בית משפט השלום ברמלה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי למנהלת גן משפחתון לפעוטות בגילאי 10 חודשים ועד 3 שנים, אשר תועדה במצלמות הגן כשהיא תוקפת את הפעוטות אשר שהו בגן בין התאריכים 13.11.19 - 17.11.19. לאחר שהשופט בחן את כלל העדויות והראיות הוא קבע כי מנהלת הגן ביצעה כלפי הפעוטות מעשי אלימות אשר מחייבים לנקוט כלפיה בענישה בעלת משקל אשר תרתיע את היחיד ואת הרבים מפני התנהגות אלימה כלפי פעוטות במסגרות חינוכיות של קטינים. על כן, השופט גזר על הגננת עונש מאסר בפועל לתקופה של 30 חודשים, 6 חודשי מאסר על תנאי ופיצויים לכל אחד מהקטינים שנפגעו על ידה.


הגננת הכתה את הפעוטות בפנים ובידיים


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, הגננת תועדה במספר מקרים שונים כשהיא נוקטת באלימות כלפי פעוטות ובין היתר מושכת בידו של אחד הילדים בגן, מרימה אותו בחוזקה ומושכת ברגלו בחוזקה. במקרה אחר הגננת תועדה כשהיא מושכת בידה את אחת הילדות בגן, מפילה אותה לרצפה מכיסא שבו ישבה, מרימה אותה בכוח ודוחפת את ראשה לאחור. במהלך האכלת הילדה הגננת הכתה את הילדה בידה, הורידה ממנה את חולצתה בכוחניות ומשכה אותה בעוצמה. כמו כן תואר כי הגננת הכתה את הקטינה בחוזקה בפניה ועל ידה ומשכה אותה בחוזקה עוד מספר פעמים.


מקרה אלימות נוסף שתועד כלפי אחד הפעוטות כלל סטירות על ידו ופניו עד שראשו הוטח בכיסא וגופו יושר בחוזקה כלפי הכיסא עד שהוא פרץ בבכי.


יש מקום לקבוע מתחם ענישה נפרד ביחס לכל אחד מהנפגעים


לאחר שצפה בכל הסרטונים שצולמו בפעוטון מספר פעמים השופט החליט לקבל את עמדת התביעה אשר לפיה יש מקום לקבוע מתחמי ענישה נפרדים ביחס כל אחד מהפעוטות שנפגעו על ידי הגננת, ובתוך כך ציין שלכל אחד מהקטינים יש זכות עצמאית לחירות, לבריאות, לאוטונומיה ולשלמות הגוף, בנפרד מהנפגעים האחרים. על כן, השופט קבע לגננת מתחם ענישה כולל שנע בין 24-48 חודשי מאסר בפועל.


השופט קבע שהגננת ביצעה מעשי אלימות כלפי הפעוטות בגן אשר מחייבים לנקוט כלפיה בענישה משמעותית ובעלת משקל אשר תשיב לה כגמולה, ותרתיע את היחיד ואת הרבים מפני התנהגות אלימה כלפי קטינים במוסדות חינוך של קטינים. השופט הוסיף כי הקטינים שנפגעו על ידי הגננת היו רכים בשנים בגילאים שבין שנה עד שנתיים, כאשר נתון זה משמש לחומרה.


הגננת פגעה ב-11 קטינים ונקטה כלפיהם באלימות סתמית, חסרת פשר והקשר


השופט ציין כי הגננת פגעה באחד עשר קטינים שונים ונקטה כלפיהם באלימות סתמית, חסרת פשר והקשר. כמו כן צוין כי מתוך עובדות כתב האישום ניתן לספור כ-47 אירועי אלימות נפרדים ושונים בדרגות חומרה שונות וזאת כאשר הגננת הייתה בעלת הגן, המנהלת שלו והאחראית המרכזית על שלומם של הקטינים. צוין כי מעשיה האלימים של הגננת הפרו באופן חריף את אמון ההורים אשר הפקידו בידיה את ילדיהם היקרים להם מכל.


השופט הוסיף כי פערי הכוחות בין הגננת לבין הקטינים מעצים את חומרת מעשיה האלימים ומחייב נקיטה בענישה חמורה כלפיה. השופט ציין כי תפקידו של בית המשפט הוא להגן על הקטינים ולפיכך הוא מחויב לשמור על ביטחונם ושלומם תוך השתת ענישה מכאיבה אשר בכוחה להרתיע את היחיד ואת הרבים מפני התנהגות אלימה כלפי פעוטות וקטינים.


השופט ציין כי שקל את נסיבותיה האישיות של הגננת כולל האלימות שחוותה מצד בעלה, תסמינים דיכאוניים מהם סבלה וניסיון התאבדות בעברה. השופט הוסיף כי לנוכח העובדה שלגננת אין עבר פלילי הרי שעונש מאסר בפועל מהווה עבורה עונש חמור וזאת בהשוואה לעונש מאסר בפועל המוטל על עבריין המורגל לשהות מאחורי סורג ובריח.


יש להניח את המשקל העונשי על חומרת המעשים שביצעה הגננת


לאחר ששקל את מכלול השיקולים הרלבנטיים השופט קבע כי במקרה זה יש להניח את המשקל העונשי על חומרת המעשים שביצעה הגננת, על טיב האלימות, ריבוי המקרים, מעילתה באמון ההורים והצורך בהרתעת הרבים, וזאת לנוכח שכיחות התופעה העבריינית והקושי לחשוף אותה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


בסופו של דבר, השופט קבע כי השיקולים לחומרה במקרה זה דוחים את השיקולים המקלים ומחייבים להשית על הגננת עונש מאסר בפועל למשך 30 חודשים ו-6 חודשי מאסר על תנאי שלא יופעלו אלא אם היא תעבור עבירה שיש בה יסוד של אלימות כלפי גופו של אדם בתוך 3 שנים ממועד שחרורה. כמו כן נקבע כי הגננת תשלם לקטינים שבהם פגעה פיצויים בסך מצטבר של 44 אלף שקלים.


ת"פ 54976-09-20