לעתים רבות כאשר אדם הולך לעולמו ואינו מותיר אחריו צוואה עדכנית, נוצר מצב מצער שבו רכושו מחולק בצורה שהוא לא היה מסכים לה בחייו. זה עלול לגרום לקושי, למתח רב בקרב בני משפחתו ואף לסכסוכים, וזו הסיבה שחשוב לפנות לכך את הזמן. רצוי לדאוג לכתיבת הצוואה או עדכונה במידת הצורך, ולהמשיך בשמחה בשגרת חייכם.


האם כל אחד יכול לכתוב צוואה?


קטינים, פסולי דין, כלומר אנשים הלוקים במחלה נפשית או בליקוי שכלי חמור, או אנשים שאינם מסוגלים להבין את משמעות עריכת הצוואה מכל סיבה שהיא, אינם רשאים לכתוב צוואה.


מה יקרה אם לא אכתוב צוואה?


אם לא אכתוב צוואה, הבעלות על העיזבון תתחלק באופן הבא: מחצית מרכוש הנפטר תועבר לבן הזוג הנותר בחיים ואילו המחצית השנייה תחולק בין ילדי הנפטר באופן שווה.


קיימים ארבעה סוגי צוואות במשפט הישראלי:


צוואה בעדים: מדובר בסוג הנפוץ ביותר של צוואה אשר נערכת לרוב במשרדו של עורך דין בנוכחות שני עדים בגירים לפחות לבחירת המצווה. חשוב לציין כי העדים, לרבות בני או בנות זוגם לא יכולים להיות כלולים בצוואה. לאחר שהמצווה מצהיר בפני העדים על צוואתו וחותם עליה בפניהם, עליהם לאשר זאת באמצעות חתימתם באותו המעמד.


צוואה בכתב יד, ללא עדים או עורך דין: על הצוואה להיות כתובה בכתב ידו של המצווה בלבד, ולכלול תאריך וחתימה.


צוואה בפני רשות: צוואה הנערכת בפני נציג רשות. ניתן להגישה בכתב לידי נציג הרשות או שניתן לומר לו אותה בעל פה.


צוואה בעל פה שמכונה גם צוואת שכיב מרע: אדם הנמצא על ערש דווי ואין לו כל יכולת לערוך צוואה אחרת, יכול לומר בעל פה את צוואתו בנוכחות שני עדים ללא כל מסמך כתוב. על העדים הללו לדאוג לרישום מיידי של הדברים. לאחר רישום הצוואה, על העדים לחתום עליה ולהפקידה. חשוב לציין כי אם עבר חודש מכתיבת הצוואה והמצווה נותר בחיים, הצוואה מאבדת את תוקפה.


מה צריך לכתוב בצוואה?


כל אדם רשאי לחלק את צוואתו כרצונו, ניתן לצוות את כל העיזבון לאדם אחד, או חלקים מתוכו למספר אנשים.


ביטול צוואה


שאלה נוספת שמדאיגה אנשים רבים בבואם לערוך את צוואתם היא האם יש להם אפשרות לחזור בהם אם ירצו בכך? התשובה לכך היא ודאי שניתן. החיים הם דינאמיים וכך גם הבחירות וההחלטות שלנו לאורך השנים ובדיוק בגלל זה קובע חוק הירושה מספר דרכים לבטל צוואה: בכתב יד, בפני עדים, בעל פה או בפני רשות. דרך נוספת לבטל את הצוואה היא השמדתה.


חשוב לדעת


• צוואה חדשה בהכרח מבטלת צוואה ישנה. כלומר, אם כתבתם צוואה חדשה שסותרת את הצוואה הקודמת, יראו בה כצוואה העדכנית שיש להביא בחשבון.


• בכל מקרה הצוואה מתייחסת אך ורק לחלק של בן הזוג שכתב אותה ולא למחצית הרכוש באופן כללי.


• אם בחרתם לכתוב צוואה, חשוב להפקידה באופן מסודר אצל רשם הירושות וזאת כדי שהיא לא תאבד, תושמד או תזויף.