בית משפט השלום ברמלה עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לבחור שהורשע על פי הודאתו בעבירת ניסיון פציעה בעודו מזויין ובעבירת פציעה כאשר הוא מזויין.


הבחור, הגיע לביתה של אחותו, שיכור מאלכוהול, ונשכב במרפסת. האחות לא ידעה כיצד לטפל בו, ולכן הזעיקה את אחיהם הנוסף. כאשר הגיע האח, הוא העיר לאחיו על התנהגותו. הבחור כעס, וטען שהוא יכול לעשות כרצונו. בתגובה, האח איים שיזמין משטרה.


הבחור, קם מהמרפסת, נכנס לתוך הבית, שלף סכין ואמר לאחיו שהוא ידקור אותו, האח טען שהוא שיכור מידי בכדי לעשות זאת, לקח את הסכין מידיו של אחיו וזרק אותה הצידה. לאחר מכן, האח ביקש מאחיו לעזוב את הבית, כתגובה הבחור התעצבן ואמר לאחיו "אני אראה לך מה זה", נכנס שוב לפנים הבית שלף סכין אחר, וניסה לדקור את אחיו עד שהצליח. כתוצאה מהדקירה נפצע האח בבית השחי השמאלי.

 

כתוצאה מהדקירה, האח סבל מדימום רב ופונה לבית החולים, שם סגרו לו את הפצע באמצעות סיכות.


הבחור התגורר יחד עם אחותו בזמן האירוע


המאשימה ייחסה חשיבות לחומרת העבירות שבוצעו באמצעות שני הסכינים, כמו כן ציינה את פוטנציאל הנזק הגדול, וטענה שהאח היה יכול להיפצע בצורה חמורה יותר. נוסף על כך, הדגישה המאשימה, שהבחור היה תחת השפעת אלכוהול בעת ביצוע המעשים, ואת העובדה שהוא חדל ממעשיו רק לאחר התערבות של גורמים נוספים.


יתרה מזאת, המאשימה ציינה את עברו הפלילי העשיר של הבחור, והדגישה הרשעה אחת מתוך תיקו הפלילי, שבמסגרתה הבחור ריצה מאסר של 10 שנים לאחר הריגה באכזריות של אדם ברחוב. כמו כן, נטען כי האיש הורשע לאחרונה בעבירת אלימות נוספת תחת השפעת אלכוהול.


המאשימה הדגישה את רמת מסוכנותו הגבוהה של הבחור ואת העובדה שהוא אינו מקבל כל טיפול ועל כן ביקשה מבית המשפט להטיל על האיש עונש של 30 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס ופיצוי.


סנגורו של הבחור הפנה את תשומת הלב של בית המשפט לנסיבות האירוע, וטען שהן פחות חמורות מאלו שהציגה המאשימה.


הסנגור הוסיף וטען שהבחור התגורר בבית יחד עם אחותו בזמן האירוע, והוא נרדם בעצם במרפסת ביתו כאשר היה שתוי ושיכור. נוסף על כך, הסנגור טען שאחותו של הבחור התביישה בהתנהגותו של אחיה ולכן הזעיקה את אחיהם כדי שיעזור לה להוציא את האח השתוי מהמרפסת.


הבחור טען שאחיו הגיע לבית כשהיה ישן והעיר אותו בכוח


הבחור טען שאחיו הגיע אל הבית והעיר אותו בכוח במטרה לגרש אותו, והוא בתגובה התנגד. הוא ציין שתגובתו הייתה בלתי ראויה, אך ביקש להתייחס לעובדה שהיה שיכור ולא הצליח לעמוד וללכת כראוי, כמו כן ציין שאחיו לא פחד ממנו עד הרגע שנדקר.


יתרה מזאת, הסנגור טען שלאחר האירוע האחים קשרו את הבחור למעקה עד להגעתה של המשטרה, שמצאה אותו קשור. כמו כן, הסנגור טען שיש לייחס חשיבות לסליחתו של האח ולבקשה שלו שלא לנהוג בחומרה בקביעת עונשו של אחיו.


הסנגור ציין שמרגע שחרור הבחור ממאסרו הארוך בשנת 2016, הוא צבר הרשעה אחת בלבד שבגינה הושת עליו עונש מאסר על תנאי בלבד.


כמו כן, הסנגור טען שהבחור הודה באשמה וחסך זמן שיפוטי, וציין כי הוא בעל ואב לילדים. לפי גרסת הסנגור, הבחור מתמודד עם בעיית אלכוהוליזם, אך עובר משבר לאחרונה בעקבות מגפת הקורונה ובשל העובדה שאינו עובד כעת.


על כן, הסנגור ביקש מבית המשפט להשית על הבחור עונש מאסר בפועל למשך 12 חודשים לכל היותר ולהימנע מחיובו בפיצויים ובתשלום קנס כספי.


לבחור יש דפוס התנהגות אלים כאשר הוא צורך אלכוהול


השופטת קבעה כי פוטנציאל הנזק האפשרי היה גבוה, ובדרך נס האח לא נפגע בצורה חמורה יותר. כמו כן, השופטת ציינה את הפחד שחשו אחותו ואחיו של הבחור אשר ידעו כיצד הוא נוהג כאשר הוא שתוי, וזו הסיבה שהאחות קראה לאח לעזרה.


השופטת החליטה שלא לקבל את גרסת הנאשם שטען כי האירוע היה חסר חשיבות בשל העובדה שהיה תחת השפעת אלכוהול, במיוחד בשל העובדה שבעברו כבר ביצע מעשים חמורים כשהיה שיכור.


השופטת ייחסה חשיבות לעברו הפלילי העשיר של הבחור, ותוך כך ציינה כי הבחור הורשע בעבירות התפרצות, חבלה במזיד לרכב, גניבה מכלי רכב והריגה ואף ריצה עונש מאסר בפועל לתקופה של 10 שנים.


השופטת קבעה כי לבחור יש דפוס התנהגות אלים שבמסגרתו הוא שותה לשוכרה ונוהג באלימות, והוסיפה כי לא נראה אופק שיקומי עבורו, ושהוא חסר מודעות למסוכנותו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


על כן, בסופו של דבר השופטת החליטה להשית על הבחור עונש שישמש גם כמסר מרתיע, וגזרה עליו 25 חודשי מאסר בפועל בניכוי ימי מעצרו, כמו כן 10 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וחמישה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים.


ת"פ 13703-04-20