לאחרונה ניתן בבית המשפט המחוזי בירושלים גזר דינו של גבר אשר הורשע לפני מספר חודשים בעבירות אלימות קשות שביצע כלפי בת זוגו לשעבר, וכן בביצוע חבלה בכוונה מחמירה כלפי בן זוגה החדש של האישה, לאחר שארב לו, שיסף את גרונו וחתך את חזהו עם סכין.


שירות המבחן אשר התבקש לערוך תסקיר בעניינו המליץ לבית המשפט להטיל עליו ענישה מוחשית ומציבת גבולות, הן לאור הסיכון הגבוה שימשיך לבצע עבירות אלימות קשות גם בעתיד, והן לאור הנזק הנרחב שגרם לזוגתו לשעבר ולבן זוגה הנוכחי.


בבחינת העונש הראוי, השופט נתן משקל לכך שמדובר בצעיר בן 23 ללא עבר פלילי, אשר לקח אחריות על העבירות שביצע בשלב מוקדם של ההליך הפלילי. מנגד, התחשב השופט בהמלצת שירות המבחן. בסופו של דבר הוטל על הצעיר לרצות 5.25 שנות מאסר בפועל בגין שני האישומים שבהם הורשע, וכן לפצות את בן הזוג החדש בסכום משמעותי של 60 אלף שקלים, ולשלם פיצויים לזוגתו לשעבר בסך של 7,500 שקלים.


הצעיר נהג לסטור ולחנוק את זוגתו, ואף לא נתן לה לעזוב את הבית. לאחר פרידתם, ארב לבן הזוג החדש ותקף אותו באלימות עם סכין


במשך שלוש שנים ניהלו הצעיר וזוגתו לשעבר מערכת יחסים זוגית והתגוררו באותה דירה. בשנת 2020, במהלך הקשר הזוגי שלהם, נהג הנאשם להכות את בת זוגו, סטר לה, משך את שיערה, חנק אותה ולא איפשר לה לצאת מהדירה. בשל מעשיו אלה הורשע בריבוי עבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות.


בשנת 2022 ולאחר שהשניים נפרדו, החלה הצעירה לקיים קשר זוגי חדש. הנאשם לא השלים עם הסיטואציה, בירר את זהותו של בן הזוג החדש וניהל עם זוגתו לשעבר מריבה סוערת. הוא ארב לבן הזוג החדש בכניסה לדירתה של הצעירה, התנפל עליו עם סכין, חתך את צווארו וחזהו ונמלט מהמקום. לאחר מכן הגיע לדירתו של חבר, החליף את בגדיו ואיים על חברו שלא יספר מה קרה. כתוצאה ממעשיו נחבל בן הזוג החדש באופן ממשי, הובהל לאשפוז בבית חולים ועבר ניתוח.


על פי תסקיר שירות המבחן שהוגש לבית המשפט, הצעיר סבל מאלימות ילדותו על ידי אביו האלכוהוליסט. קצין המבחן התרשם כי הוא לא לקוח אחריות מלאה על מעשיו ונוטה להטיל את האחריות על גורמים אחרים. בשל מכלול נסיבותיו והעובדה שסירב להשתתף בטיפול לניהול כעסים, קצין המבחן העריך כי קיים סיכוי גבוה שבעתיד ימשיך במעשי אלימות, והמליץ על ענישה מוחשית ומרתיעה.


קצין המבחן אף התייחס לשני נפגעי העבירה - בת הזוג לשעבר ובן זוגה החדש. לפי התרשמותו, הצעירה חוששת שהנאשם יגלה את כתובתה וישוב לפגוע בה, ואילו בן זוגה נאלץ להתמודד עם טיפולים רפואיים ממושכים ונגרם לו נזק נפשי חמור.


מהו העונש הראוי בגין העבירות החמורות שביצע הצעיר כלפי זוגתו וגבר שלא הכיר לפני כן?


לטענת הפרקליטות, תקיפת בן זוגה החדש של הצעירה, שהיא העבירה החמורה מבין השתיים, מצדיקה ענישה הכוללת מאסר בפועל לתקופה של עשר שנים לצד עונשים נלווים, ואילו בגין תקיפת הצעירה יש להטיל על הנאשם עונש מאסר של 13 חודשים. הפרקליטות הצביעה על חומרת מעשיו של הצעיר אשר תכנן את ביצוע התקיפה ולמעשה היה על סף ניסיון רצח.


מנגד, סנגורו של הצעיר טען כי העונש ההולם בגין תקיפת בן הזוג החדש עומד על בין שנתיים לארבע שנות מאסר בפועל, ואילו בגין תקיפת האישה אין להטיל עונש מאסר כלל אלא להסתפק בעבודות שירות. לטענתו, אירוע התקיפה לא היה מתוכנן אלא יצא משליטה לאור מצבו הנפשי, אך הוא מתחרט על מה שקרה, ובניגוד להתרשמות קצין המבחן, הוא לוקח אחריות מלאה על מעשיו.


העונש המקסימלי בגין הרשעה בגרימת חבלה בכוונה מחמירה על ידי סכין עומד על 20 שנים מאחורי סורג ובריח, אך מדיניות הענישה בגין עבירה זו רחבה ותלויה בנסיבות כל מקרה ומקרה. במקרה זה, ובייחוד לנוכח הנזק החמור שעלול היה להיגרם על ידי שיסוף גרונו של בן הזוג החדש, קבע השופט כי מתחם הענישה צריך לנוע בין 4.25 ל-7.25 שנות מאסר, וכן לכלול פיצויים משמעותיים לנפגע.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


בהתחשב בגילו הצעיר ובעברו הנקי של הנאשם, כמו גם בעובדה שהודה ולקח אחריות על המעשים, נקבע לבסוף שהעונש בגין שני האישומים יכלול מאסר בפועל לתקופה של 5.25 שנים, פיצויים לנפגעת בסך של 7,500 שקלים וכן פיצויים לנפגע בסך של 60 אלף שקלים.

 

ת"פ 62511-07-22
 


עודכן ב: 24/07/2023