בשבוע שעבר בית משפט השלום בבאר שבע גזר את דינו של צעיר אשר היכה את סבתו וגרם לה לחבלות קשות בפניה ובידיה. בכתב האישום נטען כי הצעיר התגורר עם סבתו, היה מובטל וצרך אלכוהול מידי יום, נוסף על סמים פסיכואקטיביים. מעדות הסבתא עלה כי חבט בה באבן שהוכנסה לתוך גרב.


סנגורו של הצעיר טען כי הוא קורבן של נסיבות קשות וכי הרקע הנפשי שלו הוביל אותו לביצוע המעשים. הוא הוסיף כי השימוש התכוף באלכוהול ובסמים השפיעו על מודעותו ועל נטייתו לאלימות, ולכן יש לדון בסייג אי שפיות הדעת במקרה הספציפי. השופטת לא קיבלה את הטענות ופסקה לצעיר עונש חמור על מעשיו.


הסבתא העידה כי ביקשה מהצעיר לעזוב את דירתה ולמצוא עבודה


בכתב האישום שהוגש כלפי הצעיר, צוין כי זמן קצר לפני שתקף את סבתו הוא שוחרר מעונש מאסר בגין איומים שהפנה כלפי אמו וסבתו והיזק לרכוש. בעדותה בפני בית המשפט, הסבירה הסבתא שהצעיר חי עמה ושהיא דאגה לכל צורכו, זאת מאחר שאמו של הצעיר נמנעה מלגור איתו מחשש שיחזור על המעשה ויפגע בה.


לדברי הסבתא, הצעיר היה מובטל ואף לא ניסה לחפש עבודה. היא הסבירה שמצאה בחדרו מספר פעמים אבנים בתוך גרביים ונהגה להשליך את האבנים מהחלון. בבוקר יום האירוע, הסבתא ביקשה מהצעיר שימצא מקום מגורים אחר ושיעזוב את ביתה. כשחזרה מהעבודה באותו יום, התנפל עליה נכדה והיכה אותה ממושכות בחפץ קהה.


מעדותה עלה כי היא צעקה וגוננה על פניה בידיה, כך שמירב הפציעות נגרמו לגפיה העליונות. בשלב מסוים היא איבדה את הכרתה ונשארה על רצפת דירתה כשהיא מדממת. לפי כתב האישום, הצעיר לא ריחם על סבתו ולא עלה בדעתו לעזור לה, גם לאחר שהיכה אותה.


סנגורו של הצעיר טען כי יש לו רקע פסיכיאטרי שמצריך התחשבות במעשה


המאשימה טענה כי הצעיר לא לקח אחריות על מעשיו ואף לא הביע חרטה על הפגיעה בסבתו. צוין כי הימנעותו מהודאה במעשה הובילה לחקירה ממושכת של הסבתא ושל בני משפחה נוספים והאריכה את ההליך המשפטי. עוד נטען כי לאור הרקע הפלילי של הצעיר נשקפת ממנו מסוכנות גבוהה ויש צורך להרחיק אותו מהציבור בכלל ומסבתו ואמו בפרט.


הצעיר העיד בפני השופטת שאינו יודע כיצד הגיע למצב זה, מכיוון שהוא לא אשם בדבר אך משום מה ממשיך לקבל עונשי מאסר. גם כשהיה עצור טען כי לא מבין מה הרקע לדברים. סנגורו של הצעיר הסביר שיש לצעיר רקע נפשי מורכב שתסמיניו מתגברים עם צריכת חומרים ממכרים דוגמת סמים ואלכוהול. עוד צוין שהצעיר מוכר למערכת הפסיכיאטרית מגיל קטן מכיוון שניסה להתאבד בגיל 14.


לדברי הסנגור, יש להתחשב ברקע הנפשי ובעובדה שהסמים והאלכוהול שהוא צורך משפיעים על קבלת ההחלטות שלו. עם זאת, חוות דעת פסיכיאטרית שהוגשה לבית המשפט קבעה כי הוא כשיר לעמוד לדין. עוד צוין בחוות הדעת שאין לצעיר רקע של מחלת נפש, פרט לאישיות אנטי-סוציאלית שמתבטאת במניפולטיביות. נוסף על כך נמצא כי המעשה לא בוצע בלהט הרגע, בין היתר בשל השימוש בכלי קהה שהצעיר הכין מראש.


השופטת הדגישה את חומרת המעשה שבתקיפת נכד את סבתו


לאחר שבחנה את התמונות שהציגו את פגיעותיה של הסבתא, השופטת קבעה שהצעיר היכה אותה בחזקה וללא רחמים מה שגרם לה לפגיעות קשות. היא הזכירה שמהתיעוד הרפואי עלה כי תקופת החלמתה הייתה ארוכה וקשה פיזית ונפשית. נקבע כי הצעיר פגע בערך המוגן של שמירה על בטחונה וגופה של הסבתא.


השופטת הסבירה שלא ניתן להתעלם מכך שהנכד נקט במעשי אלימות כלפי סבתו ללא שום התגרות מצדה ואף להיפך - היא נתנה לו מקלט בביתה ועבדה מרבית שעות היום כדי לכלכל אותו. עוד היא ציינה שמעדותה מכמירת הלב של הסבתא היה ניתן לראות שהיא נקרעת בין הרצון להיטיב עם הנכד ולדאוג לשלומו, ובין החובה לספר את האירוע כפי שקרה ללא המעטה בחומרתו. היא הזכירה את תגובותיו המזלזלות של הנכד שכללו התעסקות בשיער, פיהוקים ובהייה חסרת אכפתיות בסבתו כשהעידה בפני השופטת על אודות התקיפה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


השופטת קבעה כי יש להפעיל את עונש המאסר על-תנאי מהמאסר הקודם שריצה הצעיר, ולהשית עליו עוד שנתיים נוספות כך שירצה שלוש שנות מאסר בפועל. נוסף על כך היא גזרה 10 חודשי מאסר על-תנאי אם יבצע עבירת אלימות לאחר שישתחרר, קנס של 2,000 שקלים או 10 ימי מאסר תמורתו ופיצוי בסך 5,000 שקלים לסבתו שהותקפה.

 


ת"פ 11421-06-19