בתיקים חמורים כמו גניבת נשק, אונס וכו׳, מצ״ח נעזרת במעבדה לזיהוי פלילי – מז״פ – של משטרת ישראל. השימוש במז״פ כולל: התאמת טביעות אצבעות, בדיקת D.N.A, טביעת נעל, בחינת התאמה באמצעות צילום ועוד.

 

לתיק החקירה מצורפת חוות דעת של מז״פ, ובה מומחה המז״פ מסכם את מסקנותיו מהבדיקה. הממצאים הפורנזיים נקראים בלשון המשפטית: ראיות נסיבתיות. כלומר: ראיות שאינן מהוות ראיה ישירה לכך שאדם מסויים ביצע עבירה.

 

 

ישנם נושאים שכבר הוגדרו בפסיקה כממצאים מדעיים שניתן לסמוך עליהם ולקבוע מסקנות עובדתיות המסייעות בהרשעה של נאשמים. כך למשל נקבע, שטביעת אצבע היא ייחודית לאדם, וכאשר ניתן להוכיח, באמצעות בדיקה במז״פ, שטביעת אצבעו של הנאשם נמצא בזירה, ולא הייתה סיבה סבירה שתהיה שם, ניתן יהיה להרשיעו.

 

כך גם לגבי דגימת D.N.A הנלקחת מהנאשם במהלך חקירתו והשוואתה לדגימה אחרת שנלקחה מהזירה (או בתיקי מין, מגופה של מתלוננת או מתלונן).

 

 

יחד עם זאת, בנוגע לבדיקות ״פורנזיות״ אחרות נקבע, כי הן אינן ״מדעיות מספיק״ כדי שניתן יהיה לקבוע על בסיסן ממצאים עובדתיים שיוכלו להביא להרשעתו של אדם במשפט פלילי. כך למשל נקבע בבית המשפט העליון לגבי טביעות נעל ונמצא שאין לסמוך עליהן כיוון שהמחקר בעניינן אינו מספיק כדי לקבוע ממצאים עובדתיים.


נגד ג', לקוח של משרדנו, הוגש כתב אישום בעבירות של סחר בנשק, לאחר שעשה עסקה בה מכר לסוכן משטרתי שני רימוני הלם. יחד עם עסקה זו, כלל כתב האישום גם עבירה של גניבה מהצבא של נשק מסוג M-16.


האישום בדבר גניבת הנשק נסמך על חוות דעת מז״פ, הקובעת כי צילום שנמצא במכשיר הטלפון של ג׳ מראה אותו מחזיק נשק שנגנב מבסיסו מספר חודשים קודם לכן. מומחה המז״פ השווה את צילום הנשק – שהיו עליו כתמים ייחודיים – לצילום של הנשק שנגנב וקבע, כי מדובר באותו נשק.

 

 

לאחר מאבק של כשבעה חודשים, אשר במהלכם אף ערכנו סיור ביחידתו של ג' - בהוראת בית הדין לאחר שהתביעה התנגדה לסיור - התביעה השתכנעה שלא ניתן להעמיד את ג' לדין בגין גניבת הנשק.


6 שנים מהעונש שהיה צפוי ל-ג', נמחקו. 


עודכן ב: 26/04/2022