על פי חוק העונשין, עבירת הגניבה מוגדרת כנטילת חפץ או דבר אחר מבלי שבעליו מסכים או מודע לכך, באמצעות מרמה ותחבולה, ללא תום לב, וזאת במטרה לשלול את החפץ באופן תמידי מבעליו. העונש בגין עבירת הגניבה יכול להגיע עד לשלוש שנות מאסר בפועל.


ניסיון לבצע גניבה מוגדר כמצב שבו אדם מנסה ומתכנן לבצע את עבירת הגניבה, אך לא השלים את מעשיו. בהתאם לחוק, העונש על עבירת ניסיון גניבה יכול להיות זהה לעונש על ביצוע העבירה בשלמותה.


לאחרונה דן בית משפט השלום בירושלים בעונש שיש להטיל על צעיר בתחילת שנות ה-20 לחייו, אשר לפני כארבע שנים נתפס בעודו מנסה לגנוב בושם באחד מסניפי סופר פארם בעיר הבירה. לאחר שנתפס ניסה לברוח מהמקום, גם אחרי ששוטר אשר רדף אחריו הצליח להפילו ארצה.


במסגרת גזר דינו התחשב השופט בגילו הצעיר ובכך שלקח אחריות על מעשיו, אף שלא הסכים להשתלב בטיפול. בסופו של דבר הוחלט לגזור עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי, קנס בסך של 500 שקלים ותשלום פיצוי לשוטר שבו בעט במהלך ניסיונו לברוח.


מה הוביל להרשעתו של הצעיר בעבירות ניסיון גניבת בושם, הפרעה לשוטר במהלך תפקידו והתנהגות אשר עלולה להפר את שלום הציבור?


הצעיר הודה בעובדות כתב האישום שבו הורשע במסגרת הסדר דיוני, מבלי שהצדדים הגיעו להסכמה לעניין העונש. בשנת 2018, נכנס הצעיר עם חבר לסניף סופר פארם בירושלים, וניסה לצאת מהמקום עם בקבוק בושם בשווי של 129 שקלים שהכניס לשקית, מבלי לשלם עליו. ואולם, המגנומטר ביציאה מהחנות החל לצפצף והצעיר ניסה להשליך את הבושם לסלסלה בכניסה.


מאבטח המקום שהיה עד לכל ההתרחשות, הבהיר לצעיר שהוא מעוכב עד שתגיע המשטרה. בתגובה לכך הנאשם איים על המאבטח באגרופו ונמלט משם. חברו שנותר מאחור, התקשר אליו וביקש שישוב, וזאת לבקשתו של המאבטח. הצעיר שב לחנות, ושוטר שהגיע למקום עיכב אותו במשרדי הקניון עד שתגיע ניידת משטרה. ואולם, הצעיר לפתע קם וניסה להימלט, כאשר השוטר דולק אחריו ומפילו לרצפה. כאשר השוטר ניסה לאזוק אותו הוא התנגד באלימות, ושב ונמלט מהמקום.


שירות המבחן התרשם כי הצעיר זקוק להליך טיפולי, אך לאור סירובו וחוסר שיתוף פעולה מצדו, שירות המבחן החליט שלא להמליץ לבית המשפט על ענישה שיקומית-טיפולית


מהתסקיר שהוגש לבית המשפט על ידי שירות המבחן, עלה כי מדובר בצעיר המגיע ממשפחה אשר מנהלת אורח חיים חרדי, והוא עדיין מתגורר עם בני משפחתו בביתם. עברו הפלילי נקי, וקצין המבחן התרשם כי ישיג תועלת רבה אם יחל בהליך טיפולי. ואולם, מכיוון שהצעיר לא שיתף פעולה והביע שאינו מעוניין בטיפול, נמנע קצין המבחן מלהמליץ לבית המשפט על ענישה שיקומית.


בין הצדדים לא הייתה הסכמה לגבי העונש שיש להטיל על הצעיר. מצד אחד, הפרקליטות עתרה להטיל עליו עבודות שירות לכל הפחות, לצד עונשים נלווים. מצד שני, הסניגור ביקש להסתפק במאסר על תנאי.


מהו מתחם הענישה בגין עבירת ניסיון גניבה וכיצד נקבע העונש ההולם במקרה זה?


השופט התייחס לערכים המוגנים שבהם פגע הנאשם בביצוע העבירות שבהן הורשע, ובין היתר מדובר בפגיעה בשמירה על קניין הציבור והפרט, ובפגיעה שלום גופו של אדם ונפשו. לצורך קביעת מתחם הענישה ההולם, התייחס השופט לכך שבזמן ביצוע העבירה היה הנאשם צעיר מאוד, והתאפיין בחוסר שיקול דעת אופייני לגיל זה. כמו כן ניתן דגש על כך שהנזק שנגרם בפועל הוא מינורי.


מדיניות הענישה במקרים של גניבה או ניסיון גניבה היא מגוונת, ציין השופט, והחליט כי במקרה זה מתחם הענישה יחל במאסר על תנאי ויגיע עד חמישה חודשי מאסר שניתן לרצות בעבודות שירות.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


השופט התחשב בכך שהצעיר לא ביצע עבירה מאז ניסיון גניבת הבושם, וקיבל אחריות על מעשיו. כמו כן הוסיף השופט כי הוא לא רואה מניעה מגיוסו לצה"ל כפי רצונו. בסופו של דבר הוחלט להטיל על הצעיר עונש הכולל מאסר על תנאי לתקופה של שלושה חודשים, קנס בסכום של 500 שקלים וכן פיצוי לשוטר בסך של 1,000 שקלים.

 

 

ת"פ 1554-06-19