בית משפט השלום בראשון לציון עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי עבור בחור שתקף את זוגתו מספר רב של פעמים וגרם לה לחבלות.


הבחור וזוגתו התווכחו ברחוב, הוויכוח התלהט והבחור בעט בפניה של בת זוגתו במשך זמן ממושך, וכתוצאה מכך פניה התנפחו.


באותו היום, בני הזוג שהו ברחוב, שם הבחור נשך את בת זוגתו, פצע אותה וגרם לה לחבלה. מיד לאחר האירוע, הבחור ניסה להרים את ידו על בת הזוג, אך משטרה שעברה במקום עצרה אותו.


לבסוף, הבחור שוחרר ממעצר והוצא נגדו צו הרחקה מבת הזוג, שאסר עליו להיפגש או לדבר איתה במשך 30 ימים.


אומנם, הבחור הפר את צו ההרחקה שקיבל, נפגש עם בת הזוג ברחוב, ובמהלך הפגישה, התפתח בין השניים ויכוח, במהלכו הבחור החל להכות את בת הזוג באמצעות בקבוק זכוכית ריק במשך זמן ממושך ואף בעט בראשה.


לאחר התלהטות הוויכוח, עובר אורח שחלף ליד בני הזוג הבחין בבת הזוג הפצועה, ודרש מהבחור להתרחק ממנה. משסירב הבחור להתרחק, בת הזוג סיפרה לעובר האורח מה אירע לה וביקשה שיזעיק משטרה, ובתגובה הבחור דרש שלא יעשה זאת.


בעקבות אותו אירוע, הבחורה סבלה מחבלה מסוג המטומה מתחת לאפה, וכן מדימומים באזור האף והפה.


המאשימה ביקשה לקבוע מתחמי ענישה נפרדים לכל אחת מן העבירות


בטענותיה, המאשימה התייחסה לחומרת מעשיו של הבחור, והדגישה את הערכים המוגנים שנפגעו בעקבותיהם. כמו כן, ציינה כי יש לקבוע שלושה מתחמי ענישה שונים לכל אחת מן העבירות, כדי שהעונש יהיה מרתיע ויעזור למגר את תופעת האלימות בין בני זוג.


כמו כן, המאשימה ציינה את הנסיבות של הבחור שאינן קשורות בביצוע העבירה, היעדר הרשעות קודמות ואת העובדה שהודה במעשיו. נוסף על כך, המאשימה התייחסה לתסקיר שירותי המבחן שהעיד על דפוסים אלימים הקיימים אצל הבחור, ועל מידת מסוכנותו הגבוהה.


על כן, המאשימה ביקשה להטיל על הבחור עונש מאסר בפועל לתקופה של 24 חודשים, וכן מאסר על תנאי ופיצוי כספי למתלוננת.


סנגורו של הבחור שם דגש על נסיבות חייו הקשות של הבחור, ביניהן המוות של אימו, שלטענתו הובילו להידרדרות במצבו הנפשי, להתמכרות לאלכוהול ואף לאשפוז בבית חולים פסיכיאטרי. כמו כן, ציין הסנגור את העובדה שאף על פי הקשיים, הבחור הצליח לסיים 12 שנות לימוד, שירות צבאי מלא, וכן זכה לתעודות הערכה והשלים לימודי קורס יהלומים ויתרה מזאת, עבר גמילה מאלכוהול במכון פרטי.


יתרה מזאת, ציין הסנגור כי לבחור אין הרשעות קודמות, וביקש לקבוע מתחם ענישה אחד עבור כלל האישומים, בשל העובדה שאירעו בסמוך זה לזה, כלפי אדם יחיד.


על כן, הסנגור ביקש להטיל על הבחור עונש שנע בין מספר חודשי מאסר באמצעות עבודות שירות לבין 10 חודשי מאסר בפועל בניכוי תקופת מעצרו (7.5 חודשים).


הבחור פנה לבית המשפט, לקח אחריות ואף הביע צער וחרטה על מעשיו, והסביר שהיוו חלק מהתפרצות של פוסט טראומה שנגרמה לו בעקבות שירותו הצבאי.


הבחור השלים שירות צבאי מלא ובעקבותיו סבל מפוסט טראומה


מתסקיר שביצע שירות המבחן עלה כי הבחור בן 31, עלה ארצה מאתיופיה בגיל צעיר, גדל בסביבה שאינה יציבה, ולמרות זאת השלים 12 שנות לימוד וכן שירות צבאי מלא שבמסגרתו השתתף במבצע "עופרת יצוקה" שהותירה אותו כלוקה בפוסט טראומה. בעקבות מצבו הנפשי הקשה לאחר השחרור, אושפז בבית חולים פסיכיאטרי ועבר טיפול גמילה מאלכוהול, שלא צלח, כאשר לפני מעצרו הבחור היה חסר בית.


כמו כן, בתסקיר שירות המבחן צוין כי הבחור התקשה לקחת אחריות על מעשיו, וטען כי הם נעשו בהשפעת אלכוהול.


נוסף על כך, עלה בתסקיר כי מידת המסוכנות של הבחור היא גבוהה, וכי יכולתו להשתלב בטיפול שיקומי נמוכה, ועל כן הומלץ על הטלת עונש מאסר בפועל.


הבחור פגע בזכותה של בת הזוג לכבוד ולשלמות הגוף


השופט החליט להתייחס לכל אחת מן העבירות בנפרד, ולקבוע מתחם ענישה נפרד כפי שהמליצה המאשימה משום שלא מדובר באירוע מתמשך אחד.


בהכרעתו, התייחס השופט לערכים המוגנים שנפגעו בעקבות מעשיו של הבחור, ביניהם, שלמות הגוף של בת הזוג והזכות לכבוד, וכן לעובדה שהבחור הפר את צו ההרחקה שהוטל עליו.


כמו כן, השופט ייחס חשיבות לחומרת המעשים ולחבלות החמורות שנגרמו לבת הזוג ולפוטנציאל הנזק שהיה עלול להיגרם לה בעקבות הפגיעה והפציעה החוזרת.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


עם זאת, השופט ציין כי מעשי האלימות לא תוכננו מראש והיו תוצאה של התלהטות רוחות על רקע ריב אקראי, וכן התחשב בעובדה שלמרות נסיבות חייו הקשות הבחור הצליח להשלים 12 שנות לימוד, שירות צבאי מלא, זכה לתעודות הוקרה והצליח להתקבל לעבודה.
לבסוף, השופט החליט להשית על הבחור עונש מאסר בפועל לתקופה של 18 חודשים בניכוי תקופת מעצרו, 9 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שלוש שנים, וכן פיצוי כספי בסך 3,000 שקלים שישלם לבת זוגו.


ת"פ 19529-06-20