צו ההגנה: לשם מה? מדובר בצו חרום שנועד למנוע באופן מידי מהפוגע להמשיך ולפגוע בבני משפחתו. בית המשפט יכול להטיל מגבלות ואיסורים על הפוגע (אחד או יותר מהנקובים לעיל) אוסר על הפוגע להיכנס לדירה בה מתגורר בן המשפחה הנפגע, אוסר להטריד אותו, אוסר עליו לפעול בכל דרך המונעת או מקשה על שימושו של בן המשפחה, כדין בדירה, כל אלה במטרה ברורה להגן על חייו של הנפגע. אם הפוגע מפר את הצו, הוא מסתכן במעצר ואף בהגשת כתב אישום כנגדו מאחר ומדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין.


מיהו בן משפחה לצורך החוק למניעת אלימות במשפחה?


"בן משפחה" לעניין החוק הוא בן זוג, הורה, סב או סבתא, אח, אחות, גיס או גיסה ובני משפחה נוספים המפורטים בחוק.

 

מי מוגדר בחוק זה כ"בן זוג"? האם צו ההגנה נותן מענה גם לזוגות חד מיניים?


בן זוג הוא גם ידוע בציבור כהגדרת החוק ולא ניתן להתעלם מהעובדה כי קיימים כיום במדינת ישראל סוגים שונים ומגוונים של תאים משפחתיים.


האלימות אינה פוסחת על אף תא משפחתי, שכן מקורה בהתנהגות הפוגע ללא קשר לנטייתו המינית. זוגות חד מיניים לרוב מתמודדים עם קשיים סביבתיים והומופוביה, לכן כאשר לכך מתווספת גם אלימות בתוך המשפחה - התוצאות עלולות להיות הרסניות.


מהו המענה שנותן החוק לזוגות חד מיניים המוגדרים כידועים בציבור?


בשנת 1997 הונח על שולחנו של בית המשפט לענייני משפחה בחיפה מקרה של שתי נשים אשר היו מוכרות כידועות בציבור. אחת הנשים הפעילה אלימות קשה כנגד בת זוגה כאשר הייתה נתונה תחת השפעת אלכוהול. בית המשפט קבע באותו מקרה כי המונח "בן זוג" מתייחס גם לבני זוג מאותו מין המוגדרים כידועים בציבור. בית המשפט העניק לבת הזוג הנפגעת צו הגנה מכוח החוק למניעת אלימות במשפחה!


עם זאת, לא כל בתי המשפט רואים בבני זוג חד מיניים ככאלה שניתן להחיל עליהם את החוק, ובית המשפט העליון טרם דן בסוגיה מורכבת זו. דוגמא לכך ניתן למצוא במקרה שאירע לפני מספר שנים בבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן, אשר עסק בשני בני זוג אשר חיו יחדיו ואחד מהם התלונן על אלימות קשה מצד בן זוגו, הוא טען כי האלימות נגדו החלה לאחר שביקש לסיים את הקשר עם בן זוגו וביקש מבית המשפט שיעניק לו צו הגנה באופן מידי.


השופט גרשון גרמן דחה את בקשתו בטענה כי לא ניתן לראות בזוג זכרים מעצם היותם זכרים כ'משפחה', ובכך קבע כי החוק למניעת אלימות במשפחה אינו תקף לבני זוג מאותו המין.

 

הצעת חוק בית המשפט לענייני משפחה (תיקון – בני זוג מאותו המין), התשע"ה–2015

 

הצעת חוק זו מטעמה של חברת הכנסת מרב מיכאלי, אשר הונחה על שולחן הכנסת בתאריך 4.5.15 מוצע לתקן את סעיף 1 לחוק בית המשפט לענייני משפחה באופן זה שבן משפחה יוגדר גם כבן זוג מאותו המין.


בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי "בני זוג אלה בוחרים להקים ביחד תא משפחתי לכל דבר ועניין ובכך מקבלים עליהם את הזכויות והחובות הנגזרים משותפות חייהם. משום כך, ראוי להחיל על בני זוג מאותו המין את הוראות חוק בית המשפט לענייני משפחה."


הצעות חוק דומות הונחו משכבר על שולחן הכנסת על ידי חברי כנסת רבים אך הוסרו מסדר היום פעם אחר פעם וכעת מונחת הצעתה זו של חברת הכנסת מרב מיכאלי.


אין כל ספק כי ככל שתתקבל הצעת החוק יהווה הדבר שינוי מהותי בהסדרת מעמדם וזכויותיהם של בני זוג מאותו מין.


האם אלימות בין בני זוג מאותו מין אינה שוות ערך לאלימות בין בני זוג "סטרייטים"?


אין ספק כי אלימות במשפחה היא אותה אלימות בכל סוג של משפחה, מדובר באותה פגיעה פיזית, נפשית או מילולית על ידי אדם שאמור להיות הקרוב ביותר. אם מדובר בזוגות הטרוסקסואליים ואם מדובר בזוגות חד מיניים.


אנו מקווים כי בית המשפט העליון ידון בנושא מהותי, לכשיונח בפניו, וידאג להרים את הכפפה ולפסוק הלכה בהקדם, שכן חשוב שמערכת החוק תעניק סעד שוויוני כאשר מדובר בסוגיה כה מהותית ובסיסית.


חשוב לציין כי ניתן לפעול להגנה מפני בן הזוג כמובן וראשית כל בפנייה למשטרת ישראל. דרך נוספת היא לפעול לקבל צו הטרדה מאיימת מכוח החוק למניעת הטרדה מאיימת.


אם את/ה חלק מזוגיות חד מינית ומרגיש/ה כי נקלעת לסיטואציה שבה את/ה סובל/ת מאלימות במשפחה ואינך יודע/ת כיצד לפעול, חשוב לפנות לעורך דין מנוסה אשר יעזור לך להילחם על זכותך לקבל הגנה מיידית.