מה העונש ההולם שיש להטיל על גבר אשר הורשע לפני כחצי שנה בעבירות איומים, הטרדה באמצעות הטלפון והיזק לרכוש כנגד מי שהייתה בת זוגו? לאחרונה נקבע גזר דינו של הגבר בבית משפט השלום בתל אביב יפו, אשר על פי כתבי האישום אשר בהם הורשע, יום אחד במהלך הקשר ביניהם הוא התקשר 158 פעמים לבת זוגו ולאחר מכן הגיעה לביתה, וכאשר ראה כי היא יושבת עם שני חברים בעט ושבר את תריסי הבית וכן איים עליה.


במקרה אחר, הכניס הגבר עצים אל תוך מנעול ביתה, וגרם לשבירת המפתח שלה ולצורך בהחלפת המנעול. השופט התרשם מעדותה של בת הזוג כי סבלה במשך תקופה ארוכה מבן זוג שהתנהג כלפיה באובססיביות, הטריד אותה, השתלט על חייה וגרם לה סבל רב. בסופו של דבר הוטל על הנאשם לרצות חמישה חודשי מאסר בפועל, לשלם קנס בסך 1,000 שקלים, ולפצות את בת הזוג בסכום של 12 אלף שקלים.


מעשיו של הגבר גרמו לזוגתו סבל רב ומתמשך במהלך תקופת הזוגיות ביניהם


בהכרעת הדין תואר בהרחבה סבלה של האישה, לאור העובדה שלפי פרטי כתב האישום ניתן לחשוב בטעות כי מדובר במקרה לא חמור במיוחד של אלימות במשפחה. השופט בחר לצטט מתוך הכרעת הדין, לאחר שציין כי לפי עניות דעתו, כתב האישום מנוסח בתמציתיות ובלקוניות.


האישה תיארה כיצד הגבר זעזע את עולמה וגרם לה סבל רב עקב התנהגותו האובססיבית, ההטרדות וההשתלטות על חייה. במהלך עדותה הייתה נתונה בסערת רגשות, צעקה ובכתה ולא ניתן היה להרגיעה. בניגוד אליה, הגבר העיד באופן מאופק וקר רוח. ואולם, השופט התרשם כי עדותה שיקפה באופן נאמן למציאות את חייה העגומים במהלך תקופת הזוגיות עם הנאשם, וקבע בצורה חד משמעית כי אשמתו של הגבר בביצוע העבירות הוכחה מעל כל ספק.


מהו טווח הענישה הראוי בגין העבירות שבגינן הורשע הגבר?


לעניין העונש הראוי, עמדתה של הפרקליטות הייתה כי יש להטיל על הגבר מאסר של מספר חודשים ועד שנה וחצי, אשר ניתן לרצותו באמצעות עבודות שירות, לצד עונשים נלווים כגון קנס ופיצוי לאישה. מנגד, ההגנה עתרה לעונש מאסר של חודשיים.


עם זאת, מאחר שהוא נמצא כעת במעצר, הוא לא יוכל לרצות את עונשו באמצעות עבודות שירות. על כן ציין השופט שעליו להטיל עונש מאסר בפועל, תוך התחשבות במידת הפגיעה בנאשם, היות שהוא אינו יכול לרצות את עונשו בעבודות שירות.


השופט אימץ את עמדת הפרקליטות לגבי מתחם הענישה, לאור הפגיעה הקשה באישה והנזק המהותי שנגרם לה, ובהתאם לעונשים הנהוגים במקרים דומים.


מהו סכום הפיצוי שישלם הגבר לבת זוגו לשעבר, וכמה חודשי מאסר עליו לרצות?


השופט התחשב בכך שמדובר בעבירות ישנות, מכיוון שהן בוצעו בשנת 2019 - לפני כשלוש שנים. כמו כן, התייחס השופט לכך שלגבר יש עבר פלילי, אם כי לא מדובר בעבירות אלימות או אלימות כלפי בת זוג אלא בעבירות רכוש. בסופו של דבר החליט למקם את העונש הראוי בתחתית מתחם הענישה, כאשר לטעמו מדובר במקרה שבו פערי הענישה המבוקשים על ידי הפרקליטות מצד אחד ועל ידי ההגנה מצד שני - אינם גדולים אלא מצומצמים.


בהתחשב במכלול השיקולים לחומרא ולקולא, גזר השופט על הנאשם חמישה חודשי מאסר בפועל, שיופעלו באופן מיידי תוך ניכוי ימי המעצר שבהם שהה עד כה. עוד נגזרו עליו ארבעה חודשי מאסר על תנאי, אשר יופעלו אם יבצע עבירה בתחום שבו הורשע במשך השנתיים הקרובות.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


כמו כן הוטל על הנאשם לשלם קנס כספי בסכום של 1,000 שקלים, ולחתום על התחייבות כספית על סך של 3,000 שקלים כי יימנע מביצוע עבירות מהסוג שבהן הורשע במשך תקופה של שנתיים. מעבר לכך חייב השופט את הגבר לשלם פיצויים לזוגתו לשעבר בסכום של 12 אלף שקלים.

 

ת"פ 56567-05-19