כל חייל יכול להיתקל במפקד או שוטר, המבצע אצלו חיפוש, כדי למצוא עליו סמים או כל חפץ אחר שאסור לו להחזיק.

לכאורה, יש כאלה שיטענו, כי חייל הוא ״רכוש צה״ל״ ואין לו כל זכות לקבוע עבור עצמו, האם ניתן לחפש עליו, בבגדיו, בתיק הצבאי שלו, או בחדר/אוהל בו הוא שוהה.

 

זוהי כמובן טעות חמורה.

 

חיפוש על גופו של חייל במערכת הצבאית, הפוגע בפרטיותו, דומה במהותו לכל חיפוש שעושה שוטר על אזרח. גם לחייל קיימת הזכות לפרטיות, ואסור לפגוע בה, אלא על פי חוק.

 

האפשרות לערוך חיפוש על גופו או בחדרו של חייל מוקנית אך ורק לשוטרים צבאיים על פי צו חיפוש, עליו חתם קצין שיפוט בכיר (מפקד ביחידה או מפקד בסיס מצ״ח רלוונטי) וניתן לחתום עליו רק כאשר קיים ״חשד סביר״ לביצוע עבירת סמים על ידי אותו חייל.

 

חוק השיפוט הצבאי אינו מקנה למפקד סמכות לערוך חיפוש אצל חייליו לצרכי חקירה פלילית, ועל כן, חיפושים רבים שנערכו ע״י מפקדים, היו בניגוד לדין.

 

חיילים בחופשת שבת, אינם שונים מאזרחים, ועל כן הם נתונים גם למרותו של הדין הפלילי הכללי, ולא רק לחוק השיפוט הצבאי.

 

כך למשל, ניגשו בשעת לילה מאוחרת שני שוטרים ללקוח שלנו, שישן ברכב לאחר שחש עייף במהלך הנסיעה ולא רצה לנהוג במצב של עייפות. לאחר שנקשו השוטרים על חלון הרכב, פתח הלקוח את החלון, והשוטרים – על פי טענתם – הריחו ריח חזק של קנאביס מתוך הרכב. לאחר חיפוש שנערך ברכב, נמצא גרם של קנאביס בתוך שקית, מתחת למושב הנהג ועוד כמה פירורים של קססה, ליד מוט ההילוכים.

הלקוח שלנו נלקח לחיפוש יסודי בתחנת אוטובוס סמוכה, ולא נמצא עליו דבר.

 

למרות שני חיפושים שנערכו עליו, נלקח הלקוח שלנו למשטרה, ובטרם הוכנס ל-"תא השהייה" – כך על פי דו"ח הפעולה של השוטר –כשהוא אינו מעוכב ואינו עצור, בוצע עליו "חיפוש בהפשטה". החיפוש בוצע ללא שהתבקשה הסכמתו, בניגוד לחוק. בחיפוש שנעשה שלא כדין, נמצאה עליו שקית ובה 80 גר' מריחואנה.

 

לאחר מו"מ ארוך עם התביעה, הסכימה האחרונה כי החיפוש שנערך על הלקוח שלנו היה בניגוד להוראות החוק, ונוכח כך הסכימה לבטל את האישום בהחזקת הסם (למו"מ הובאה עמדת המדינה בתיק אחר, לפיה כאשר לא מתבקשת הסכמת החשוד לחיפוש בהפשטה, החיפוש אינו חוקי). 


עודכן ב: 26/04/2022