בזמן שמאות עולים חדשים ואחרים ממתינים במשך שנים להחלטות רשות האוכלוסין וההגירה בנוגע למעמדם בארץ ומבקשים אזרחות, החליט שר הפנים משה ארבל על הקמת ועדה לגיבוש אמות מידה לצורך מתן אזרחות לספורטאים זרים בישראל.


יוזמה זו תמוהה ואיננה ברורה לאלתר, לאור המדיניות הקשוחה והידועה של משרד הפנים בכל מה שקשור למתן אזרחות רק לפי חוק השבות ולבני זוג של ישראלים. בנוסף ניתנת אזרחות למי שהמדינה חפצה ביקרם כמו: חסידי אומות העולם, דרוזים שלחמו עם ההגנה במלחמת העצמאות, אנשי רוח ומדע ובעצם מי שתרם תרומה משמעותית לכלכלה ולביטחון. אז מה לזה ולספורטאי המונדיאליטו?


מתי החלו שרי הפנים להעניק אזרחות לספורטאים מצטיינים?


"שר הפנים ארבל הוא לא מי שהחל באפליה הזו" מסביר עו"ד יהושע פקס מומחה לדיני הגירה ממשרד דקר, פקס, לוי ורוזנברג בירושלים. הוא מזכיר כי כבר בחודש ספטמבר בשנת 2022 אישרה איילת שקד שרת הפנים דאז, מתן אזרחות לשחקני ספורט לא יהודיים כמו הבלם הפורטוגלי מיגל ויטור בפועל באר שבע, ג'ני סימס מאליצור חולון ובנוסף העניקה מעמד תושבות לשחקן עלי מוחמד ממכבי חיפה.


השרה עשתה שימוש בסעיף 9 לחוק האזרחות, סעיף אשר מעטים מכירים המתיר לשר הפנים להעניק אזרחות לתושב זר בעל תרומה ממשית לכלכלה, לביטחון או לכל עניין חשוב אחר.


במידה וסדרי העדיפויות של מדינת ישראל לא מקדמים את הספורט על פני כלכלה וביטחון, סביר להניח שנעשה פה שימוש חריג במיוחד בסעיף הנ"ל.


עו"ד יהושע פקס: "הענקת אזרחות למי שאיננו זכאי לפי חוק השבות, הוא אחד התהליכים הנדירים בסוגיות ההגירה בארץ. אפילו זכאי שבות ואלה הרשאים להגר לישראל מטעם החוק, או אזרחים זרים אשר נשואים לאזרחים ישראלים או מבקשי מעמד בשל טעמים הומניטריים, נתקלים לרוב בסחבת, עיכובים, המתנה של שנים עד דיון או קבלת תשובה על בקשותיהם ואין ספק כי מדובר בהליך מתיש, ארוך ומייגע. כמעט בלתי אנושי".

 

כל האמת על הוועדה "ההומניטרית" של משרד הפנים למבקשי אזרחות


בין הוועדות השונות של משרד הפנים אמורה לפעול גם וועדה הומניטרית, אשר מתפקידה לבחון מתן אזרחות למהגרים שהסיפור שלהם מורכב, דורש הבנה והתחשבות, וקבלת האזרחות עבורם היא לעתים מה שעושה את ההבדל בין חיים לבין טרגדיה אנושית.


עורכי דין רבים בתחום דיני ההגירה מציינים את אוזלת ידה של הוועדה הזו הן ברמת המספר הדל של ההתכנסויות שלה, זמן ההמתנה לדיונים ולהחלטות. כמו כן יש מחסור משווע בכח אדם אשר פוגע קשות ברמת השירות בניגוד למצופה ממדינה כמו ישראל.


ההורים חולים והם ובנם בן ה-14 שנולד בישראל מועמדים לגירוש


עו"ד יהושע פקס מספר על הקשיים בהתנהלות מול הוועדה ההומניטארית למתן מעמד בישראל.


כך לדוגמא, תיק אחד הוא בקשה למעמד חוקי בישראל לזוג זרים - הוא מבורמה והיא עובדת סיעודית מהפיליפינים - אשר הכירו זה את זו בארץ ונישאו. הם חיים פה כבר 24 שנים. הוא קיבל במשך שנים מעמד של מבקש מקלט וקיבל אשרת עבודה. יש להם ילד היום בן 14, שנולד בארץ, חי בארץ לומד בארץ, ולא מכיר שום מקום או תרבות אחרת מלבד ישראל.


כעת מסתבר ששני בני הזוג ממתינים שלוש שנים להחלטה בעניינם. משרד הפנים הוציא להם בשנת 2019 צו גירוש. רק אחרי שנה התכנסה הוועדה ההומינטרית לדון בבקשתם. אחרי כל כך הרבה זמן פתאום נדרשו בני הזוג להציג עוד ועוד מסמכים מעודכנים וזה משום שהדיון בבקשה עוכב בשנה. כלומר; נוקטים בסחבת והמהגרים ממתינים וממתינים ורצים הלוך ושוב לספק את דרישות הוועדה.


קשיים בהסדרת מעמד של אשה אוקראינית הנשואה לאזרח ישראלי


תיק נוסף בו טיפל לאחרונה משרד דקר, פקס, לוי, רוזנברג הוא של אישה מאוקראינה שיש לה בן זוג ישראלי שעשה עליה לישראל. יש להם שני ילדים, והם נותרו אתה באוקראינה. כאשר פרצה המלחמה בשנת 2022 היא הגיעה לארץ, אולם משרד הפנים מסרב בינתיים להכיר בה כבת זוגו, רק משום שהם חיו בנפרד כמה שנים, למרות שהם מציגים את כל ההוכחות הנדרשות להיותם זוג.


לסיכום, שר הפנים משה ארבל החליט לאחרונה על הקמת ועדה לקביעת הקריטריונים בהם יינתן מעמד בישראל עבור ספורטאים זרים, אולם בינתיים לא נותן את הדעת לבעיות הקשות של התנהלות הוועדה ההומניטארית תחת פיקוחו. לדברי עורך דין יהושע פקס: "ספורטאים זרים איכותיים בוודאי יכולים לתרום לרמת הקבוצות בארץ ולחזק את נבחרת ישראל הלאומית, אבל לא פחות חשוב לדאוג לשיפור השירות של רשות האוכלוסין וההגירה כלפי כל האזרחים הזרים והישראלים אשר תלויים בקבלת שירות מהמדינה בענייני הגירה לישראל".


משרד עו"ד דקר, פקס, לוי, רוזנברג, מתמחים בתחום דיני ההגירה והאזרחות, ובעלי ניסיון וטקטיקה ייחודית בתיקים מול משרד הפנים ורשויות שונות בארץ ובחו"ל.

 

מחברת הכתבה: ריקי דנון-איפרגן