשים אי נוחות כשמציעים להם לערוך צוואה או כששואלים אותם אם הסדירו את הנחלת רכושם בצוואה, וזאת מהטעם הברור, והוא סירוב או הימנעות מעיסוק במותינו וביום שאחריו. זאת למרות שעל פי הסטטיסטיקה, כולנו, ביום מן הימים, נעבור מן העולם.


הניסיון מלמד, שחתימה על צוואה (כמו גם על הסכם יחסי ממון, לדוגמא), הגם שמדובר בעיסוק שיש בו "אי נעימות" מסוימת כאמור, פותרת סכסוכי ירושה רבים, ארוכים ויצריים, ומכניסה סדר וודאות על פני סימני השאלה ולעיתים כעס, הנוצרים בעת פטירתו של אדם, תוך הותרת רכוש בהעדר צוואה. סכסוכים אלו באים לעולם בדרך כלל על ידי יורשים או מי שסבור שהוא ראוי להיות בין היורשים.


לפיכך המלצתנו היא להיעזר בנוטריון או עורך דין שזהו תחום עיסוקם ולערוך צוואה מפורטת הקובעת מה ייעשה ברכוש שצברנו (או שנצבור בעתיד) ב"יום שאחרי". הדברים יפים גם לגבי אדם הבוחר להדיר (קרי לנשל) בני משפחה מלרשת את עזבונו, יהיו סיבותיו אשר יהיו.


כיצד תחולק הירושה ללא צוואה?


הכלל הראשי, שנקבע גם בפסיקה, אומר שיש לכבד את רצונו של הנפטר, בהתעלם משאלות של הגיון, מוסר וכדומה, וזאת אף אם הוראות הצוואה הינן אכזריות, חסרות רגש או מעוותות, וזאת לאור כלל כיבוד האוטונומיה של הפרט, לעשות כרצונו ברכושו, בין היתר כפי שהן באות לידי ביטוי בהוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו.


בהעדר צוואה - חלים דיני הירושה על פי חוק הירושה. ואולם דיני הירושה נחקקו לפני כחמישים שנה, ואינם גמישים, ולבטח אינם מכסים מיקרים הנפוצים היום, כמו לדוגמא מה יחול במקרה של שני גברים, בני זוג, אשר הביאו לעולם ילדים מתרומת ביצית, על ידי אם פונדקאית.


במקרה כאמור רק עריכת צוואה על ידי עורך דין שזהו עיסוקו תסדיר באופן וודאי את זכויותיהם של ההורים, והילדים הנ"ל, מכיוון שדיני הירושה ה"מסורתיים", לא ערוכים לטפל בכך, בהיותם ארכאיים וקשיחים.


סוגי הצוואות המוכרים על פי החוק, הינם, בקצרה, צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות (לרבות בפני נוטריון), צוואת שכיב מרע (מקרה ספציפי של אדם הרואה עצמו בפני מוות חלילה).


כל צוואה ניתנת לביטול, שינוי ותיקון בכל עת, כל עוד המוריש בין החיים


נושא עריכת צוואה משמעותי פי כמה וכמה במקרים של "פרק ב' " לאחר גירושין, אלמנות ואלמנים, בעלי ממון רב, ידועים בציבור, עריריים, חולים במחלות קשות, בני קהילת הלהט"ב (כאמור לעיל), ועוד. זאת מאחר ובמקרים אלו קיימות מורכבויות שהדין לא יודע לפתור בקלות בהעדר צוואה מסודרת, ויוצר עיוותים משמעותיים.


ראוי לציין כי חשוב מאד להיעזר בעורך דין שזו תחום התמחותו, ולא לערוך צוואה באופן עצמאי או על ידי הורדת דוגמאות הזמינות באינטרנט, מאחר ובנושא זה קיימות סוגיות מורכבות ואף חדשניות שלא כולם ערים להן או מכירים, כגון הסדרת זכויות סוציאליות בקרן פנסיה, ביטוח מנהלים, ביטוחים וקרנות השתלמות/קופות גמל, לצד הוראות הצוואה, וכן סוגיה חדשה יחסית, שעניינה עריכת צוואה הדדית בין בני זוג וההשלכות העתידיות לגביה, ועוד.


בעניין זה יודגש כי על פי הוראות החוק, אדם החותם על צוואה הדדית עם בן/בת זוגו, יכול למצוא עצמו "מסונדל" מלבצע שינויים בעזבון ובהנחלתו לאחר פטירת בן הזוג ועל כן רצוי מאד לקבל הסבר מקיף לגבי המגבלות, טרם החתימה על הצוואה ההדדית, באשר ייתכן כי אינה מתאימה לכל הזוגות, מטעמים שונים (לדוגמא במצב בו יש חוסר שוויון בין נכסי בני הזוג).


אייל אשכנזי, עו"ד ונוטריון