ב-1 באפריל 2019 נכנס לתוקף חוק הסמים המסוכנים (עבירת קנס מיוחדת - הוראת שעה, התשע"ח-2018) המוכר גם בכינוי "חוק אי הפללה". לפי החוק החדש, יחולו למשך 3 שנים הוראות מיוחדות לגבי עבירת החזקה או שימוש בסם הקנביס לצריכה עצמית. לפי הוראות אלה, בשתי הפעמים הראשונות, העבירה לא תיחשב עבירה פלילית אלא עבירת קנס מיוחדת.

 

עולה השאלה: מהו הדין לגבי גידול קנביס לצורך שימוש עצמי? האם גם גידול קנביס לשימוש עצמי ייחשב עבירה מנהלית? במאמר זה, נעשה סדר בדברים, בעקבות שינוי החקיקה.

 

ע"פ החוק החדש, אם העבירה מבוצעת בפעם הראשונה או בפעם השנייה בתוך חמש שנים, היא תיחשב כעבירת קנס מיוחדת (קנס בסך 1,000 שקלים או 2,000 שקלים בהתאמה), ללא צורך בפתיחת חקירה פלילית ורישום במרשם הפלילי.

 

האם אנחנו בדרך ללגליזציה?
רבים סבורים בטעות כי החוק החדש מעיד על לגליזציה של קנביס, או על כך שמדינת ישראל בדרך ללגליזציה (בדומה לאורוגוואי, קנדה, הולנד ומדינות נוספות). עם זאת, אלה לא פני הדברים. חשוב לזכור שבישראל הקנביס עדיין אסור ע"פ חוק!

 

לא רק שהחוק החדש אינו מתיר שימוש בקנביס בישראל, אלא שע"פ פקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש, תשל"ג-1973) עבירות של החזקה, שימוש, אספקה וגידול קנביס עדיין מוגדרות כעבירות פליליות. ע"פ החוק החדש, אם העבירה מבוצעת בפעם הראשונה או בפעם השנייה בתוך חמש שנים, היא תיחשב כעבירת קנס מיוחדת (קנס בסך 1,000 שקלים או 2,000 שקלים בהתאמה), ללא צורך בפתיחת חקירה פלילית ורישום במרשם הפלילי (הקנסות וההרשעות יירשמו במרשם משטרתי מיוחד, חסוי, בנפרד מהמרשם הפלילי).

 

המשמעות היא ששינוי החוק נוגע אך ורק להתייחסות של גורמי האכיפה והמשפט לפעמים הראשונות שבהן אדם יעבור על החוק. זאת, כדי למנוע את הנזק העלול להיגרם לציבור נורמטיבי בגין הרישום הפלילי, ולהקל על העומד בביהמ"ש.


למעשה, בפועל, עוד לפני החוק החדש, לא היה נהוג להעמיד לדין מי שעשה שימוש או החזיק קנביס לצריכתו העצמית בפעמים הראשונות. לכן, ניתן לומר שהחוק החדש הוא מעין הסדרה של המצב הנהוג בפועל בלאו הכי, או "יישור קו" עם המציאות.

 

הפקודה אוסרת על שימוש ואחזקת סם מכל סוג, לכל שימוש ובכל כמות.

 

מה מוגדר כ"שימוש עצמי"?


כאמור, הפקודה אוסרת על שימוש ואחזקת סם מכל סוג, לכל שימוש ובכל כמות.

עם זאת, גם המחוקק הבין כי במקרים בהם מדובר בכמות קטנה של סם (ע"פ הפירוט בתוספת השנייה לפקודה, כמות הקנביס שמוגדרת כ"שימוש עצמי" היא עד 15 גרם), ההנחה היא שמדובר בשימוש לצריכה אישית ולא למטרות סחר. לכן, המחוקק מסייג (סעיף 7ג' לפקודה) את העונש בגין אחזקה ושימוש בסם לצריכה עצמית, וקובע: "אם החזיק בסם או השתמש בו לצריכתו העצמית בלבד, דינו - מאסר שלוש שנים" (לעומת 20 שנים!).

 

רשויות אכיפת החוק אינן ממהרות להעמיד לדין ובתי המשפט אינם נוטים להרשיע באופן אוטומטי את אלה שגידלו קנביס בביתם, אלא בוחנים את נסיבות ומטרות הגידול, לגופו של עניין, במטרה לקבוע האם גידול הקנביס אכן לשימוש אישי או לשם סחר.

 

מה קובע החוק החדש לגבי גידול קנביס לשימוש עצמי?


כאמור, בתי המשפט נטו להתייחס בהקלה לעבירות של שימוש או אחזקה של קנביס בכמות קטנה, המוגדרת לצורך שימוש עצמי. לעומת זאת, בעבר, ההתייחסות לגידול ביתי של קנביס היתה חמורה יותר.


הפקודה אינה מבדילה בין גידול סם לשימוש עצמי לבין גידול סם לצורכי סחר. לכן, בתי המשפט נטו להרשיע את מגדלי הקנביס הביתיים גם על גידול הסם הלא חוקי, וגם על הפוטנציאל לסחור בו, מתוך נקודת מוצא שגידול הקנביס שימש גם למטרות סחר.

 

עם זאת, בשנים האחרונות ניתן לחוש במגמת שינוי גם בעניין זה. מערכת המשפט נוטה יותר לקבל את טענותיהם של הנאשמים כי הגידול הביתי לא נועד למטרות סחר אלא לצריכה עצמית, וכי הסיבה שבעטיה הם מגדלים את הקנביס בביתם נעוצה גם במחיר הגבוה של הקנביס וגם (אולי בעיקר) כי הם אינם מעוניינים להתקשר עם סוחרי סמים.

 

לאור זאת, רשויות אכיפת החוק אינן ממהרות להעמיד לדין ובתי המשפט אינם נוטים להרשיע באופן אוטומטי את אלה שגידלו קנביס בביתם, אלא בוחנים את נסיבות ומטרות הגידול, לגופו של עניין, במטרה לקבוע האם גידול הקנביס אכן לשימוש אישי או לשם סחר.

 

כדי לענות על שאלה זו, נלקחים בחשבון מספר פרמטרים:

 

• מספר השתילים שנתפסו: ככל שהמספר גדול יותר, כך עולה חשד לגידול לשם סחר.

• סביבת הגידול: החשד עולה, ככל שסביבת הגידול של הצמח "מושקעת" יותר (מערכות השקיה, מערכות ניטור ובקרה, תאורה מיוחדת וכו').

• "ראיות לסחר": האם במקום נמצאו ראיות העשויות להעיד על כוונה לסחר (כגון: מאזניים, שקיות קטנות, או מידע מודיעיני על כך שהמגדל סחר בעבר בסמים).

• נסיבות אישיות: האם מדובר באדם נורמטיבי? האם היו לחובתו הרשעות סמים קודמות ו/או הרשעות פליליות אחרות? האם הוא או מישהו מבני משפחתו סובל מבעיה רפואית והוא ממתין לקבל או לא קיבל אישור לקנביס רפואי? וכו'.

 

לרוב, נטל ההוכחה כי מדובר בשימוש עצמי מוטל על החשוד ולא על התביעה.

 

מה מומלץ לעשות במקרה חקירה בחשד לגידול ביתי של קנביס?


החוק ומערכת המשפט בישראל אמנם מבינים כי פתיחה של הליכים פלילים בגין החזקת סם לשימוש עצמי, לרוב אינה מידתית, ומעמיסה מאוד על מערכת המשפט, העמוסה לעייפה. עם זאת, השימוש בקנביס אינו מותר בישראל. עדיין מדובר בעבירה פלילית. קל וחומר כאשר מדובר על עבירת גידול סם!

 

יש לזכור כי גם מתן קנס, במקום הליך פלילי, מותנה בקריטריונים שנקבעו בחוק החדש. לרוב, נטל ההוכחה כי מדובר בשימוש עצמי מוטל על החשוד ולא על התביעה. לכן, יש חשיבות רבה להיוועצות עם עו"ד וליווי עו"ד המתמחה בתחום, כבר מהרגע הראשון. אין להקל בכך ראש, גם אם כמות הסם שנתפסה מוגדרת ככמות לשימוש עצמי.

 

לסיכום: החוק החדש אמנם מונע פתיחת הליך פלילי מיידי, אך אינו מתיר שימוש, אחזקה או גידול של קנביס. לכן, כל מהלך וכל אמירה של חשוד שנעצר, עלולה להכריע את הכף בעניין, בעיקר כאשר מדובר בעבירת גידול קנביס, העלולה להוביל להגשת כתב אישום בגין סחר בסמים, עבירה פלילית חמורה שבעתיים יחסית לעבירת שימוש בסמים.

 

 

* עו"ד אמנון בן נעים עוסק בתחום הפלילי ובדיני תעבורה, בעל מעל 30 שנות ניסיון בתפקידי חקירה.