פטור נוסף במכירת דירה נוגע לדירה שהתקבלה בירושה ולפי סעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין. הפטור בעיקרו קובע כי דירה שהתקבלה בירושה, אשר הייתה דירתו היחידה של המוריש ואילו המוריש היה מוכר בעצמו את הדירה הוא היה זכאי לפטור ממכירתה, יורשיו זכאים למכור את הדירה בפטור גם כן. רעיונית, יורשיו נכנסים בנעליו ונהנים מהפטור לו המוריש היה זכאי, והדגש הוא נעליו של המוריש. כלומר, אין זה משנה כמה דירות יש ליורשים. ייתכן ויהיה ליורש דירה נוספת שקנה בעצמו ועל כן לכאורה אינו זכאי לפטור דירה יחידה במכירה, אלא שכניסת היורש לנעלי המוריש מזכה אותו במכירת דירת הירושה בפטור גם אם בבעלותו דירה נוספת.

 

מכך, מגיעים לאפשרות לבצע תכנון מס וזאת לקראת לכתו של המוריש ב120. אם לדוגמא, בבעלות המוריש שתי דירות בעודו בחיים ובמידה וילך לעולמו במצב זה, יורשיו לא יהיו זכאים לעשות שימוש בפטור הנ"ל. במידה ויורשיו ירשו את שתי הדירות, אף דירה לא תהיה זכאית לפטור הנ"ל וייתכן ויצטרכו לשלם מס מלא בגינם. לכן עם הגעת המוריש לגיל מופלג אך בטרם לכתו, רצוי להעביר את אחת הדירות ליורשיו ולהשאיר דירה יחידה בלבד בבעלות המוריש. כך, בבוא יום הדין של המוריש ועם הורשת הדירה היחידה ליורשיו, הם יהיו זכאים למכור דירה זו בפטור מלא. ביצוע תכנון מס על בסיס הפטור הנ"ל עשוי לחסוך סכומים נכבדים ואף מאות אלפי שקלים.

 

אלא שכמובן שהאמור הוא לידע כללי ולהעשרה בלבד ויש לבצע כל תכנון מס כמקרה לגופו ולבדוק לעומק. לייעוץ פרטני, מוזמנים ליצור קשר.


עודכן ב: 26/09/2023