חוק הירושה קובע כי טרם חלוקת הירושה בין היורשים, יש לסלק את החובות שרובצים על העיזבון ואף קובע גם את סדר חלוקת החובות מתוך העיזבון קרי, מתוך כלל מסת הנכסים המרכיבים את העיזבון.

 

ליורשים תעמוד ההגנה שבחוק ובתנאי שהם פעלו בתום לב ועשו את כל אשר יכלו לעשות כדי לאתר את נושי המוריש, וכל זאת בטרם חילקו את העיזבון לעצמם. כדי לבסס את טענת תום הלב,  על היורשים לפרסם מודעה ברבים ולאפשר לנושים של הנפטר להעלות את טענותיהם בתוך 90 יום.

 

חוק הירושה מבחין בין שתי תקופות להן נפקויות משפטיות מהותיות

 

לפני חלוקת העיזבון יחולו החובות על העיזבון ולא על יורשיו, ואילו אחרי חלוקת העיזבון וככל והיורשים פרסמו הודעה כנדרש בדין, לא יחויבו היורשים לשאת בחובות שהתגלו לאחר מכן. אם לא פורסמה הודעה כדין והיורשים לא ידעו על החוב, ו/או סיכלו את גבייתו, יהיה חייב כל אחד מהם לשאת בחוב עד לשיעור החלק שקיבל מהעיזבון.

 

אם ידעו היורשים על החוב והתעלמו ממנו, יהיה חייב כל אחד מהם לשאת בחוב עד לשיעור שווי העיזבון כולו. במידה ויוכח על ידי הנושים שהיורשים לא פעלו בתום לב וחמור מכך שסיכלו את גביית החובות, ניתן יהיה לגבות מהיורשים גם חובות ששווים עולה על שווי העיזבון.

 

ככל שחובות העיזבון יעלו על כלל שווי נכסי העיזבון, היורשים חייבים לפנות לביהמ"ש ולבקש ניהול עיזבון בפשיטת רגל, על הנושים להגיש בקשות להוכחת החוב כלפי העיזבון. חשוב לציין שתקופת התיישנות של פניית נושה ליורש של נפטר קצרה מאוד. נושה שלא הודיע על חוב בהתאם להודעה שפורסמה ברבים, רשאי להגיש תביעה רק בתוך שנתיים ולגבות את החוב באופן יחסי מכל יורש בהתאם לחלקו בעיזבון.

 

כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע הנתון לעיל משמש כמידע כללי בלבד.

 

לתאום פגישת ייעוץ בלתי מחייבת צרו קשר עם משרדנו.