תכנון אחזקות בעלי מניות בחברה- חלק ג' -יצחק פוגל
לאחר שבחנו בחלק א' של הרשימה את המס החל בצורות השונות של ההתאגדות שנבחרה, קרי אחזקה בצורה של יחיד לעומת אחזקה על ידי חברה, ובחלק ב' לאחר שהגענו למסקנה, כי בהתאם להנחות והעדפות יחיד החברה, עדיפה אחזקת מניות באמצעות חברה, החלנו לדון בהיבטי המס בעת העברת המניות מהיחיד לחברה, ובחלק זה נמשיך לדון, באופציה של "העברה פטורה".
העברת המניות בפטור ממס
בשלב זה יעביר יחיד החברה את מניותיו בחברה בהתאם לסעיף 104 א' לפקודה.
בהתאם לסעיפים אלו, יחיד, המעביר את אחזקותיו בחברה לחברה אחרת שבבעלותו, יהיה פטור ממס-הכנסה, מס רווח-הון ומס שבח בעת ההעברה, למעט תשלום בסך 0.5% מס רכישה, על המקרקעין שהיו בידי החברה .
למותר לציין, שהליך מעין זה מטיל בחובו מגבלות, שהעיקרית שבהן הינה מניעת טרנזקציות במשך שנתיים לפחות באחזקות ובנכסי-החברה. הווה אומר, לא ניתן יהיה למכור את מניות החברה, מניות חברת האחזקות ואת נכסיה של החברה במשך שנתיים לפחות. (מכירה בפועל, ולו של חלק קטן מהמניות שהועברו תביא לביטול הפטור שניתן לפי סעיף 104א לפקודה על כל המשתמע מכך ). כמו כן, בהליך זה לא ניתן להעביר התחייבויות לחברה, ולכן יחיד החברה יישאר עם ההלוואות שנטל כיחיד, כאשר המניות יעברו לחברה.
התאמה להעדפות יחיד החברה הבורסאית
היות ויחיד החברה מעוניינים להעביר אף את ההלוואה שנטל כיחיד, לחברה, היה וצפוי הפסד במכירה, ובמילא אין כל מס במכירה רגילה של מניות החברה, היות ושווי השוק שלהן כיום נמוך, לעומת עלות רכישתן, הרי שמכירה רגילה תתאים למטרה זו. עדיפות נוספת הינה באפשרות לקזז את הוצאות המימון בגין ההלוואה וזאת במישור הטכני, קרי, עצם תשלום הוצאות המימון בחברה, בפועל מקטין את הסכום הניתן לחלוקה כדיבידנד, ולכן גם אם מסיבה כלשהיא, יטען פקיד השומה כי הוצאות המימון ו/או חלקן, אינו מותר בניכוי, הרי שבכל מקרה, הסכום בגובה הוצאות המימון, יקטן מהעודפים של חברת האחזקות, ולעולם לא ישולם בגינו מס נוסף כדיבידנד.
מאידך, היה וצפוי רווח במכירה, יכול היחיד או לבצע מכירה רגילה, ואז לשלם 25% מס על הרווח הריאלי , ולהעביר את ההלוואה לחברה, כפי שציינו לעיל. מאידך, אם הרווח הינו ניכר, עדיף אולי כי יעביר את המניות במסגרת של העברה לפי סעיף 104א הפטורה ממס. כמובן שבאפשרות זו, היחיד נותר עם ההלוואה.
התאמה להעדפות בעל חברת הניהול
היות ובעל חברת הניהול לא מעוניין כעת לשלם מס כלשהו מחד, ומאידך שווי השוק של מניות חברת הניהול כיום גבוה ביותר, לעומת עלות רכישתן שהינה "אפס", הרי שמכירה רגילה צופנת בחובה מס כבד, ואילו העברה פטורה ממס לפי סעיף 104א לפקודה תתאים למטרה זו, למרות שהיא תכניס את העברה למשטר האוסר טרנזקציות למשך שנתיים, כמפורט לעיל.
דרכי יישום
היה יחיד החברה יחליט כי אכן הוא מעדיף את העברת מניותיו בחברה הבורסאית ו/או בחברת הניהול לחברה שבבעלותו, עליו להחליט בנוסף האם ישתמש בשתי חברות שונות, כך שכל אחת תחזיק במניות חברה אחת, או באותה חברה שתחזיק במניות שתי החברות, חברת הניהול והחברה הבורסאית.
שימוש בחברה אחת לכל אחזקה, יכול ויטמון בו יתרון מיסויי, במקרה בו יוחלט למכור רק אחת מהאחזקות, ואז ניתן יהיה להפוך את חברת האחזקות לחברה משפחתית. מקרה זה ניתן יהיה למכור את מניות חברת האחזקות, המבטאות בפועל את מניות החברה (כמובן, ערב המכירה ירוקנו עודפי חברת האחזקות בצורה של חלוקת דיבידנד, תוך תשלום מס בשיעור 25% על העודפים), וזאת תוך חיוב במס של 25% בלבד. אחזקה של 2 החברות בחברה אחת בלבד, תאפשר את האמור לעיל, רק אם הקונה מעוניין לרכוש את שתי החברות.

הערות:
עו"ד, רו"ח יצחק פוגל, תואר שני במשפטים ובמנהל עסקים (התמחות במימון).
פורסם לראשונה באתר אתר הפורומים המשפטיים LawForums.co.il
בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין, מועטה חברה שמניותיה נסחרות בבורסה, מהגדרת "איגוד מקרקעין", ולכן אין צורך לדון במעמד החברה הבורסאית.

מסיבה זו יש המקפידים לציין בדיווח על ההעברה הפטורה לפי סעיף 104א, כי יש לראות בכל מנייה ומנייה נכס עצמאי, כך שאם בעתיד תהיה הפרה היא תחול רק על המניות הנמכרות. לא ברור מה תהיה עמדת רשויות המס בעניין, באם נקודה זו תגיע לעיונם.
אלא אם היחיד אינו בעל מניות מהותי (החזיק פחות מ-10% בשנה שחלפה) ואז שיעור המס הינו 20%.