בית משפט השלום בירושלים עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לגבר בגיל 46 אשר תכנן והוציא לפועל הונאת הלוואות מתוחכמת שבמסגרתה הציע הלוואות ללווים באמצעות שימוש בשיקים מזויפים כאשר לצורך מתן ההלוואות דרש מהלווים סכומי כסף לצורך פתיחת התיק והכל מבלי שהתכוון לתת להם הלוואה ובמטרה ליטול את הכספים לכיסו. לאחר שהשופטת בחנה את מכלול העדויות והראיות היא הטילה על האיש עונש מאסר בפועל למשך תקופה של 22 חודשים, שמונה חודשי מאסר על תנאי, קנס ופיצויים לנפגעי העבירות.


האיש דרש סכומי כסף לצורך פתיחת תיק ההלוואה או כריבית ושלשל את הכספים לכיסו


לפי העובדות שתוארו בגזר הדין, הגבר הורשע לאחר שהודה בביצוע עבירות של ניסיון קבלת דבר במרמה, עבירות של קבלת דבר במרמה, עבירות זיוף בכוונה לקבל דבר ועבירות של שימוש במסמך מזויף. עוד צוין כי האיש ביצע שורת מעשי הונאה כחלק מתוכנית שרקם לקבל במרמה כספים מאנשים שביקשו הלוואות חוץ בנקאיות. האיש הציע ללווים הלוואות על ידי שימוש בשיקים מזויפים, וכתנאי למתן ההלוואות דרש מהם סכומי כסף במזומן לצורך פתיחת התיק או כריבית על ההלוואה, מבלי שהתכוון לתת להם הלוואה ומתוך כוונה לגרוף את הכספים לכיסו.


לצורך מימוש תוכניתו האיש השתמש בחשבון פייסבוק תחת שם בדוי והציג עצמו כנציג של חברה שעוסקת במתן הלוואות. נוסף על כך, האיש השתמש במספר כרטיסי סים כדי שיוכל להחליף מספרי טלפון בקלות. האיש אף הכין מודעות שבהן הציע הלוואות לכל מטרה עד לסכום של 50 אלף שקלים ללא צורך בערבים.


האיש הציג למבקשי ההלוואות מצגי שווא והעביר לידיהם שיקים מזויפים


במסגרת תוכניתו האיש איתר 250 איש שביקשו לקבל הלוואות ושלח להם הודעות שבהן הציע הלוואות. האיש הציע ליותר מעשרים איש שפנו אליו לקבל הלוואות ושכנע אותם להעביר לרשותו כסף מזומן לפני מתן ההלוואה. כמו כן, האיש הציג מצגי שווא למבקשי ההלוואות, העביר לידיהם שיקים מזויפים ונטל לכיסו סך כולל של 35 אלף שקלים.


בתסקיר שירות המבחן צוין כי מדובר בגבר בגיל 46, אשר מצוי בזוגיות עם גרושתו ואב לשלושה ילדים - שניים בגירים ובת פעוטה. עוד צוין כי האיש סיים 11 שנות לימוד, התגייס לשירות צבאי אך ערק בעקבות קשיים בהתמודדות עם דרישות המסגרת הצבאית, נשפט למאסר בכלא צבאי ואחריו שוחרר מהשירות. כמו כן צוין כי האיש עבד כטבח באולם אירועים והוצא לחופשה ללא תשלום עם פרוץ מגפת הקורונה.


האיש הסתבך בעבר בחובות לגורמים שוליים בשוק האפור


בתסקיר צוין כי בעברו האיש הסתבך בחובות לגורמים שוליים בשוק האפור ואף ספג אלימות קשה מצד גורמים עבריינים בשל חובותיו. כמו כן צוין כי לאיש שתי הרשעות קודמות בעבירות הונאה ומרמה אשר בגינן הוא נשפט לעונש מאסר על תנאי ולקנס.


האיש נטל אחריות על העבירות שביצע וטען כי ביצע אותן בתקופת מגפת הקורונה כאשר הוצא לחופשה ללא תשלום עקב חובות ולחצים כלכליים שהופעלו כלפיו.


שירות המבחן התרשם כי במהלך השנים האיש התנהל באופן בלתי יציב, גילה קשיי הסתגלות וקשיים במילוי תפקידיו השונים, התמכר להימורים מגיל צעיר וכי יש לו מאפיינים התמכרותיים והתנהגות מניפולטיבית אשר מלווה בדפוסי הסתרה מהסביבה. עוד צוין כי קשריו עם גורמים שוליים והצורך שלו בריגושים מהווים גורמי סיכון למעורבות בעבירות מרמה.

 

התביעה טענה שהאיש ניצל את חולשתם של אחרים ותכנן את מעשיו מבעוד מועד


התביעה טענה כי האיש תכנן את המעשים מבעוד מועד, הדגישה את ניצול חולשתם של אחרים לצורך ביצוע העבירות ואת התעוזה שבמעשים. עוד נטען כי היקף הנפגעים היה גדול, וכי האיש לא השיב לנפגעים את הכספים שנטל מהם במרמה.


מנגד, סנגורו של האיש ביקש שתינתן לו הזדמנות להשתלב בהליך טיפולי וביקש מבית המשפט להימנע מהטלת עונש מאסר בפועל. עוד נטען כי העבירות בוצעו על רקע התמכרותו של האיש להימורים וצוין כי הוא משתתף בטיפול פרטני וקבוצתי במטרה להיגמל. בדבריו האחרונים לבית המשפט האיש ציין שהוא סב לנכד ואב לפעוטה, הוסיף כי הוא נמצא בהליך שיקום וטען שהשנה האחרונה הייתה קשה עבורו.


העבירות בוצעו בצורה מתוכננת ומתוחכמת


השופטת קבעה כי במעשיו האיש פגע ברצון החופשי של הלווים, בקניינם ובזכותם לכלכל את צעדיהם לפי מידע אמיתי. עוד צוין כי האיש פגע במעמד ההמחאות מאחר שהשתמש בהמחאות מזויפות ובכך פגע גם בשמם הטוב של בעלי ההמחאות שזויפו. השופטת הוסיפה כי העבירות שביצע האיש בוצעו בצורה מתוחכמת ומתוכננת מכיוון שהוא תכנן את התוכנית העבריינית לפרטי פרטים והשתמש באמצעים שיקשו על איתורו.


השופטת הוסיפה וקבעה כי האיש נהג כלפי קורבנותיו במניפולטיביות, הפעיל עליהם לחץ רב וניצל את מצוקתם הכספית ואת נסיבות חייהם הקשות כדי להפיק רווח כספי שלא כדין.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בסופו של דבר, השופטת קבעה שמכלול הנסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירות ורמת הסיכון להישנות העבירות מחדדים את הצורך להעניק משקל משמעותי לשיקולי הרתעה אישית ומניעה. על כן, השופטת גזרה על האיש עונש של 22 חודשי מאסר בפועל בניכוי ימי מעצרו, שמונה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים ממועד שחרורו ממאסר, קנס בסך 2,000 שקלים ופיצויים בסך כולל של 38,820 שקלים לנפגעי העבירות.


ת"פ 27571-05-20