בישראל, כמו במדינות רבות אחרות, מי שאינו אזרח ישראלי, לא יכול לעבוד במדינה באופן חוקי, אלא ברישיון. החוק החל בישראל על עבודת אזרחים זרים, הוא חוק עובדים זרים התשנ"א-1991. זרים יכולים לעבוד בישראל, באופן מוגבל, במקצועות מוגדרים ומסוימים, בהתאם להחלטות ממשלה ובהתאם למכסת עובדים זרים שנקבעה. ההעסקה של זרים דורשת היתר מיוחד, ועליהם לפנות במרבית המקרים לקבלני כוח אדם מורשים ולעבוד אצל מעסיק, שקיבל לכך היתר מיוחד מרשות האוכלוסין.


כאשר מדובר בבני זוג זרים של אזרחים ישראלים, המצב שונה. חל חוק אחר והוא חוק האזרחות, התשי"ב-1952. בני הזוג יהיו זכאים לקבל אשרת עבודה מסוג ב/1 ולעבוד בכל עבודה בישראל על פי חוקי מדינת ישראל.


לדוגמא: עובד זר לפי חוק עובדים זרים, שעובד למשל בסיעוד, בדרכונו יהיה כתוב אשרת ב/1 "רשאי לעבוד בענף הסיעוד בלבד" אבל לזר, שהוא בן זוג של ישראלית, יהיה רשום ב/1 "רשאי לעבוד ללא הגבלה".


מה צריך לעשות כדי לקבל אשרת עבודה של בני זוג?


הצעד הראשון הוא להגיש בקשה ברשות האוכלוסין. אם בן או בת הזוג הזרים בחו"ל, צריך להגיש בקשה ובה לכלול גם בקשה להזמנה לישראל. את הבקשה מגישים באופן מקוון, והיא נקראת: בקשה לקבלת מעמד בישראל מכוח זוגיות עם בעלי אזרחות ישראלית או תושבות קבע. יש להכין מראש את כל התעודות והמסמכים הנדרשים ולשלם את האגרה.


לאחר שהבקשה תיבדק במחלקת אשרות של לשכת רשות האוכלוסין הרלוונטית (בהתאם למקום המגורים), יתנהל ההליך שנקרא "הליך מדורג" בהתאם לנהלי רשות האוכלוסין (זוג נשוי 5.2.0008 זוג ידועים בציבור 5.2.0009).


תוך כמה זמן יקבלו בני הזוג הזרים אשרת עבודה ב/1?


קיים הבדל אם מדובר בזוג נשוי או ידועים בציבור:


לזוג נשוי - לאחר שהושלם השלב הראשון של הגשת הבקשה וכל המסמכים הנדרשים התקבלו בלשכה לרבות הצגת מסמכי המקור על ידי שני בני הזוג בישראל, תינתן אשרה עבודה זמנית ב/1 בד"כ לחצי שנה, יש לשים לב שתקופה זאת אינה חלק מההליך הכולל להסדרת מעמד קבוע בישראל (עליו יוסבר בהמשך). אשרה זאת, ניתנת עד לסיום כל הבדיקות הנדרשות בתהליך. לדוגמא, פניה ל"נתיב", עריכת ראיונות לבני הזוג בנפרד.


לזוג ידועים בציבור
- אם בעת הגשת הבקשה בן הזוג הזר החזיק ברישיון עבודה מסוג "ב/1סיעודי" או החזיק ברישיון ב/1 או א/5 מכוח קשר זוגי אחר, יוחלף רישיונו ל-ב/2 עד קבלת החלטה בהתאם לנוהל. תקופת זמן זאת מושפעת מהבדיקות ומקצב הטיפול של רשות האוכלוסין בכל לשכה ולשכה, מדובר במספר חודשים.


אשרת ב/2 אינה אשרת עבודה ובן הזוג אינו רשאי לעבוד. הזוג יזומן לראיון שבו מתושאלים בני הזוג בנפרד. בהתאם למוצא בן הזוג הזר, יתכן ויהיה צריך לפנות ל"נתיב" ורק לאחר מכן בהתאם לנסיבות תתקבל אשרת עבודה ראשונה ב/1 והדבר יכול לקחת מספר חודשים בהתאם למשך הזמן שארכו כלל הבדיקות הנדרשות.


כאן חשוב להדגיש, ככל ובני הזוג יקפידו להגיש תעודות ומסמכים באופן הנדרש על פי הנוהל ועל פי בקשות רשות האוכלוסין, הדבר יקצר משמעותית את התקופה לקבלת רישיון עבודה ב/1. מומלץ להבין מראש מה נדרש להגיש ובאיזה אופן או להתייעץ עם מי שבקיא בהליכים אלה.


כיצד מתקדם ההליך אחרי מתן אשרת העבודה הראשונה ועד הסדרת מעמד קבוע?


לנשואים - בדרך כלל לאחר חלוף חצי שנה, שלא במסגרת ההליך הכולל להסדרת מעמד ובכפוף לאישור הבקשה ועמידה בתנאי הנוהל, יינתן רישיון מסוג א/5 לתקופה של שנה ועד לתקופה כוללת של 4 שנים. רישיון מסוג א/5 מאפשר לעבוד ולקבל זכויות סוציאליות בביטוח לאומי ובקופת חולים.


במהלך התקופה של ה-4 שנים, הזוג יהיה צריך להגיע ללשכה כל שנה (לתאם מועד כ-3 חודשים מראש) להגיש מסמכים המעידים על מרכז חיים משותף בישראל ולהוכיח את כנות קשר הנישואין. כל פעם יהיה צריך להציג דרכון זר בתוקף לפחות לשנתיים קדימה החל ממועד הארכת הרישיון.


סיום ההליך יהיה בהגשת בקשה להתאזרחות או לתושבות קבע בהתאם לנהלים ועמידה בתנאים.


מקרים מיוחדים


במקרים בהם מדובר בנישואי אל סלבדור, תקופת ההליך המדורג תהיה שנתיים ברישיון ב/1 ולאחר מכן 4 שנים ברישיון לישיבת ארעי מסוג א/5.


במידה ומדובר בנישואין של בני זוג מאותו המין, תקופת ההליך המדורג תהיה 4 שנים ברישיון לישיבה ארעי מסוג א/5 (הבקשה תיבדק בהתאם לנוהל ידועים בציבור).


לזוגות ידועים בציבור - כאשר מדובר בזוג, שבו אחד הוא אזרח ישראלי - תקופת ההליך המדורג עד להסדרת מעמד קבוע תהיה 3 שנים ברישיון ב/1 ולאחר מכן 4 שנים ברישיון לישיבת ארעי מסוג א/5 בכפוף לעמידה בתנאי הנוהל ובהיעדר מניעה בבדיקות העדכניות שתיערכנה משנה לשנה עם הארכת הוויזה.


זוג שבו אחד הוא תושב קבע בישראל - תקופת ההליך המדורג תהיה 4 שנים ברישיון ב/1 ולאחר מכן 5 שנים ברישיון לישיבת ארעי מסוג א/5. בתום התקופה יוכל הזוג להגיש בקשה לקבלת רישיון לישיבת קבע.


הערות חשובות לפני סיום


יש לשים לב, שהארכת הוויזה משנה לשנה בכל המקרים אינה אוטומטית וכל שנה תערך בדיקה עדכנית, אם הזוג עדיין עומד בתנאי הנוהל.
יש לזכור להזמין תור בלשכת רשות האוכלוסין כ-3 חודשים לפני תום האשרה ולהביא את כל המסמכים הנדרשים.


מומלץ להבין היטב מה נדרש להגיש ולא להגיע לתור, שתואם מראש אחרי המתנה לא קצרה ולעיתים אף ארוכה, ורק אז לגלות שחסרים מסמכים. הדבר מעכב ומסרבל את ההליך ברשות האוכלוסין ולדוגמא, כאשר מדובר באשרת העבודה הראשונה, שמאפשרת פרנסה, או כאשר מבקשים לשנות אשרה מב/1 ל- א/5, לזמן החולף יש משמעות כלכלית רבה ורצוי שההליך יתקדם ביעילות.


המאמר אינו ממצה ואינו מחליף ייעוץ משפטי כללי או ספציפי.