בית משפט המחוזי בחיפה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לאישה שתקפה את בעלה באמצעות מספריים לאחר ששב מהעבודה וגרמה לו חתך עמוק בצוואר, שני חתכים באזור שורש כף יד שמאל ודקירות באוזן ובראש. לאחר שהשופט בחן את כלל העדויות והראיות הוא קבע כי האישה פגעה בערך החברתי של שמירה על החיים ועל שלמות הנפש והגוף. על כן הוא השית עליה עונש מאסר בפועל למשך תקופה של 18 חודשים ורכיבי ענישה נוספים.


האישה נכנסה מהחצר, לקחה מספריים ותקפה את בעלה


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בתאריך 17.5.20 בשעות הבוקר יצא הבעל לעבודתו בעוד אשתו נשארה בבית ושתתה משקאות אלכוהוליים. הבעל חזר מהעבודה בשעות הצהריים בעת שאשתו הייתה בחצר הבית. בשעה 15:45 האישה נכנסה מהחצר אל הבית, לקחה מספריים ותקפה את בעלה באמצעותם. בעקבות התקיפה נגרם לבעל חתך עמוק בצוואר, דקירות במצח, באוזן ושני חתכים באזור שורש כף יד שמאל.


לאחר התקיפה האיש הובהל לבית חולים שם אושפז למשך שלושה ימים. הדקירות והחתך נתפרו תחת טשטוש והרדמה מקומית בעוד החתכים ביד נסגרו באמצעות סיכות.


האישה הופנתה לקבל תסקיר של שירות המבחן בעניינה. בתסקיר צוין כי היא לא הכירה מעולם את אביה ואמה נטשה אותה בהיותה בגיל חצי שנה. על כן היא גדלה אצל סבתה עד גיל 4 ולאחר מכן עברה למשפחת אומנה.


האישה חוותה קשיים נפשיים וצרכה אלכוהול באופן קבוע


בגיל 18 האישה עזבה את משפחת האומנה ונישאה לבעלה הראשון אשר נהג כלפיה באלימות וצרך אלכוהול בקביעות. בשנת 2001 האישה נישאה לבן זוגה ובשנת 2003 עלו בני הזוג לישראל. עוד צוין כי לבני הזוג יש ילדה משותפת וכי האישה חוותה קשיי השתלבות בישראל כולל קשיים כלכליים משמעותיים וקשיים בקשר הזוגי עם בעלה. בעקבות קשיים אלו, האישה חוותה הדרדרות במצבה הנפשי, ביצעה ניסיון אובדני, אובחנה כסובלת מדיכאון, קיבלה תרופות והחלה לצרוך אלכוהול באופן קבוע.


עוד צוין בתסקיר כי לאישה אין רישום של עבירות קודמות וכי לפי תיאורה לפני ביצוע העבירות היא התמודדה עם קשיים במישור הכלכלי, הזוגי והנפשי. קצינת המבחן ציינה כי האישה ביקשה להשתתף בטיפול ייעודי בתחום ההתמכרויות בקהילה טיפולית. עוד צוין בתסקיר כי בחודש מרץ בשנת 2021 האישה עלתה לשלב ב' בתוכנית והחלה להשתלב בתפקידים טיפוליים ולהעניק ליווי למטופלות חדשות.


דפוסי התנהגות תוקפניים ואלימים וקשיים בוויסות הרגשי


גורמי הטיפול דיווחו כי אמנם האישה עומדת בתנאי התוכנית הטיפולית אך הצביעו גם על דפוסי התנהגות תוקפניים ואלימים ועל קשיים בוויסות הרגשי. בתסקיר משלים של שירות המבחן צוין כי האישה מצויה בתהליך טיפולי אינטנסיבי בקהילה, מתפקדת באופן תקין ונמנעת משתיית אלכוהול.


התביעה טענה כי האישה הודתה והורשעה בביצוע עבירה של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות אחרי שתקפה את בעלה באמצעות מספריים וגרמה לו חבלות קשות אשר חייבו אשפוז למשך מספר ימים וקבלת טיפול כירורגי. במעשיה האישה פגעה בבריאותו ובביטחונו של בעלה, כאשר פוטנציאל התקיפה של מעשיה היה גבוה משמעותית מהתוצאות בפועל. עוד נטען כי אין קשר בין שתיית האלכוהול לביצוע המעשים ולכן אין להתחשב בכך בעת קביעת העונש.


התביעה הוסיפה כי לפי תסקיר שירות המבחן, לאישה ישנם חלקים אלימים ותוקפניים באישיותה. עוד נטען כי שילוב הערכים שנפגעו יחד עם נסיבות ביצוע העבירה מחייב לקבוע מתחם עונש הולם שנע בין שלוש שנות מאסר בפועל לבין חמש שנות מאסר בפועל.


הסנגור ביקש להימנע מעונש מאסר בפועל כדי לאפשר לאישה להמשיך בהליך השיקום


מנגד, סנגורה של האישה טען כי היא הייתה נתונה במצב נפשי מורכב לפני ביצוע העבירה וציין את התמכרותה לאלכוהול. הסנגור ביקש לאמץ את המלצות שירות המבחן בתסקיר וביקש מבית המשפט להשית עליה צו מבחן ושלושה חודשי מאסר בפועל באמצעות עבודות שירות כדי לאפשר את המשך שיקומה ואת מעקב הגורמים הטיפוליים. הסנגור הוסיף כי במקרה זה הטלת עונש מאסר בפועל יסיים את מאמצי השיקום מצד האישה מאחר שלא יהיה ניתן להטיל עליה צו מבחן. הממונה על עבודות השירות קבע כי האישה מתאימה לבצע עבודות שירות תחת מגבלות.


לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט ציין כי האישה הורשעה בביצוע מעשה אלימות בתוך התא המשפחתי כאשר היא משתמשת במספריים. השופט קבע כי במעשיה האישה פגעה בערכים חברתיים מוגנים שכוללים את השמירה על החיים ועל שלמות הנפש והגוף.

 

השופט הוסיף כי מעשיה של האישה מעידים על כך שלא הפנימה את חובותיה כבת זוג ועל זלזול בערכים החברתיים המוגנים ביותר.


יש לעקור מן השורש כל סוג של אלימות במשפחה כולל אלימות שמבוצעת על ידי בת הזוג


השופט קבע כי בישראל המודרנית יש לעקור מהשורש כל סוג של אלימות במשפחה כולל אלימות שמבוצעת כלפי בן זוג על ידי בת הזוג. על כן השופט קבע מתחם ענישה שנע בין 28 ועד 44 חודשי מאסר בפועל לצד רכיבי ענישה נלווים.


השופט התייחס למצבה הנפשי המורכב של האישה, לחרטה שהביעה ולעובדה שהודתה במעשים בתחילת ההליך ובכך חסכה בזמן שיפוטי יקר וחסכה מבן זוגה את הצורך למסור עדות בבית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


בסופו של דבר השופט השית על האישה עונש מאסר בפועל לתקופה של 18 חודשים ועונש מאסר על תנאי למשך 10 חודשים שיופעל אם האישה תבצע עבירת אלימות מסוג עוון או פשע תוך שלוש שנים ממועד שחרורה.


ת"פ 65436-05-20