בית המשפט המחוזי בתל אביב עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לגבר בגיל 74 שעל רקע משבר גירושין עם אשתו המתין לה מחוץ לביתה, התנפל עליה ודקר אותה באמצעות שני סכיני מטבח. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע כי מדובר באירוע חמור מאוד שבמסגרתו הגבר ניסה לגרום למותה של אשתו. לפיכך, הוחלט להשית על האיש עונש של 14 שנות מאסר בפועל, 9 חודשי מאסר על תנאי, ופיצוי לאשתו בסך של 150 אלף שקלים.


האישה עברה להתגורר עם אימה בתל אביב והבעל המשיך לגור בירושלים


לפי העובדות שפורטו בפסק הדין, בני הזוג ניהלו מערכת יחסים במשך שנים רבות. שנתיים לפני אירוע התקיפה מערכת היחסים בין השניים עלתה על שרטון והאישה עברה להתגורר עם אמה בתל אביב בעוד בעלה נשאר לגור בירושלים בדירה אשר נרכשה מכספיה של אשתו.


בתאריך 27.10.19 עורכת הדין של האישה ערכה מספר שיחות טלפון עם הגבר אשר בהן היא הציעה לו הצעות כספיות שונות למען סיום הקשר אך הצעות אלו לא היו מקובלות עליו. לאחר ששוחח עם עורכת הדין האיש התקשר אל אשתו וביקש לדבר עימה. בעצתה של עורכת הדין, האישה סירבה לשוחח עימו.


הבעל החליט לגרום למותה של אשתו והצטייד בשני סכיני מטבח גדולים


בעקבות התנהלותה כלפיו, האיש הבין כי אשתו נחושה לסיים את הקשר הזוגי, דבר שגרם לו לתחושות של כעס, תסכול וחרדה לגורלו הפיננסי. על כן, האיש החליט לגרום למותה של אשתו ולצורך כך הצטייד בשני סכיני מטבח גדולים.


במסגרת התוכנית האיש ארז מזון בתוך תיק, הזמין מונית שאספה אותו מביתו בירושלים והסיעה אותו לבניין מגוריה של אשתו בתל אביב, שם חיכה לה עד שיצאה לחדר הכושר. בשעה 5:30 לערך עם צאתה של האישה מבניין המגורים, הגבר התנפל עליה כשהוא אוחז בידיו שני סכיני מטבח. האיש הצמיד את האישה לדלת של בניין המגורים והחל לחתוך ולדקור אותה בפלג הגוף העליון, בבטן, בצוואר, במותן ובחזה.

 

שכנים ששמעו את זעקותיה של האישה התקשרו למשטרה, הגיעו לזירת העימות והפרידו בין הגבר לבין אשתו.


האישה הובהלה לבית חולים לאחר שנגרמו לה פצעי דקירה בפלג הגוף העליון


לאחר התקיפה האישה הובהלה לבית חולים כשהיא מדממת ובבית חולים התברר כי נגרמו לה חבלות מסוג פצעי דקירה בצוואר, בחזה, במותן, חתכים בשפתיים, באמה, במפרק ובאצבעות. האישה נזקקה לאשפוז למשך 4 ימים, היא טופלה וחתכיה נתפרו.


התביעה טענה כי מעשיו של הבעל פגעו בשורת ערכים מוגנים כאשר המרכזי שבהם הוא קדושת החיים לצד צורך לייצר סביבת חיים בטוחה לכל אדם. התביעה עמדה על הצורך לגבש מדיניות ענישה מחמירה בעבירות אלימות באופן כללי ובעבירות אלימות אשר מתרחשות בתוך התא המשפחתי במיוחד.


לפי טענת התביעה, המארב, התכנון והשימוש בשני סכינים מצדיקים לקבוע לאיש מתחם עונש שנע בין 12 שנות מאסר לבין 16 שנות מאסר. בהיעדר יכולת לתת לו הקלה בעונש השמורה לאלו שמקבלים אחריות על מעשיהם, התביעה ביקשה למקם את הבעל בחלקו העליון של מתחם הענישה ולהשית עליו גם עונש מאסר על תנאי ופיצויים לאשה.


הבעל הביע צער על מעשיו ושמחה על כך שהאירוע הסתיים מבלי שאשתו נפגעה קשה


בדבריו האחרונים לבית המשפט הבעל הביע צער על המקרה ושמחה על כך שהאירוע הסתיים מבלי שהאישה נפגעה קשות.
השופט ציין כי האירוע המתואר בכתב האישום הוא חמור בכל קנה מידה והוסיף כי הוא מסכים עם עמדת התביעה שלפיה קיימת חשיבות ממשית להטיל עונש משמעותי על מבצעי עבירות אלימות נגד נשים. השופט ציין כי עבירות אלימות שמבוצעות על ידי גברים במשפחה מערערות את ביטחונן של הנשים ואף הופכות את חייהן לגיהנום.


אירוע התקיפה היווה קו שבר בחיי האישה


השופט הוסיף כי מעשיו של הבעל פגעו קשות בערך השמירה על ביטחון הציבור בכלל ובביטחון של נשים שנמצאות במערכת יחסים בפרט. השופט קבע כי יש לשקלל נוסף על הפגיעה הפיזית גם את הפגיעה הנפשית שנגרמה לאישה בעקבות התקיפה. בהסתמך על חוות הדעת הפסיכיאטרית השופט ציין כי אירוע התקיפה היווה קו שבר בחיי האישה, כך שלמעשה ניתן לחלק את מהלך חייה לשניים - לחלק החיוני, החברתי והתפקודי שאפיין אותה לפני האירוע ולחלק המסתגר, הנזקק והטראומטי שהתחיל בעקבות האירוע.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסופו של דבר, השופט החליט לקבוע לבעל מתחם ענישה הולם שנע בין 11 שנות ממאסר ועד ל-16 שנות מאסר והטיל עליו עונש של 14 שנות מאסר בפועל, 9 חודשי מאסר על תנאי שלא יופעל אלא אם יבצע עבירת אלימות נגד הגוף מסוג פשע תוך שלוש שנים ממועד שחרורו, 4 חודשי מאסר על תנאי שלא יופעל אלא אם הבעל יבצע עבירת אלימות נגד הגוף מסוג עוון תוך שלוש שנים ממועד שחרורו. נוסף על כך, הבעל חויב לשלם לאשתו פיצוי בסך של 150 אלף שקלים.


תפ"ח 22963-11-19