היום יותר מתמיד, העולם הווירטואלי הופך לחלק בלתי נפרד מהעולם בו אנו חיים – העולם האמיתי.

 

סייבר, או באנגלית קיצור של המילה קיברנטיקה,Cybernetics הוא אחד השמות שכיחים ביותר במרחב האינטרנטי, ששם אנו מבלים לא מעט זמן (בלשון המעטה) במסגרת העבודה והחיים הפרטיים.

 

בעידן הטכנולוגי קיים היום סיכון חדש משמעותי ורציני הנובע מרשת האינטרנט ושמו 'סיכון סייבר'.

 

סיכוני הסייבר נוגעים לא רק לגבי מדינות או חברות גדולות, אלא גם לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, משום שגם אצלם קיימות מערכות מידע שאוספות, שומרות ומנהלות מאגרי מידע. המונח הזה כולל בתוכו קופת מכירה, מחשב נייח/ נייד, טאבלט וכו'.., שכמובן כל אלה ממוחשבים ומחוברים לרשתות תקשורת ביניהם האינטרנט ולכן חשופים במידה ניכרת לסיכוני סייבר.

 

בדומה לעולם האמיתי, גם בעולם הסייבר קיימים סיכונים ובדיוק בגלל זה נוצרו מוצרי ביטוחי חדשים כמו ביטוח סייבר לעסקים, ביטוח סייבר פרטי ואפילו ביטוח סייבר ייעודי המגן על המשפחה– כדרך להבטיח שבמידה ונגרם למבוטח נזק כלשהו בעולם הסייבר, הוא יהיה מכוסה מפניו.

 

ביטוח סייבר לעסקים הוא כלי חשוב שעוזר לחברות להגן על מערכות המחשב שלהן מתקפות אינטרנט. הביטוח מספק להן מגוון שירותים שיעזרו לחברות להגן על מערכות המחשב שלהן מתקפות אינטרנט שונות לרבות פריצת מידע, סחיטת סייבר, הפרעה עסקית ופשעי סייבר.

 

היקף פוליסת הביטוח תלוי במבטח הבודד, אך בדרך כלל מכסה את העלויות הכרוכות בתגובה לאירוע סייבר, כגון הוצאות משפט, ניהול משברים ויחסי ציבור. הוא עשוי גם לכסות כל הפסדים כספיים שנגרמו כתוצאה מהאירוע.

 

הביטוח מספק גם שירותי אבטחה שיעזרו לחברות לזהות את התקפות האינטרנט שעלולות לפגוע במערכות המחשב שלהן ולקבוע את הצעדים הנכונים לפני שהתקפות אינטרנט יתרחשו.

 

לביטוח זה ניתן להוסיף הרחבות בתשלום נוסף כמו הוצאות יחסי ציבור, הרחבה לחבות אישית של עובדי החברה,

הרחבה להוצאות נוספות של הגנה בהליכים פליליים או מנהליים, כיסוי לתקופת דיווח מורחבת של 180 ימים- למבוטחים הנדרשים לכיסוי זה במסגרת אישורי ביטוח והתחייבויות חוזיות כלפי צדדים שלישיים.

 

 

על פי החוק הישראלי, "לכל אדם הזכות להגן על עצמו ועל רכושו מפני פגיעה ולבטח את עצמו מפני הסיכונים של פגיעה כזו". (חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, 1992). ציטוט זה מהחוק משמש כתזכורת לכך שביטוח סייבר הוא חלק חשוב בהגנה על עצמך ועל העסק שלך מפני הסיכונים הקשורים לאירועי סייבר.

 

ומכאן אנו רואים כי הצורך בביטוח סייבר מגיע לא רק מהמגזר העסקי אלא גם האדם הפרטי או המשפחה כולה, זקוקים להגנה אותה ביטוח סייבר פרטי וביטוח סייבר למשפחה מציעים, הכוללת כיסויים נחוצים, לדוגמא: כיסוי מפני "פישינג" – הוצאת כספים במרמה ברשת האינטרנט, גניבת כספים, גניבת זהות, בריונות ברשת, דרישת כופר, כיסוי עלויות שחזור מסמכים ונתונים ועוד.

 

יתרה מזאת, בהחלט ניתן להבין שכל מי שמשתמש ברשת האינטרנט, ככל הנראה זקוק לביטוח. אך מעבר לרכישת הביטוח כשלעצמו –הבחירה חשובה היא בביטוח המתאים ביותר לאופי השימוש של המבוטח הן באישיות והן ברשת באינטרנט, סוג הנתונים ורגישות המידע אליו הוא חשוף וצרכיו השונים.

 

 

לאחרונה ברשת אנו עדים לעלייה במתקפות הסייבר ע"פ הלמ"ס, אחד מכל חמישה עסקים בישראל חווה תקיפת סייבר, שניים מכל חמישה עסקים עם 250 מועסקים ומעלה חווה תקיפת סייבר. ממצא זה מוכיח כי תופעת תקיפות סייבר על עסקים היא תופעה רחבה. להערכת הלמ"ס, אומדן זה הוא אומדן חסר מאחר שישנן תקיפות רבות שאינן מתגלות כלל על ידי עסקים או מתגלות בפיגור ניכר, ולכן ניתן לשער ששיעור העסקים המותקפים בפועל גדול מהאומדן המוצג. ישנה שכיחות גבוהה במיוחד של תקיפות סייבר על עסקים בענף תעשיית טכנולוגיה עילית, בענפי שירותי היי-טק – אחד מכל שלושה עסקים בענף זה דיווח על תקיפה. שיעור גבוה זה נובע ככל הנראה משילוב של האטרקטיביות הגבוהה של עסקים בענף זה עבור תוקפים והיכולת של עסקים בתחום זה לזהות בצורה טובה יותר תקיפות סייבר בשל הידע של העוסקים בענף זה והמודעות הגבוהה לנושא.

 

העסקים מעסיקים עובדים לצורך ביצוע פעולות הנוגעות באבטחת מידע עובדים פנימיים ו/או עובדים חיצוניים ואילו %32 מכלל העסקים אינם מעסיקים כלל עובדים לצורך זה.

 

 

לסיכום, ביטוח סייבר הוא כלי חשוב שעוזר לחברות להגן על מערכות המחשב שלהן מתקפות אינטרנט. הביטוח מספק מגוון של שירותים שיעזרו לחברות להגן על מערכות המחשב שלהן מתקפות אינטרנט שונות, כולל שירותי חקירה, ניהול איומים אינטרנט, ייעוץ ואבטחה.

 

הביטוח מספק גם שירותי אבטחה שיעזרו לחברות לזהות את התקפות האינטרנט שעלולות לפגוע במערכות המחשב שלהן ולקבוע את הצעדים הנכונים לפני שהתקפות אינטרנט יתרחשו. הביטוח מסייע בהפחתת הנזק בין אם אתה אדם פרטי שרוצה לשמור על סביבת המשפחה שלו והחשיפה של ילדיו לתכנים ברשת לבין אם מדובר על חברת עילית/ עסק קטן/ עסק בינוני ככל הנראה במידה ותצרוך או תשתמש באינטרנט תצטרך ביטוח סייבר שיגן עליך מפני תוכנות זדוניות ברחבי הרשת.


עודכן ב: 15/03/2023