לאחרונה נקבע בבית משפט השלום בבאר שבע גזר דינו של צעיר אשר הורשע בהתחזות, בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו ובנהיגה ברכב ללא רישיון בתוקף. העבירות בוצעו בשנת 2019, כשנה וחצי לאחר שהנאשם קנה רכב חדש. מוכר הרכב שכח בטעות את רישיון הנהיגה שלו בתוך הרכב, והנאשם, אשר רישיונו בוטל, הציג עצמו בשני מקרים שונים כמוכר הרכב, לאחר שנתפס על ידי שוטרים בזמן שביצע עבירות תנועה ונדרש להציג רישיון נהיגה. בעקבות מעשיו הדוחות שקיבל נרשמו על שמו של מוכר הרכב.


הפרקליטות עתרה לעונש הכולל עבודות שירות של חמישה חודשים לצד עונשים נוספים, והדגישה כי לנאשם יש עבר פלילי ותעבורתי. מנגד, סניגורו הדגיש כי רישיונו נשלל עקב חובות בהוצאה לפועל ולא בגלל עבירות תנועה, וביקש להסתפק בעונש מאסר על תנאי לצד שלילת רישיון וענישה נוספת.


לאחר ששקל את טענות הצדדים ובחן את מדיניות הענישה הנהוגה, החליט השופט להטיל על הצעיר עונש הכולל עבודות שירות למשך תקופה של שלושה חודשים, ארבעה חודשי מאסר על תנאי שיהיו בתוקף במשך שלוש שנים, קנס בסכום של 4,000 שקלים, וכן פסילת רישיון נהיגה למשך תקופה של שנה.


רישיונו של הצעיר נשלל עקב חובות בהוצאה לפועל - אך הוא עסק בשליחויות ונהג ללא רישיון בתוקף


בסוף חודש יולי בשנת 2019, נתפס הצעיר נוהג על הרכב שרכש רק שנה וחצי לפני כן במהירות מופרזת. השוטר שעצר אותו ביקש ממנו פרטים כדי לרשום לו דוח, ובמעמד זה הזדהה הצעיר בפני השוטר כאדם שמכר לו את הרכב ואף הציג לו את רישיונו של המוכר. דוח המהירות הגיע לביתו של המוכר, אשר סירב לשלמו.


כחמישה חודשים לאחר מכן, נעצר הצעיר שוב על ידי שוטרים אשר ביקשו לבדוק את פרטיו. אחרי שהתברר כי הרכב אינו תקין, ביקשו השוטרים שימסור להם את פרטין לצורך רישום דוח. גם במקרה זה, התחזה הצעיר לאדם שמכר לו את הרכב, והדוח נרשם על שמו.


האם נאשם יכול לרצות עונש עבודות שירות אם כבר ביצע עבודות שירות בעבר והתקבלו חוות דעת שליליות בעניינו מטעם הממונה על עבודות שירות?


הצעיר הודה והורשע בהתחזות, בהפרעה לשוטר ובעבירות תנועה במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות, אשר עתרה לעונש של חמישה חודשי עבודות שירות. הפרקליטות הבהירה כי אם יימצא לא מתאים לריצוי העונש במסגרת עבודות שירות - היא תעתור להטלת מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח.


מאחר שכבר ריצה עבודות שירות בעבר והתקבלו בעניינו חוות דעת שליליות - הממונה על עבודות שירות קבע כי לא נמצא מקום מתאים עבורו לריצוי עונשו בעבודות שירות. ואולם, השופט קבע כי לא ניתן למנוע מהצעיר לרצות את עונשו בעבודות שירות רק על סמך התנהלותו בעבר.


מהי מדיניות הענישה הנהוגה במקרים שבהם אדם מתחזה לאדם אחר כדי לחמוק מעונש בגין עבירות שביצע?


השופט החליט לקבוע מתחם ענישה אחד אף על פי שהצעיר ביצע את העבירות בשתי הזדמנויות שונות, מאחר שמדובר על מסכת אחת שבה הציג הצעיר את רישיונו של מוכר הרכב כדי לחמוק מענישה, באופן שיטתי ועקבי.


השופט המשיך והסביר כי הצעיר פגע בערכים מוגנים כגון שלטון החוק, שמירת הסדר הציבורי וכן ביטחון הציבור. במעשיו הביע הנאשם זלזול בגורמי החוק, ציין השופט, תוך פגיעה בבעל הזהות האמיתית - האדם שמכר לו את הרכב.


בחינת פסקי דין שניתנו במקרים דומים הביאה את השופט למסקנה כי מתחם הענישה במקרה זה נע בין מאסר של כמה חודשים אשר ניתן לרצותו במסגרת עבודות שירות, ועד שנת מאסר בפועל, לצד רכיבי ענישה אחרים כגון קנס כספי ופסילת רישיון הנהיגה.


העובדה שרישיונו של הנאשם נשלל בגלל חובות ולא עקב עבירות פליליות נשקלה לחיוב, אך עם זאת השופט שקל לחובתו את העובדה שמדובר בעבירות שבוצעו לאחר תכנון מוקדם ומעידות על כך שאינו חושש מהחוק.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

מלבד זאת הובאו בחשבון העובדה שמדובר באדם צעיר ואב לפעוט, אשר לקח אחריות על מעשיו והודה בהם, אם כי מדובר באדם עם עבר פלילי ותעבורתי. בסופו של דבר הוחלט שהעונש יכלול ריצוי עבודות שירות במשך שלושה חודשים, תשלום קנס כספי בסך של 4,000 שקלים וכן פסילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנה.


ת"פ 33250-04-21
 


עודכן ב: 23/07/2023