בית המשפט המחוזי בחיפה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לאם ובתה ששימשו מנהלות ומטפלות במעון יום לפעוטות והורשעו בביצוע ריבוי עבירות תקיפה והתעללות בקטינים. לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות השופט קבע כי השתיים פגעו בין היתר בזכותם של הפעוטות לכבוד, לשלמות הנפש והגוף וביכולתם של הורים לתת אמון בגורמי טיפול ומסגרות לגיל הרך. כדי להעביר מסר מרתיע לגורמי טיפול בעתיד, השופט הטיל על האם ועל בתה עונשי מאסר בפועל למשך תקופה של חמש וחצי שנים בתוספת רכיבי ענישה נוספים.


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, האם ובתה נהגו להניף פעוטות באוויר, להטיח אותם בקרקע, להכות אותם בראשם ובגופם באמצעות בעיטות, אגרופים וצעצועים, נהגו לטלטל את הפעוטות, למשוך בשיערם ולהושיבם בכוח כדי למנוע מהם לקום.


פגיעות בגילאים מוקדמים עלולות להשפיע על מבנה האישיות של הפעוטות בעתיד


בתסקירים שערך שירות המבחן בעניינם של הפעוטות נפגעי העבירות צוין כי לפגיעות שחוו הפעוטות בגילאים מוקדמים עלולות להיות השפעות על מבנה האישיות שלהם בעתיד. לגבי אחת הפעוטות צוין שהיא סובלת מאיחור התפתחותי, מלקות שפתית תקשורתית, קשיים בשינה והתפרצויות זעם.


לגבי פעוט אחר צוין בתסקיר שהוריו סיפרו כי בחודשים ששהה במעון חלה רגרסיה בהתפתחותו, והוא חווה קושי להירדם והתפרצויות זעם. ההורים סיפרו גם שלאחר שהפעוט הועבר למעון אחר, הוא נהג באלימות כלפי ילדים אחרים וחווה קשיי השתלבות.


הוריה של פעוטה אחרת ששהתה במעון תיארו נסיגה בדיבור, ירידה במשקל, אגרסיביות והפרעות שינה. לנוכח הנזקים שנגרמו לפעוטות, משפחותיהם ביקשו מבית המשפט להחמיר בעונשיהן של האם ובתה.


האם הביעה חרטה אך אינה מחוברת רגשית לפגיעה שגרמה לקורבנות


שירות המבחן החליט להימנע ממתן המלצה שיקומית בנוגע לאם שניהלה את המעון עקב התרשמות שהיא אמנם הביעה חרטה ולקחה אחריות על המעשים אך אינה מחוברת רגשית לפגיעה שגרמה לקורבנות ואינה מבינה את גודל הנזק ואת הפגיעה ארוכת הטווח שגרמה לפעוטות ולמשפחותיהם. בעניינה של הבת צוינה נזקקות טיפולית גבוהה והובהר שטיפול עשוי לתת לה מענה לצרכיה הרגשיים ולהקטין את הסיכוי להתנהגות אלימה בעתיד.


התביעה הדגישה את ההיקף הגדול של המעשים והעבירות שביצעו האם ובתה. התביעה טענה שמדובר בריבוי עבירות התעללות ואלימות שבוצעו כלפי פעוטות במעון במשך שישה חודשים. כמו כן נטען כי מעשיהן האלימים של האם ובתה גרמו לפגיעה בתאים המשפחתיים של הפעוטות ולהשלכות ארוכות טווח המחייבות משאבים כלכליים ונפשיים כדי לתקן את הנזקים.


מנגד, הסנגור של האם ושל הבת טען שהן שיתפו פעולה עם שירות המבחן, הביעו חרטה אמיתית וכנה אשר התבטאה בהפקדת סכום כסף לטובת תשלום פיצויים לנפגעי העבירות. הסנגור הוסיף וטען כי בעת ביצוע העבירות הן סבלו מלחץ נפשי מצטבר שהוביל אותן לאובדן שליטה שהתבטא בתקיפת הפעוטות.


בדבריה האחרונים לבית המשפט האם הביעה צער על התנהלותה וביקשה סליחה מאימהותיהם של הפעוטות, ובתה ביקשה אף היא את סליחת המשפחות.


האם ובתה מעלו באמון שנתנו בהן הורי הפעוטות


לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות, השופט קבע כי מעשיהן של האם ובתה פגעו בערך המוגן של זכות הפעוטות לכבוד, לשלמות הנפש והגוף. כמו כן נקבע שהן פגעו ביכולתם של הורים לתת אמון בגורמי טיפול לגיל הרך ובמסגרות חינוכיות. השופט ציין כי האם ובתה ניסו לגרום לפעוטות להתנהג לפי רצונן על ידי שימוש באמצעים כוחניים ואלימים ובכך פגעו בנשמתם ובגופם של הפעוטות חסרי הישע. השופט הוסיף כי האם ובתה מעלו באמון שנתנו בהן הורי הפעוטות שהפקידו אותם בידיהן מדי יום. כמו כן נקבע כי מעשיהן של האם והבת גרמו לפגיעה נפשית בפעוטות ולפגיעה זו יש השלכות עתידיות שיתבררו רק בהמשך.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


השופט ציין כי במקרה זה יש להעביר מסר מרתיע כלפי מטפלים כדי למנוע פגיעה עתידית בקטינים חסרי ישע. השופט הוסיף כי בעת האחרונה שכיחות עבירות מסוג זה גדלה באופן מדאיג והדבר מחייב הירתמות של בתי המשפט כדי למנוע את הישנות המעשים בעתיד.


השופט הטיל על האם ועל בתה חמש וחצי שנות מאסר בפועל


בסופו של דבר, השופט הטיל על האם ועל הבת עונש זהה של חמש וחצי שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי וקנס בסך 5,000 שקלים. עוד נקבע כי האם ובתה ישלמו לנפגעי העבירות יחדיו פיצוי כולל בסך של 100,000 שקלים.


ת"פ 39933-05-21