מאת: ריקי דנון


הפיילוט הניסיוני "מרתון דרכון" של שר הפנים משה ארבל, היה עשוי להפוך לקונספט מצליח, אם היה פועל כדי לגייס לשם כך אלפי עובדים שיטפלו בצמצום "הר הדרכונים במשרד הפנים". לתדהמת משרד עורכי הדין דקר, פקס, לוי, רוזנברג בירושלים, המשרד המוביל בתחום דיני הגירה המטפל באשרות לעולים חדשים, איחוד משפחות ועוד, בחר השר להעדיף הוצאת דרכונים על פני אשרות דחופות וכבר עתה ניתן להצהיר על פגיעה ונזק בלתי הפיכים לעשרות אלפי משפחות שנכנסו למצוקה של ממש ועד למקרים מסכני חיים.


כדי ליישם את הפיילוט הניסיוני, הודיע משה ארבל במסיבת עיתונאים כי החל מהתאריך 14.5.23 ועד ל- 15.6.23 יושבתו ארבע הלשכות המרכזיות: תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע ופעילותן תתרכז במרתון הדרכון. בהמשך הסתבר כי גם לשכות נוספות בכל רחבי הארץ הפסיקו לתת שירות. תורים בוטלו, הנפקת אשרות נעצרה. אנשים לא יכלו להאריך את הוויזות שלהם. כאוס מוחלט.


משרד דקר, פקס, לוי, רוזנברג, העוסק בדיני הגירה, שרבים מלקוחותיו נפגעו מהמהלך הבלתי מתוכנן, הגיש בג"צ כנגד השבתת המערכות הכרוכה במרתון הדרכונים. אנו מצפים לביטול מידי של ההשבתה הכפויה והפתאומית.


עו"ד נחמה עובדיה ממשרד עורכי דין דקר בירושלים:" מדובר על משרד ממשלתי - זה כאילו שהיו סוגרים בבת אחת, בלי התראה, את משרד הבריאות או את משרד החינוך".


עו"ד נחמה עובדיה: "זה דבר נהדר שהמנכ"ל והשר החדשים במשרד הפנים רוצים לטפל בסוגיית הדרכונים, אולם כאשר באים לפתור את הבעיה, יש להשקיע מחשבה. לנוכח הפגיעה הקשה בעשרות אלפי אנשים, נראה שלא הוקדשה שום מחשבה לנפגעי פיילוט "מרתון דרכון". לא ייתכן שהפחתת העומס של הביקוש לדרכונים, תיעשה על גבו וחשבונו של ציבור שלם הזקוק לאשרות כמו אוויר לנשימה. מדובר על משרד ממשלתי - זה כאילו שהיו סוגרים בבת אחת, בלי התראה, את משרד הבריאות או את משרד החינוך. לא ניתנו הוראות או הנחיות למקרים דחופים, לא ניתן זמן להיערכות".


ההמתנה לתורים במחלקות האשרה סובלת גם כך ממחסור קבוע בכוח אדם


השבתת שירותי מחלקות האשרה במשרד הפנים לצורך מרתון הדרכונים תמוהה ומעוררת תרעומת בקרב הזקוקים לשירותי המחלקות. עצירת כל הפעילות גורמת כאמור נזק בלתי הפיך לאלפי עולים חדשים, זוגות בהליך של איחוד משפחות, קרובי משפחה של ישראלים המבקרים אותם, אנשים הזקוקים לשירותים רפואיים בארץ או בחו"ל נתקלים בסכנת נפשות.


ההחלטה הנחפזת התבשרה כאמור במסיבת העיתונאים. השר טען כי יעילות "הפיילוט" לא ברורה, אולם בו-זמנית הורה כאמור על סגירת ארבע הלשכות הגדולות. שבועיים לאחר ההכרזה הדרמטית יצא הקמפיין "מרתון דרכון" לדרך ודובר על מהלך של חודש בלבד עד ליום 15.6.23.


מתברר כי בניגוד להנחיה לסגור רק ארבע לשכות כאמור, החלו להתקבל הודעות ביטול וסגירה מכל הלשכות רחבי הארץ. תורים בוטלו וזאת עד להודעה חדשה, ולא רק לתקופה של חודש.


מיותר לציין כי ההמתנה לתור ללשכות הנ"ל גם כך נמשכת חודשים רבים, והעובדה כי עקב "מרתון דרכון" בוטלו התורים, מהווה זלזול ודורסנות פוגענית במשפחות רבות.


החלטת שר הפנים - פגיעה וזלזול דורסניים בזכויות אדם


משרד דקר, פקס, לוי, רוזנברג, העוסק בדיני הגירה ומייצג מאות לקוחות אשר נפגעו באופן ישיר כתוצאה מפעולות שר הפנים, הגיש בג"צ בדרישה לבטל לאלתר את החלטתו של שר הפנים, במטרה למנוע את הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנובעת מהמהלך החד צדדי והבלתי מתחשב.


עו"ד נחמה עובדיה: "משמעות ההכרזה של שר הפנים היא השבתה מלאה של מחלקות האשרות ואיחוד המשפחות אשר מטפלות באלפי תיקים ובאופן קבוע גם כך סובלות ממחסור בכוח אדם הגורם להמתנות של חודשים ארוכים. השבתת הפעילות באופן מלא, אף לזמן קצר - גורמת נזק ממשי בלתי הפיך לעשרות אלפי ישראלים ולעיכובים של חודשים בטיפול בבקשותיהם הדחופות. מדובר על חיים של משפחות והפגיעה היא בפרנסתם, בריאותם ועד מצבים מסכני חיים".


רעיה (שם בדוי) - עולה חדשה אשר חייבת לעבור ניתוח לב דחוף מציל חיים. התור שלה לקבלת תעודת זהות בוטל עקב "מרתון דרכון". כבוד השר ארבל - מי אמור לשלם על הניתוח שלה?


כדי להבין את משמעות הפגיעה והמצוקה האנושית בקרב הממתינים לאשרות, מציגה עו"ד עובדיה כמה מקרים דחופים בהם מטפל משרד עורכי דין דקר.


משרד עו"ד דקר מטפל בתיק של אישה הרה, בת זוג של ישראלי הממתינה לוויזת תושב. היא היתה אמורה לקבל את הויזה עוד החודש,בפגישה שנקבעה זמן רב מראש, אולם הוא בוטל עקב ההשבתה. המשמעות היא שאם היא תגיע לבית חולים כדי ללדת ללא אשרת תושב, היא ובן זוגה הישראלי ייאלצו לשלם על הלידה והשהייה ומדובר באלפי שקלים. אם שר הפנים לא היה משבית כעת את הלשכות, בני זוג אלה ואחרים במצבם, היו מקבלים ויזת תושב במועד ופטורים כמובן מתשלום בבית החולים.


בקשות נוספות ודחופות בהן מטפל המשרד הן קבלת אשרה לבני זוג זרים של ישראלים, כדי לאפשר להם להיכנס לארץ ולהתחיל בהליך שנקרא "איחוד משפחות" - לקבל ויזת עבודה ושהייה בישראל. הקפאת הטיפול וביטול התורים גורמת לכך שישראלים אלו, שרבים מהם כבר מחכים חודשים ארוכים לטיפול בבקשתם, ייאלצו להמתין עוד חודשים רבים בגלל "מרתון דרכון" ובני הזוג שלהם לא יוכלו להיכנס אף לא לביקור בארץ.


דינה (שם בדוי) המיוצגת ע"י משרד דקר, פקס, לוי, רוזנברג, מנהלת מאבק משפטי ארוך כדי להעלות ארצה את בעלה שנותר מחוץ לישראל. לאחר אין סוף דיונים בערכאות שונות הסכים משרד הפנים כי בעלה יוכל להיכנס, בתנאי שהיא תגיש מסמכים מסויימים למשרד הפנים עד ה-6.6.


עקב "מרתון דרכון" הלשכה נסגרה ודינה איננה יכולה להגיש את המסמכים במועד שקבע משרד הפנים. איש גם אינו יודע לומר לה כעת, האם בקשתה תיסגר וארבע שנים של טיפול משפטי יירדו לטימיון.


ועוד מקרה שהוא על התפר שבין חיים ומוות. אירנה (שם בדוי) עלתה לארץ יחד עם אמה רעיה (שם בדוי). רעיה ממתינה כבר חודשים רבים לקבלת תעודת זהות ונקבע כי היא תוכל לקבלה ב-16.5.23. במהלך ההמתנה התגלה אצל רעיה כשל לבבי ונקבע לה תור לניתוח לב דחוף מציל חיים - מיד לאחר התור במשרד הפנים.


עפ"י ההנחיה של השר ארבל עקב מרתון דרכון, נסגרו הלשכות ב- 14.5.23. זה אומר שבתאריך ה-16.5.23 - המועד בו רעיה הייתה אמורה לקבל את תעודת הזהות - הלשכה הייתה סגורה. במצב הנוכחי ללא תעודת זהות, תידרש רעיה לממן את הניתוח היקר ואין לה את היכולת הכלכלית הזו. האם כבוד השר ארבל אשר קיבל החלטה על השבתה גורפת של לשכות האשרה בכל הארץ, לקח בחשבון מקרים כמו של רעיה ואחרים? עושה רושם שלא.

 

עו"ד נחמה עובדיה: "אין לשר הפנים סמכות להחליט שאי אפשר לקבל חודש ויזות"


משרד דקר, פקס, לוי, רוזנברג סבור שהמהלך הזה איננו חוקי. לדברי עו"ד נחמה עובדיה "שר הפנים מוסמך להחליט איך לקיים את החוקים שנוגעים לכניסה לישראל, אבל אין לו סמכות להחליט שאי אפשר לקבל ויזות בחודש הקרוב. בעצם במהלך הזה, שר הפנים החליט על דעת עצמו שהזכות של ישראלים לקבל דרכון יותר חשובה מהזכות של יהודים לעשות עליה, מהזכות לבריאות של אנשים מסוימים ומהזכות לחיי משפחה של ישראלים שיש להם בני זוג זרים. זה, בין שלל סיבות נוספות, הופך את ההחלטה הזו ללא חוקית".


עקב השבתת הלשכות, החליט משרד הפנים להאריך ויזות מסוימות אוטומטית לחצי שנה. לטענת עו"ד נחמה עובדיה, "גם מי שהוויזה שלו הוארכה, בעצם אינו יכול לצאת מישראל בלי שהוויזה תתבטל. כדי לפתור את המצב הזה, נותנים ויזה שנקראת ויזת כניסה. כעת לא ניתן לקבל ויזת כניסה, ולכן כל מי שצריך לצאת מסיבה כלשהי, לא יוכל לחזור אחר כך - גם אם האריכו את הויזה שלו אוטומטית. מדובר למשל בבני זוג של ישראלים שחיים פה הרבה זמן וצריכים לצאת בגלל עניין דחוף, וגם מי שנמצאים בשלבים של תהליכי עליה ומחכים לקבל תשובות סופיות".


ממשרד עורכי דין דקר, פקס, לוי, רוזנברג, נמסר כי הם צופים שבג"ץ יורה לשר הפנים לפתוח את הלשכות באופן מידי, ובנוסף לתת הנחיות שונות שמטרתן למנוע פגיעה נוספת במי שנמצא כבר בתוך תהליך מול משרד הפנים ונפגע. לדוגמה: לקבוע מחדש בעדיפות ראשונה את התורים שבוטלו, להאריך את המועדים להגשה ללשכות השונות, לתת ויזות למי שנאלץ לשהות בארץ ללא ויזה תקפה משום שהלשכות היו בהשבתה, וכן למנוע ממשרד הפנים להכניס אנשים אלה ל"רשימה שחורה" של מפירי חוק אשר תמנע מהם להגיע שוב לישראל, וכמובן מעל לכל- למנוע שוב אירוע כל כך פוגעני ודורסני שוב.