בית המשפט השלום בתל אביב - יפו עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי עבור גבר אשר נכנס אל מכוניתה של גרושתו, תפס את שערות ראשה בחוזקה, הוציא מכונת תספורת בעת מושך בשערה בכוח וניסה לגלח את ראשה. גרושתו אשר התנגדה למעשיו וזעקה לעזרה, נותרה עם גבתה השמאלית מגולחת מעט, שריטה מדממת בעפעף וחבלה בידה.


לאחר שבחן את כלל העדויות והראיות בתיק, השופט קבע כי האיש לא נטל אחריות או הביע חרטה על מעשיו ואף ניסה להטיל את האשמה על הנפגעת. בעקבות כך, השית עליו עונש של 26 חודשי מאסר בפועל ורכיבי ענישה נוספים.


לפי העובדות שפורטו בגזר הדין, בתאריך 23.10.2019 בשעות אחר הצהריים, בעת שנהגה ברכבה בדרך לאסוף את בנם המשותף, התפרץ הגבר למכונית ואיים על חייה, באותה העת זעקה האישה לעזרה אל עבר אביה אשר הייתה אתו בשיחת טלפון. הגבר תפס אותה בראשה, משך בשערה בכוח, הוציא מכונת תספורת וניסה לגלח את שערות ראשה.למרבה המזל, האישה הצליחה לפתוח את דלת הרכב, זעקה לעזרה מעוברי אורח וחולצה מהמכונית.

 

הגבר בעל הרשעות קודמות


התביעה ציינה כי הגבר הינו בעל הרשעות קודמות בעבירות אלימות כלפי גרושתו ושלא הורתע מכך ופגע בה שוב, פעם אחר פעם. בשנת 2018 הורשע בעבירת איומים כלפי גרושתו וכעבור 15 יום בלבד לאחר קבלת גזר הדין, תקף אותה ואת אמה ונידון למאסר בפועל.


כמו כן, התביעה הוסיפה כי נפגעו הערכים המוגנים של האישה, בכך שביטחונה האישי ושלוות נפשה התערערו, בשל זעקה לעזרה וחששה לשלומה האישי וכן גם לבנה הקטין.


התביעה טענה כי יש לחרוג ממתחם העונש ולהשית על הגבר לא פחות מ-12 חודשי מאסר בפועל. כמו כן, ביקשה התביעה להטיל מאסר מותנה למשך שנתיים בגין עבירת אלימות במשפחה, שנת מאסר מותנה בגין עבירת אלימות ו-8 חודשי מאסר ביחס לעבירות איומים.

 

ההגנה טענה כי התקיפה לא הייתה מתוכננת


ההגנה הציגה כי לא נגרם נזק רב עבור האישה וכי לא חוותה פציעה או חבלה קשה. כמו כן, ציינה ההגנה כי מכיוון שלא נעשתה הסתרה של זהותו של הגבר, אין תקיפה זו הייתה מתוכננת.


ההגנה הוסיפה שמכיוון שהאיש היה אזוק באזיק אלקטרוני למשך למעלה משנה, יש להקל על עונשו.


כמו כן, ציינה ההגנה כי מערכת היחסים בין האיש לגרושתו הייתה נתק מוחלט ושישנה איבה כלפיו, ובעקבות כך הורחק מבנו ונוצר מצב של ניכור הורי.


ההגנה עתרה למתחם ענישה בין מספר חודשי מאסר בדרך של ביצוע עבודות שירות ועד 10 חודשי מאסר.

 

חשש ממשי לתקיפה חוזרת


לאחר שבחן את העדויות והראיות, השופט קבע כי במעשיו, האיש פגע בשורה של ערכים מוגנים שביניהם פגיעה בשלמות גופה ובשלוות נפשה של האישה. האיש ערער את בטחונה האישי במובן הפיזי והנפשי, פגע בכבודה בעצם כך שניסה לגלח את ראשה.


השופט הדגיש כי אירוע זה היה בעל תכנון מוקדם. האיש ארב למכוניתה של גרושתו, התפרץ בכוח, איים על חייה ותקף אותה.


כמו כן, ציין השופט כי בכך שמערכת היחסים בין הגבר לגרושתו היו על תקן נתק מוחלט, מדגיש שאקט אלים זה בא מנקמה ולא מתוך גחמת כעס זמנית.


השופט התייחס לדברי ההגנה על כך שלא נגרם נזק רב לאישה וציין כי עדויות מצלמות הגוף של השוטרים אשר הגיעו אל מקום האירוע מעידות כי האישה הייתה נסערת, מפוחדת ובעת מצוקה קשה. כמו כן, הוסיף שאין להקל ראש על כך שנזק פיזי רב לא נגרם, מכיוון שאילולא הייתה מתנגדת וזועקת לעזרה, מקרה זה היה יכול להסתיים ברע יותר.


יתר על כן, השופט ייחס חשיבות לעברו הפלילי העשיר של האיש ושהינו עקבי במעשיו ושהתנהגותו אף מסלימה עם הזמן, בשנת 2018 איים שיקבור את האישה וכשבועיים לאחר מכן, הכה אותה בעת בנם יושב בתוך הרכב. לאחר מכן, איים שירצח אותה וכעבור חודשיים,

אירעה התקיפה הנ"ל.


כמו כן, השופט התייחס לכך שהאיש לא למד אף לקח, השהייה בכלא לא הותירה בו חותם וכי הוא מתנער מביצוע עבירות אלו כלפי גרושתו ואף משליך עליה את האשמה, ושיש לראות בכך חשש ממשי לביצוע חוזר.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית

 

מתחם העונש ההולם


לבסוף, קבע השופט כי יש להשית על האיש 26 חודשי מאסר בפועל, תוך הפעלת המאסרים המותנים שנפסקו לחובת האיש בהרשעות קודמות במצטבר לעונש, 12 חודשי מאסר על תנאי למשך 36 חודשים שלא יופעל אלא אם האיש יבצע עבירת אלימות, 7 חודשי מאסר על תנאי למשך 36 חודשים שלא יופעל אלא אם האיש יבצע עבירת איומים ופיצוי כספי בסך 20,000 שקלים לגרושתו.

 

 

ת"פ 25521-01-20


עודכן ב: 20/10/2021