בית משפט השלום עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לאישה בגיל 31 שהורשעה לאחר הודאתה בביצוע עבירות אלימות כלפי פעוטות במהלך עבודתה כסייעת בפעוטון. האישה הודתה במעשים והורשעה בביצוע ריבוי עבירות תקיפה ובעבירת תקיפה על ידי אחראי הגורמת חבלה של ממש. לאחר בחינת כלל העדויות והראיות השופטת קבעה כי עוצמת עבירות האלימות שבהן הודתה הסייעת היא ברף החומרה הגבוה ביותר ולכן הטילה עליה עונש מאסר בפועל.


האישה הייתה אמונה על שלומם וביטחונם של הילדים בפעוטון


לפי העובדות שפורטו בפסק הדין, האישה עבדה בתפקיד סייעת בפעוטון המיועד לילדים בגילאי חצי שנה ועד שלוש. מתוקף תפקידה האישה הייתה אחראית לשלומם ולביטחונם של הפעוטות בזמן שהם בגן. במהלך החודשים מאי ויוני בשנת 2018 האישה תקפה את הפעוטות שלא כדין בדרכים שונות שכללו צביטות, בעיטות, מכות ודחיפות.


במסגרת האישומים צוין בין היתר כי בתאריך 23.5.18 לאחר שהפעוטות אכלו ארוחת צוהריים, האישה תקפה אחד מהם על ידי כך שהרימה והשליכה אותו בגסות לעבר המזרן ולאחר ששכב על המזרן היא דרכה על רגלו בכוונה. נוסף על כך, האישה תקפה שני פעוטות אחרים על ידי כך שדרכה על רגליהם במכוון ובעטה בהם.


הסייעת נהגה להשליך פעוטות לעבר המזרן, לדרוך על רגליהם ולהכותם


בתאריך 27.5.18 האישה משכה פעוט נוסף בזרועותיו, הרימה אותו כלפי מעלה ואז השליכה אותו לעבר מזרן אחר תוך שהיא דורכת בחוזקה על רגלו. בהמשך האישה הכתה פעוט אחר בישבנו.


למחרת האישה הכתה את אחת הפעוטות בראשה בתגובה לכך שהפעוטה הקישה על צלחת האוכל שלה. בהמשך, הסייעת דחפה אותה והשליכה אותה לעבר המזרן. כתוצאה ממעשיה של הסייעת נגרמו לפעוטה כאבים והיא בכתה במשך מספר דקות.


בין הצדדים הוסכם שהאישה תופנה לשירות המבחן כדי שיערוך תסקיר בעניינה. בתסקיר צוין כי האישה בגיל 31, רווקה ללא עבר פלילי אשר מתגוררת עם אימה ואחותה. עוד צוין בתסקיר כי מאז מעצרה האישה מתמודדת עם חרדה ונזקקת לטיפול.


שירות המבחן ציין כי האישה סבלה בילדותה מקשיים בתקשורת בינאישית, התקשתה בהבנת קודים חברתיים ואף חוותה פגיעות וקשיי השתלבות. לגרסתה של האישה, היא ביצעה את העבירות על רקע תחושת לחץ בגן ולנוכח ביקורת מתמדת על תפקודה מצד מנהלת המקום.


הסייעת התקשתה להכיר בחומרת התנהגותה


עוד צוין בתסקיר כי האישה הביעה חרטה על מעשיה ונטלה עליהם אחריות. עם זאת צוין כי שירות המבחן התרשם שהאישה מתקשה להכיר בחומרת התנהגותה ומתקשה לזהות חלופות התנהגותיות שהייתה יכולה לבחור במהלך עבודתה בפעוטון.


שירות המבחן התייחס למידע שקיבל מהפסיכיאטרית המטפלת באישה שהתרשמה כי היא מצויה ברף הנמוך של הנורמה מבחינה קוגניטיבית ולכן קבעה שיש צורך בביצוע אבחון וטיפול שיחתי שמתאים למצבה. כמו כן, שירות המבחן התרשם כי האישה מתקשה להסתגל למסגרות, להבין מצבים חברתיים ולהתנהג לפיהם, לשקול את מעשיה ולהבין את תוצאותיהם.


התביעה טענה כי האישה הייתה מעורבת ב-18 מקרי תקיפה שנעשו כלפי 15 קטינים. כמו כן נטען כי המעשים בוצעו באופן שגרתי וגרמו נזק לילדים. התביעה הוסיפה וטענה כי מעשי האישה פגעו בערכים מוגנים תוך ניצול תמימותם של הילדים ופערי הכוחות בינם לבין הסייעת. על כן, התביעה ביקשה לקבוע מתחם ענישה שינוע בין 18 ועד ל-42 חודשי מאסר בפועל בתוספת רכיבי ענישה נלווים.


סנגורה של הסייעת טען כי היא סובלת מקשיים שהחלו כבר מילדות ומעשיה כלפי הילדים נבעו מאובדן שליטה. עוד נטען כי האישה הודתה במעשים באופן מידי ומלא ושיתפה פעולה עם שירות המבחן. הסנגור הוסיף וטען כי במקרה זה יש מקום לקבוע מתחם העונש הולם שנע בין מספר חודשי מאסר ועד ל-10 חודשים. הסנגור ביקש למקם את הסייעת בתחתית מתחם הענישה תוך מתן ביטוי לקשייה בהבנת מעשיה והפסול בהם.


הפגיעה בערכים המוגנים היא חמורה ביותר


לאחר בחינת כלל העדויות והראיות השופטת קבעה כי האלימות שתועדה במצלמות במשך חמישה ימים גרמה לפגיעה חמורה ביותר בערכים המוגנים. השופטת קבעה כי מעשיה של הסייעת מהווים פגיעה ברף גבוה מאוד בערכים בסיסיים כגון הגנה על הנפש הרכה בעת התפתחותה, שלמות הגוף והזכות לילדות מוגנת ובטוחה.


השופטת קבעה כי מתחם העונש ההולם לסייעת נע בין 14 חודשי מאסר לבין 28 חודשי מאסר בפועל בתוספת רכיבי ענישה נלווים. השופטת ציינה כי האישה הודתה בעובדות שצוינו בכתב האישום וקיבלה אחריות על מעשיה ובכך חסכה זמן שיפוטי יקר.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


השופטת שוכנעה כי יש הצדקה להתחשב בסייעת עקב ליקויי התקשורת שמהם היא סובלת. על כן, השופטת הטילה על הסייעת עונש של 15 חודשי מאסר בפועל, 6 חודשי מאסר על תנאי שלא יופעל אלא אם תבצע עבירת אלימות במשך שלוש שנים ממועד שחרורה, צו עיכוב יציאה מהארץ ופיצוי בסך 3,000 שקלים לכל אחד מהפעוטות שנפגעו על ידה אשר זהותם ידועה.


ת"פ 11847-10-18