לאחרונה, בית משפט השלום בפתח תקווה גזר את דינה של צעירה שהורשעה בגרימת מוות ברשלנות של אמה. הצעירה גרמה בטעות לשפיכת שמן רותח על אמה בעת שישנה, מה שגרם לה לכוויות ב-28% משטחי פלג גופה העליון. כתוצאה מהכוויות, האם הובהלה לבית חולים כשהיא בהכרה מלאה ואף הולכת בכוחות עצמה. למרות זאת, בשל סיבוך חריג בהרדמה לקראת ההליך הרפואי, היא נותרה מורדמת ומונשמת.


חודשיים לאחר מכן בעקבות זיהום וקרע שלא אותר במסגרת האשפוז, האם עברה כשל רב מערכתי ומצאה את מותה כשהיא בשנות החמישים לחייה. הבת הודתה כי התנהלותה טרם הפגיעה לא הייתה זהירה והורשעה בגרימת מוות ברשלנות.


הבת לא נקטה בפעולות זהירות מתבקשות והייתה מודעת לסיכון הכרוך במעשיה


בכתב האישום תואר הרקע שהוביל לפגיעה החמורה. בשל ויכוחים רבים בנושא ניקיון וסדר, האם הייתה נוהגת לנעול את התבלינים בחדר ארונות הסמוך למיטתה ולהחביא את המפתח מתחת לכרית שעליה ישנה. תואר כי בהזדמנויות שונות אחרות הבת ניסתה להתגנב לחדר ולקחת את המפתח אך ללא הצלחה.


לילה אחד כאשר הבת ניסתה להכין תכשיר ניסיוני המורכב משמנים ומינרלים שונים היא נזקקה למלח מטבח. מאחר שאמה כבר הלכה לישון, הבת החליטה לקחת את המפתח שהוחבא תחתיה מבלי להעיר אותה. מכיוון שנדרשה להמשיך לערבב את השמנים בסיר לאחר שכבר הגיעו לרתיחה, היא לקחה את הסיר עמה אל מחבוא המלח במקום להשיג את המלח ולבוא עמו אל הסיר.


לאחר שהחליטה לא להדליק את האור בחדר השינה של אמה מחשש להעירה, היא פסעה בעלטה עם הסיר לעבר מיטתה. בכניסה לחדר השינה, הבת נתקלה בשואב אבק, מעדה ושפכה בטעות את תערובת השמנים הרותחת על גופה של אמה. השופטת קבעה כי הבת הייתה מודעת לסיכון של נשיאת סיר עם שמן רותח אך נטלה אותו בכל זאת, תוך שהיא לא נוקטת בפעולות זהירות כמו להדליק את האור או לוודא שאין מפגעים בדרכה.


בת נוספת של האם הגישה תצהיר נפגעת עבירה וציינה שקיים סכסוך בין האחיות


אחותה של הצעירה שהואשמה בהרג של האם הגישה תצהיר נפגעת עבירה ותיארה כיצד נפגעה מהמעשה ומהשלכותיו. לדבריה האם מילאה מקום מרכזי בחייה והמוות הפתאומי גרם לה לקשיים רבים, כולל סיוטים שמשפיעים לרעה על שנתה ועל תפקודה לאורך היום. עוד צוין כי האם הגיעה לבית החולים במצב קשה כשפניה הושחתו ללא היכר, וכי הורדמה טרם הגעת שאר האחיות למקום כך שלא ניתנה להן האפשרות להיפרד ממנה לפני מותה.


האחות טענה כי הבת היא האשמה בכך, משום שלא הודיעה לשאר המשפחה על האירוע במהלך הלילה. היא הוסיפה כי קיים סכסוך בין הבת ובין שאר האחיות, בין היתר בנושא הדירה השייכת לאם משום שהבת מתנגדת למכירתה. לדבריה, הסכסוך גורם להרעת המצב הכלכלי של האחיות וכן להתקפי חרדה עקב תחושות חוסר אונים מהמצב. במסגרת התצהיר, התבקש בית המשפט למצות את הדין לחומרה עם הבת תוך האשמתה בטרגדיה המשפחתית.


בשל הרגישות הרבה של עבירות גרימת מוות ברשלנות בתוך המשפחה ובשים לב לנסיבות הטרגיות של המקרה, המאשימה עתרה למתחם ענישה של שלושה עד תשעה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות. צוין כי רף הענישה נמוך באופן יחסי, בין היתר בהתחשב בכך שאירע סיבוך רפואי שלא היה בשליטת הבת והוביל למרבה הצער לפטירת האם.


השופטת גזרה על הבת עונש של שלושה חודשי מאסר בפועל ומאסר על תנאי


המאשימה טענה כי רף הרשלנות גבוה, זאת משום שהסיכון שנלקח על ידי הבת היה בלתי סביר, תוך חריגה משמעותית מהתנהגות זהירה ואי נקיטת אמצעי בטיחות הגיוניים. הודגש כי נוסף על הנזק הישיר שהוא מות האם, קיימים נזקים עקיפים קשים ביותר לבנותיה האחרות כפי שעלה בתצהיר נפגע עבירה שמילאה אחת מהן.


הבת העידה בפני בית המשפט שנגרמו לה עצמה נזקים רבים כתוצאה מהמקרה. היא סיפרה שהיא חשה אשמה קשה מידי יום וכי חוותה התרסקות נפשית שאינה מאפשרת לה לתפקד בשגרת היומיום. לטענתה היא סובלת ממספר בעיות רפואיות, לרבות כאבים כרוניים ופוסט טראומה. היא ביקשה את רחמי בית המשפט לנוכח העובדה שאיבדה את אמה ועקב כך הידרדרו כל חייה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


השופטת הרשיעה את הבת בגרימת מוות ברשלנות ונימקה זאת בכך שחרצה את גורל אמה במספר רגעים, תוך שהיא מצויה בסערת רגשות ומודעת לסיכון בנשיאת שמן לוהט בסביבה חשוכה. עוד צוין כי האם ישנה בזמן המעשה ולא הייתה מודעת לסכנה, דבר שמנע את יכולתה להתגונן מפני הפגיעה החמורה. השופטת ציינה כי ההליך הפלילי נמשך מעבר לרגיל בשל התנהלות מניפולטיבית של הבת שניסתה לעכב את מתן גזר הדין. משום שהבת סיכלה את האפשרות לכך שתרצה את חודשי המאסר בעבודות שירות, השופטת הטילה עליה שלושה חודשי מאסר בפועל, לרבות עונש מאסר על תנאי של שמונה חודשים למשך שלוש שנים אם תבצע עבירת אלימות.

 


ת"פ 58056-06-16