בשבוע שעבר, בית המשפט השלום בתל אביב-יפו עסק בגזר דינו של אדם שזייף מסמכים כדי למכור קרקע שהשתייכה לאדם שנפטר. בכתב האישום צוין כי האיש זייף צוואה, צו קיום צוואה, מסמך ייפוי כוח ותעודת זהות לשם ביצוע העבירה. בשל כך הואשם בהתחזות לאדם אחר, זיוף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף ובקבלת דבר במרמה.


בכתב האישום הוזכר כי האיש ביצע את המעשה עם שלושה שותפים נוספים, אך צוין שהאדם שיזם את התכנית וקישר בין השותפים נפטר לפני מתן גזר הדין. חלקו של האיש בעבירה היה מרכזי אף הוא, מכיוון שהתחזה ליורש בצוואה שזויפה, וערך את עסקת הנדל"ן מול האדם שביקש לרכוש את הקרקע. רוכש הקרקע מכר אותה לאנשים נוספים, כך שמלבד עבירת הזיוף כשלעצמה, גם נגרם נזק לצדדים שלישיים ורביעיים ששילמו בעבור רישומים כוזבים.


האיש קיבל לידיו עשרות אלפי שקלים כתוצאה ממכירת קרקע שירש לכאורה


נטען כי האיש לקח חלק בזיוף כמה מהמסמכים או כולם, ובאמצעותם ניהל את עסקת המכר כשהוא מחזיק בתעודת זהות מזויפת הנושאת את תמונתו. הצוואה שזויפה עסקה בהורשת נכס מקרקעין מנפטר שבבעלותו קרקע שלא נדרשה על ידי מי מיורשיו. נטען כי שווי הקרקע היה של כחצי מיליון שקלים, מהם האיש קיבל לידיו מאה אלף שקלים במזומן ועוד כ-88 אלף שקלים שהיו בחשבון נאמנות על שמו המזויף.


בכתב האישום צוין כי האיש מחזיק בעבר פלילי נרחב של מגוון עבירות רכוש, מרמה ואלימות. מטעם ההגנה הוזכר כי בעקבות העבירות הוא ריצה עונש מאסר ואף השתלב במסגרת של טיפולי שיקום. עוד נטען כי המאסר האחרון התקיים לאחר ביצוע עבירות הזיוף וכי מאז שהשתחרר לא צבר האיש שום תיק פלילי.


נטען כי האיש שימש כשעיר לעזאזל בידי מי שתכנן את העבירה


תוך כדי חקירתו במשטרה ולאחר הודאתו במעשה, טען האיש כי אמנם ידע שהוא הולך לבצע דבר עבירה בהתחזותו ליורש הקרקע, אך לא היה שותף פעיל באופן מוחלט במעשה. הוא הסביר כי האדם שתכנן את העבירה אמר לו מה לעשות והוא רק מילא אחר ההוראות, כך שבפועל שימש כמתחזה של היורש ולא זייף בעצמו את המסמכים או עשה בהם שימוש.


האיש טען כי כל שעשה היה להגיע לפגישה עם עורכת הדין שניהלה את עסקת מכר המקרקעין וקישרה בינו ובין רוכש הקרקע. מחקירת העו"ד במשטרה היא הציגה גרסה התומכת בטענתו, והסבירה שהוא ישב בצד ולא דיבר בעוד שהאיש השני שהגיע עמו שהיה מי שתכנן את העבירה, ניהל את הפגישה ביניהם.


סנגורו של האיש שייצג אותו גם בעבירותיו הקודמות, טען לגביו שהוא אדם תמים שמנוצל בידי גורמים עברייניים פעם אחר פעם. הוא ציין כי אף על פי שמתמרנים אותו, האיש נוטה לקחת על עצמו אחריות מלאה למעשים, גם כשאינו האשם המרכזי. הוא סיפר שבשל קשיים כלכליים, האיש מתפתה בקלות לסכומי כסף שמוצעים לו על ידי פושעים שמנצלים את תמימותו.


לאחר בחינת נסיבותיו האישיות, השופט גזר עונש מופחת על האיש


לפי תסקיר שירות המבחן, האיש נשוי ועובד בתחום שיפוצי הבניין, בעבר שוחרר מהצבא בשל אי התאמה ומאז עבד כעצמאי בתחומים שונים ללא שלמד במוסד להשכלה גבוהה. עוד נטען כי הוא סובל מבעיות של סכרת ולחץ דם גבוה ומטופל תרופתית.


עוד צוין כי האיש סובל מהתמכרות למשחקי הימורים, מה שהוביל אותו להסתבך בחובות מול גורמים עברייניים. סנגורו טען כי בשל חובות אלה ואיומים שספג בגללם, האיש התפתה לסכום הכסף שהוצע לו על ידי מתכנן העבירה ורק בדיעבד הבין את ההשלכות. שירות המבחן הזכיר כי הוא הצטער על המעשה והביע נכונות לטפל בהתמכרותו להימורים כדי לצאת ממעגל הפשע אחת ולתמיד.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


השופט הזכיר את חומרת העבירות שבוצעו, וקבע כי למרות הניסיון לצמצם את מעורבותו של האיש לעומת מתכנן העבירה שכאמור נפטר לפני קיום המשפט, לא ניתן לטעון כי הוא ביצע את העבירה ללא יודעין. עם זאת, הוא התרשם מנסיבות חייו של האיש והחליט לגזור עליו עונש מופחת ביחס לנסיבות המחמירות של ביצוע העבירות. לפיכך הוא גזר עליו עונש של 14 חודשי מאסר בפועל, חצי שנת מאסר אם יבצע עבירות זיוף ומרמה בתוך שנה מיום שחרורו וקנס בסך 10,000 שקלים.


ת"פ 22050-04-17