מהרגע שבו פרצה מלחמת חרבות ברזל ביום 7.10.2023, תושבים רבים מהדרום ומהצפון פונו או החליטו לעזוב את ביתם בעקבות ההכרזה על המצב המיוחד בעורף. על פי הנתונים שפורסמו, עד כה פונו או התפנו יותר מ-300 אלף תושבים מביתם, חלקם הוצאו להתרעננות של מספר ימים וחלקם לתקופה שסיומה עוד לא ידוע. מרביתם זכאים למימון כספי מהמדינה עבור דיור זמני בבתי מלון או, בתי נופש או בתי הארחה.


מאות אלפי המפונים שנאלצו לעזוב את מגוריהם במהירות, מצויים בתקופה קשה של חוסר ודאות ובלבול. חשוב לדעת כי הוקם פורטל מיוחד למפונים, שבו ניתן לעדכן את גורמי הסיוע המדיניים השונים לגבי הצרכים השונים והאינדיבידואלים של כל תושב ותושבת. מעבר לכך, במדריך זה ריכזנו עבורכם את הזכויות המגיעות למפונים בתחומים שונים כגון פתרונות דיור, רפואה, חינוך, זכויות כלכליות ועוד.


אילו הטבות כלכליות ומענקים כספיים מגיעים למפונים והמתפנים מקווי העימות בעקבות המלחמה?


המדינה מספקת תשלום ראשוני לתושבי עוטף עזה אשר ביתם הקבוע ממוקם עד שבעה ק"מ מרצועת עזה. כל תושב זכאי לסכום של 1,000 שקלים, ומשפחות עם ילדים קטינים עד גיל 18 זכאיות לתשלום של עד 5,000 שקלים. כדי לקבל את המענק הכספי, יש להגיש בקשה מקוונת באתר רשות המסים. המדינה תעביר את המענק למי שבקשתו אושרה בתוך שלושה ימים, היישר לחשבון הבנק.


כמו כן, מפונים ומתפנים אשר מצאו פתרון למגורים בצורה עצמאית, למשל מי שהחליט לסבלט דירת AirBnb או להתגורר באופן זמני אצל חברים או משפחה, זכאים לקבל תשלום יומי מהמדינה - מבוגרים זכאים ל-200 שקלים מדי יום וילדים זכאים לקבל 100 שקלים בכל יום.


כל מי שרכושו או ביתו נפגע בעקבות הלחימה, זכאי לקבל פיצויים מרשות המסים, לאחר הערכת הנזק שתבוצע על ידי עובדי קרן הפיצויים. ניתן להגיש תביעה מקוונת באופן עצמאי באתר רשות המסים.


נוסף על כך, הבנקים מעניקים הקלות במשכנתאות, בריבית ובהלוואות. כדאי לפנות אל הבנק הרלוונטי כדי לקבל פירוט על תנאי הזכאות.


אילו פתרונות מגורים חלופיים קיימים עבור המפונים והמתפנים?


במצב הנוכחי, מאות אלפי אנשים נאלצו או נדרשו לעזוב את מקום מגוריהם הקבוע, ולא ברור מתי יוכלו לשוב לביתם. באוכלוסיית המפונים והמתפנים קיימות שתי קבוצות עיקריות: תושבי הצפון והדרום שנאלצו להתפנות במהירות, אך יוכלו לשוב לביתם לאחר שהמלחמה תסתיים, ומנגד, תושבים שמקום מגוריהם נהרס או נפגע באופן משמעותי, אשר לא יוכלו לשוב לביתם במשך פרק זמן ממושך.


בימים האחרונים הוקם בזריזות גוף מדיני בשם מינהלת תקומה שמיועד לטפל במפונים אשר ביתם נחרב, ואף לשקם את יישובי עוטף עזה. גוף זה כבר עומד בקשר עם המפונים כדי לתת להם מענה, בין היתר בתחום המגורים.


נכון להיום, המדינה דואגת לממן את שהות המפונים והמתפנים במלונות ובבתי ההארחה שאליהם פונו. חשוב לדעת כי לא כל השירותים מסופקים על ידי בתי המלון, אשר עובדים בעומס רב ובכוח אדם מצומצם. מפונים שימצאו פתרונות מגורים בעצמם, יקבלו פיצויים מהמדינה.


קבלת טיפול רפואי למפונים בעקבות המצב הביטחוני


בעקבות המצב המיוחד בעורף, ופינויים של כ-330 אלף תושבים מביתם, קופות החולים מאפשרות להמשיך ולקבל טיפולים רפואיים בכל סניפי המרפאות שלהן, ללא קשר למיקום המגורים הנוכחי. כמו כן, קופות החולים פתחו מרפאות ייעודיות בבתי מלון ומקומות אחרים שבהם ריכוז של מפונים.


גם בתי החולים מאפשרים לקבל המשך טיפול רפואי או מעקב עבור תושבים שקיבלו טיפול רפואי בבית חולים אחר.


מפונים ומתפנים אשר עזבו את ביתם ללא התרופות הקבועות הנדרשות להם, זכאים לקבל את הטיפול התרופתי שלהם מכל בית מרקחת מבלי להציג מרשם, על פי הנהלים שפרסם משרד הבריאות. כמו כן, מפונים עם רישיון לקנאביס רפואי יכולים להאריך את תוקף הרישיון שלהם בשלושה חודשים בצורה אוטומטית.


אילו מסגרות חינוך מתקיימות עבור ילדי המפונים והמתפנים?


מכיוון שתלמידים וילדי גן רבים התפנו מביתם ואינם מקיימים שגרת חינוך, משרד החינוך יפעיל מרכזי חינוך במטרה לספק לילדים מסגרת כוללת, בתוך מתחמי הפינוי בבתי המלון ובתי ההארחה. כמו כן הוכרז על הקמת שלושה בתי ספר ייעודיים באילת, בערבה התיכונה ובים המלח עבור תלמידים שפונו.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מיסים

 

מפונים שמצאו פתרון מגורים בעצמם, יכולים לשבץ את הילדים במסגרות החינוכיות הקיימות ברשות המקומית שבה הם מתגוררים כעת.
הורים לפעוטות בגיל הרך אשר רשומים במעונות יום, יקבלו החזר כספי עבור כל הימים שבהם המעונות לא קיימו פעילות.