לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בבאר שבע גזר דינו של גבר בשנות ה-40 לחייו בגין הפרת צו פיקוח. הצו הוטל עליו לאחר שהורשע בעבירות מין ובביצוע מעשים מגונים בקטין בשנת 2005, ובמסגרתו נאסר עליו באופן גורף לצפות באתרי פורנוגרפיה, לגלוש באינטרנט ולהחזיק חומרים מעוררים מינית. למרות זאת, כשמכשיר הסלולרי שלו נבדק, התגלה כי הוריד סרט פורנוגרפי וגלש במספר אתרי אינטרנט, וכעת ניתן גזר דינו.


שירות המבחן אשר בחן את המסוכנות שלו המליץ לבית המשפט להטיל עליו עונש מוחשי שתחדד לו את חומרת העבירות שהוא מבצע, וזאת מאחר שקיים סיכון גבוה שיעבור על החוק גם בעתיד. כמו כן, הוא נמצא לא כשיר מבחינה רפואית לבצע את עונשו במסגרת של עבודות שירות, מכיוון שהוא סובל משיתוק מוחין ומצבו הבריאותי והקוגניטיבי מורכב.


במהלך השנים ומאז שהוטל עליו צו הפיקוח, הגבר הפר אותו מספר פעמים, והשופט התייחס לכך בקביעת העונש הראוי. עם זאת, הוא התרשם כי מצבו הקוגניטיבי הירוד משליך על מידת הבנתו בדבר המעשים שביצע, וציין כי מדובר בנסיבות מיוחדות. בסופו של דבר הוחלט שירצה שישה חודשי מאסר בפועל, וכן יחתום על התחייבות בסכום של 5,000 שקלים שלא יבצע שוב את העבירות אשר בגינן הורשע.


הגבר הורשע בשנת 2015 בביצוע מעשים מגונים בקטין, ומאז הפר פעמים רבות את צו הפיקוח אשר הוטל עליו והוארך מעת לעת


בתסקיר מפורט אודות נסיבותיו האישיות של הגבר, אשר נערך על ידי שירות המבחן, מדובר באדם שאינו מבין את דפוסי פעולתו הפוגעניים ומתקשה להפעיל שיקול דעת. הוא מתגורר אצל אמו וסובל משיתוק מוחין והפרעת אישיות, ומקבל קצבה מהביטוח הלאומי.


קצינת המבחן התרשמה כי לאור הפרת צו הפיקוח באופן קבוע ובמשך תקופה ארוכה, מדובר באדם עם מסוכנות מינית גבוהה, אשר אינו מעוניין להשתלב בטיפול ייעודי לעברייני מין, ולכן ישנה הסתברות גבוהה כי ימשיך במעשיו. לכן המלצת שירות המבחן הייתה להטיל עליו עונש מוחשי אשר יחדד את חומרת העבירות שביצע.


בעוד הפרקליטות טענה שמדובר באדם בעל מסוכנות מינית גבוהה, אשר הפר באופן חוזר ונשנה את צווי הפיקוח ואפילו מאסר על תנאי של שישה חודשים לא הרתיע אותו, טענה ההגנה כי בפועל, הנאשם לא ביצע עבירת מין נוספת מאז שנת 2005, וכל העבירות שביצע מאז נוגעות אך ורק להפרת צווי הפיקוח.


מלבד הפרת הצו באופן שיטתי, הגבר לא ביצע עבירות נוספות במשך השנים


בחינת העונשים שניתנו בבתי המשפט בגין עבירות דומות הביאה את השופט למסקנה כי לא מדובר במדיניות אחידה, אשר יכולה לנוע בין מאסר על תנאי ועד מאסר בפועל למספר חודשים.


עם זאת, במקרה זה מתקיימות נסיבות מיוחדות - מדובר באדם שסובל ממספר ליקויים רפואיים וקוגניטיביים, והשופט התרשם כי מצב זה משפיע על יכולת ההבנה שלו. חוק העונשין קובע כי כאשר מדובר באדם עם נתונים קוגניטיביים או נפשיים מיוחדים, בית המשפט צריך להתייחס לכך במכלול השיקולים. בנסיבות אלה, החליט השופט כי מתחם הענישה ההולם נע בין מאסר מותנה ועד שמונה חודשי מאסר בפועל.


כיצד בית המשפט מתייחס למגבלות שכליות ורפואיות מורכבות בקביעת העונש בגין עבירות פליליות?


כדי לקבוע את העונש במסגרת מתחם הענישה שנקבע, בחן השופט את עברו ונסיבותיו של הנאשם, כמו גם את הערכת שירות המבחן בעניינו. הוא שקל לזכותו של הגבר את העובדה שהודה באשמה, גם אם לא לקח אחריות מלאה על מעשיו. כמו כן, נתן השופט דעתו לכך שמסוכנותו הגבוהה נשארה בעיקר מכיוון שלא הפנים את חומרת המעשים, אולם בפועל הורשע בעבירת מין אחת בלבד בשנת 2005.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה

 

מאחר שמדובר באדם שמבצע את אותן עבירות פליליות באופן חוזר ונשנה, החליט השופט כי אין מנוס אלא להטיל עליו מאסר בפועל בין כותלי בית הכלא. על כן בסופו של דבר נקבע כי הגבר ירצה מאסר בפועל במשך תקופה של חצי שנה. מעבר לכך הורה השופט לנאשם לחתום על התחייבות כספית להימנע מביצוע העבירות שבגינן הורשע בעתיד.


ת"פ 17014-03-19