טבעו של העולם מאלץ אותנו להיפרד מהאהובים עלינו כשהם עוזבים את העולם. הדבר מלווה בהמון צער וכאב, אך גם בהמון בירוקרטיה ועניינים טכניים. במידה והמנוח\ה הותירו דירה אחריהם ויש לכם ספק כיצד להתמודד עם הליך העברת דירה בירושה – המשיכו לקרוא ותוכלו לדעת יותר.

 

העברת דירה בירושה: ההבחנה בין ירושה לצוואה


בתור העיזבון של המנוח, עליכם לשים לב להבחנה הבאה ולזהות באיזה מצב אתם מצויים. העברת דירה בירושה בפרט, ורכוש ככלל – תעבור ליורשים הרשומים בצוואה במידה ויש צוואה. במידה ואין צוואה, העברת דירה בירושה תתבצע בהתאם לחלוקה שבחוק הירושה. גם במידה ויש צוואה, ישנם מקרים רבים בהם תוקף הצוואה לא עומד בדרישות החוק ואף מקרים בהם נוסח הצוואה אינו ברור. ההבחנה הראשונית הזו חשובה ביותר ותקבע את האופן בו ימשיך תהליך העברת הדירה בירושה.


העברת דירה בירושה: בקשה לרישום זכויות ההורשה


אז הבנו שאנו רוצים לבצע העברת דירה – מה עלינו לעשות? תחילה, להגיש בקשה לרישום זכויות ההורשה. הבקשה מוגשת ללשכת רישום המקרקעין הרלוונטית בה נמצאת הדירה. ישנן כמה דרכים להגיש את הבקשה:
• הגשה מקוונת – הגשה זו מתאפשרת רק כאשר רישום ההורשה הינו בהתאם לצו צוואה או צו ירושה שאושר על ידי בית הדין הרבני או הרשם לענייני ירושה. את ההגשה המקוונת עורכי דין בלבד מורשים לבצע.
דואר - עליכם לשלוח את הבקשה ללשכה הרלוונטית אותה ניתן לאתר באתר משרד המשפטים.
הפקדת התיק בלשכה הרלוונטית באופן פיזי ובהתאם לתנאי הלשכה.


אין לכם זמן להסתבך עם ההגשות והבירוקרטיה? משרדנו מטפל בבקשות להעברת דירה בירושה.


העברת דירה בירושה: הגשנו את הבקשה, מה הלאה?


לאחר שפניתם לעורך הדין לשם העברת דירה בירושה והוא הגיש את הבקשה באופן מקוון, הבקשה עוברת כמה שלבים:
1. הלשכה מטפלת בבקשה ומבררת האם המסמכים והתנאים הנדרשים לשם העברת הדירה בירושה מולאו כראוי.
2. לאחר מכן, הלשכה שולחת אישור או דחייה על הפעולה, בצירוף הסבר על סיבת הדחייה, במידה ונדחתה.
3. כעת יכול עורך הדין לצפות בפרטי הבקשה ולהבחין באישור הבקשה או בדחייתה ובסיבת הדחייה.
4. במידה והבקשה נדחתה, עורך הדין יוכל להגיש שוב בקשה בהתאם לדרישות שפורטו במכתב הדחייה.
הגשת הבקשה והטיפול בלשכה דורשים סבלנות רבה אך כל זאת נעשה למען המטרה העיקרית – העברת דירת המנוח על שמכם בירושה.


העברת דירה בירושה הינה נושא רלוונטי עבורכם? המשיכו לקרוא

 

המסמכים המצורפים לבקשה לרישום העברת דירה בירושה


כשאנו מגישים בקשה לרישום ההורשה והעברת הדירה עלינו לצרף מסמכים מסוימים על מנת לקבל אישור לבקשה מאת הלשכה. תחילה, יש את הטופס המיועד להגשת הבקשה עצמה ועל אחד מהיורשים (לכל הפחות) לחתום עליו. עורך הדין צריך לאמת את החתימה. בנוסף, עליכם לצרף צו קיום צוואה/ צו ירושה מקורי ומאושר ע"י רשות מוסמכת. על מנת לחסוך אי נעימויות – בדקו היטב כי המנוח הינו בעל הזכות בדירה באמצעות הוצאת נסח טאבו. כך, תוכלו לבצע את העברת הדירה בירושה ללא תקלות ובאופן היעיל ביותר.

 

העברת דירה בירושה: ומה עם המס?


ידוע לרובנו כי בדרך כלל המדינה מחייבת במס על עסקאות מקרקעין – תשלום מס רכישה מצד הרוכש ותשלום מס שבח מצידו של המוכר. עולה שאלה חשובה והיא - האם במצב של העברת דירה בירושה עלינו לשלם מס? התשובה לכך היא – לא. העברת דירה בירושה אינה נושאת עימה חובות מיסוי. אך, עליכם לשים לב כי ישנם מקרים בהם כן תחויבו במס. לדוגמה, במידה והיורשים מעוניינים למכור את הדירה לאחרים, יהיה עליהם לשלם מס שבח. משום כך, שימו לב לעסקאות שתבצעו בעתיד עם הדירה שהעברתם על שמכם בירושה ומלאו את חובות המיסוי שיוטלו עליכם.


רוצים לדעת עוד בנוגע להעברת דירה בירושה? גללו למטה והמשיכו לקרוא

 

זכאות לפטור היורש ממס שבח בדירה שהועברה בירושה


כפי שציינו לפני כן, במידה והיורש מעוניין לבצע עסקה על הדירה שהועברה אליו בירושה ולמכור אותה לאחר, עליו לשלם מס שבח בדרך כלל. אמנם, משום שהיורש נמצא במעמדו של המוריש כעת, ייתכן מצב בו המוריש היה זכאי לפטור מתשלום מס שבח ולכן הפטור עובר גם ליורש. קיימים שלושה תנאים מצטברים לזכאות לפטור:


• במציאות בה המוריש היה בחיים והיה מוכר את הדירה בתקופה זו - היה הוא זכאי לפטור ממס שבח.
• לפני שהמוריש נפטר הוא היה הבעלים של דירת מגורים אחת בלבד.
• מי שמעוניין למכור את הדירה שהועברה בירושה הינו בן זוגו או צאצאו של המוריש או בן זוג של צאצאו של המוריש.


עניין המיסוי יכול להיות מסובך ומסורבל ולכן תמיד מומלץ, בנוסף לרכישת ידע עצמית, לפנות גם למשרד המתמחה בנושא העברת דירה בירושה והוא יוכל להנחות אתכם בבטחה וללא ספקות לאורך התהליך.

 

לסיכום: מה עליכם לדעת על העברת דירה בירושה?


בכתבה עסקנו במגוון נקודות חשובות הנוגעות להעברת דירה בירושה ובמה חשוב, בתור יורשים, לדעת כאשר באים לטפל בעניין שכזה. תחילה עסקנו בחשיבות ההבחנה בין צוואה לירושה ובמתן תשומת לב לנוסח ולתוכן הצוואה. לאחר מכן ציינו את הדרכים השונות איתן ניתן להגיש בקשה להעברת לרישום זכויות ההורשה ומה קורה לאחר הגשת הבקשה להעברת הדירה בירושה. שמנו דגש על אילו מסמכים עלינו לצרף לבקשה על מנת שנוכל לקבל אישור מהלשכה ולהתקדם בהעברת הדירה כראוי.


מחבר הכתבה הינו עורך דין העוסק בהליכים משפטיים מסוג העברת דירות בירושה. כמו כן, עורך הדין מלווה יורשים ועיזבונות מנוחים בירושות מכל הסוגים ובחלוקת רכוש בהורשה. בנוסף, עורך הדין מלווה בניסוח צוואות, בהעברת דירה בירושה ובייפוי כוח מתמשך. דבר המקנה למשרדינו את היכולת לתת שירות מקיף להליכים משפטיים בנושאים הללו. הכתבה נוסחה וחוברה בסיועה של גב' נועם אלדד, משפטנית בהכשרה.


משרדנו מזמין את לקוחותיו ליצור קשר במגוון ערוצי תקשורת במשרד שלנו ולקבל מידע נוסף על העברת דירה בירושה (שיחה ללא תשלום).