בית המשפט המחוזי בבאר שבע עסק לאחרונה בשאלת העונש הראוי לגבר שהורשע בעבירת שוד. הגבר עמד וצפה באישה מבוגרת בעת שנכנסה לבנק ומשכה סכום כסף של 600 שקלים. לאחר שהכניסה את הכסף לתיק, יצאה לרחוב והגבר החל לעקוב אחריה.


בשלב מסוים, הגבר הגיח מאחוריה, משך את התיק מגופה וגרם לנפילתה על המדרכה, הגבר ברח מהמקום והאישה נחבלה בראשה, נגרמו לה פצעים בקרקפת והיא פונתה לבית חולים להמשך טיפול.


השופט ציין כי מעבר לערכים החברתיים שנפגעו, ערכי שלמות הגוף, שמירת הקניין, כבוד האדם ושמירת הסדר וביטחון הציבור, נפגע גם ערך ההגנה על "אוכלוסיות חלשות".


הגבר קיבל אחריות מלאה על מעשיו


מתסקיר שירות המבחן עלה כי הגבר, בן 27, רווק, יליד ברית המועצות ובעל עבר פלילי ו-5 הרשעות בעבירות איומים, רכוש, אלימות, נהיגה ללא רישיון והפרעה לשוטר במילוי תפקידו.


בתסקיר צוין כי הגבר הודה במעשים, חש בושה וחרטה והבין שמדובר במעשה אשר נחשב כחציית גבול עבורו.


עוד עלה מהתסקיר כי הצעיר החל לצרוך סמים בגיל 15 ובעקבות מות אימו אף השתמש במדבקות מורפיום אשר גרמו לשיבושים בהתנהגותו. כמו כן, הצעיר שהה במשך 8 חודשים בקהילה טיפולית אשר במהלכם לא התרחש שינוי בהתנהגותו ואף לא נרשמה התקדמות בטיפול, אך הוא הביע רצון להמשך טיפול בניסיון להשתפר.


לאחר ניסיון טיפולי נוסף שלא צלח והופסק, שירות המבחן המליץ על מעצרו של הגבר בשל החשש שיחזור להשתמש בסמים ולהפגין התנהגות בעייתית.


נוסף על כך, בתסקיר שירות המבחן צוין כי יש מקום לאפשר לצעיר הזדמנות טיפולית נוספת ואם לא ישולב בטיפול, שירות המבחן המליץ על השתת עונש מאסר בפועל ועונש מאסר על תנאי.


הצעיר בחר לא לשקול את שילובו בטיפול וביקש לסיים את משפטו


התביעה טענה כי מעשיו של הצעיר פגעו בערכי שלמות הגוף, שמירה על הקניין, שמירה על הסדר הציבורי ושמירה על כבוד האדם והדגישה את הפגיעה באישה בת ה-73, אשר נחבלה בראשה כתוצאה מהאירוע.


כמו כן, התביעה ביקשה לקבוע מתחם עונש הולם שנע בין 5 ל-7 שנות מאסר ועתרה להטיל עונש מאסר ברף האמצעי של מתחם העונש ההולם, עונש מאסר מותנה ופיצויים למתלוננת.


ההגנה הדגישה בטיעוניה כי מעשיו של הצעיר ממוקמים ברף הנמוך של עבירות שוד, מאחר שהמעשה שביצע לא היה מתוכנן, לא נעשה תוך שימוש בנשק חם או קר ולא נגרם נזק משמעותי לאישה המבוגרת למעט חבלות יבשות.


כמו כן, ההגנה הוסיפה וטענה כי הצעיר נטל אחריות על מעשיו והביע חרטה. עוד נטען כי בעקבות מותה של אימו, הוא נטל סמים ואיבד שליטה. נוסף על כך, ההגנה טענה כי הצעיר נותר ללא תמיכה משפחתית ונסיבות חייו הקשות מצדיקות התחשבות והקלה בעונש המאסר שיוטל עליו.


הגבר הוסיף כי הוא חש בושה ביחס למעשה שביצע כלפי האישה, והוסיף כי המקרה אירע בתקופה קשה לאחר מות אימו. על כן הוא ביקש מבית המשפט להתחשב בו ולהימנע מהחמרה בעונשו.


פערי הגילאים והכוחות בין הצעיר לבין האישה שנשדדה מוסיף למעשה נופך של חומרה


השופט התייחס בהכרעתו לכך שלא היה תכנון מוקדם של המעשה מצד הצעיר אך ציין כי מנגד לא מדובר באירוע ספונטני, אלא אירוע שחייב את הצעיר לתצפת על האישה בעת שהוציאה כסף, ללכת אחריה ברחוב וזאת עד שהגיח מאחוריה וחטף ממנה את התיק.


כמו כן, השופט התייחס לכך שהאיש ביצע את המעשה לבדו וללא מעורבות של אדם נוסף. השופט ציין כי הצעיר ביצע את העבירה כדי להשיג כסף בצורה קלה ומהירה.


השופט ציין כי הנפילה של האישה שנגרמה לה עקב הפעלת כוח פתאומית מצד הצעיר היא מסוכנת ביורת והייתה עלולה לגרום לאישה נזק גוף חמור. השופט הוסיף כי בעת ביצוע העבירה גילו של מבצע העבירה היה 27 ואילו גילה של האישה שהותקפה היה 73, על כן צוין כי פערי הגילאים והכוח בין הצעיר לבין האישה מוסיפים למעשה נופך נוסף של חומרה.


יתרה מזאת, השופט הדגיש כי פגיעה באוכלוסייה מבוגרת אשר נחשבת כ"טרף קל" מאחר שמבצעי העבירה יכולים לברוח מבלי להיתפס על ידי קורבנות העבירה. על כן נקבע כי יש צורך להרתיע את הרבים מפני ביצוע עבירות מסוג זה באמצעות הטלת עונשים חמורים שיסייעו בהשגת המטרה.


מתחם העונש ההולם


השופט קבע כי מתחם העונש ההולם לצעיר נע בין 3 ל-5 שנות מאסר אך בעקבות החרטה שהביע הצעיר, גילו והתובנה שלו למצבו, השופט החליט להשית עליו עונש שממוקם בחלק התחתון של מתחם הענישה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


בסופו של דבר, השופט החליט להשית על הבחור עונש של 36 חודשי מאסר בפועל, 9 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים שיופעלו אם הוא יבצע כל עבירת אלימות מסוג פשע ותשלום פיצוי כספי לנפגעת העבירה בסך 5,000 שקלים.


ת"פ 51562-08-20