בשנים האחרונות אנחנו עדים להתפשטות תופעת הפגיעה בפרטיות בבסיסי צה״ל ע״י חיילים, נגדים וקצינים. תופעה זו נובעת מההתפתחות הטכנולוגית המאפשרת לכל אחד לרכוש מצלמה זעירה – או אפילו שימוש פשוט במצלמת הטלפון החכם – להטמין אותה במקלחות בבסיס, ובכך לצלם ולחדור לפרטיותם של חיילים וחיילות.

 

הצבא רואה זאת בחומרה רבה, ובכל מקרה המגיע לידיעת המפקדים, העניין מדווח למצ״ח, הפותחת בחקירה פלילית. במקרים מסויימים חיילים שנחשדים בביצוע של עבירה של פגיעה בפרטיות נעצרים בכלא צבאי, ומעצרם מוארך ע״י בית הדין מעת לעת.

 

 

בשנים האחרונות, עם ההתפתחות ההלכה בעניין עבירות פגיעה בפרטיות, לכל עבירה של צילום הפוגע בפרטיות, מצורפת גם עבירה של מעשה מגונה, שהיא עבירת מין מחוק העונשין. זאת נוכח העובדה, כי צילום ללא רשות של אדם אחר במקום בו הוא זכאי לפרטיות – להבדיל מצילום במקום פומבי – הוא גם מעשה לא ראוי, לא מוסרי, שיש כוונה מינית מאחוריו.

 

 

מכיוון שברוב המקרים, המצלם נתפס במהלך ביצוע העבירה ע״י המפקדים (או שהמצלמה עצמה נתפסת) דרך התקיפה האפשרית של תיק חדירה לפרטיות היא במישור סמכות המפקדים לאסוף ראיות.

 

 

בימים אלה, אנחנו מנהלים תיק של פגיעה בפרטיות ומעשה מגונה, במספר מקרים, של חייל שנתפס במהלך ביצוע העבירה. למרות דרישתה של התביעה לעצור אותו עד תום ההליכים, שחררנו אותו ממעצר והתיק מתנהל כשהוא אינו עצור ויכול לנהל את הגנתו באופן ראוי. 


עודכן ב: 26/04/2022