בית משפט השלום בירושלים גזר לאחרונה את דינו של צעיר בן 23 שתקף לפני כחמש שנים את מי שהייתה בת זוגו באותה התקופה. במקרה אחד חנק הצעיר את המתלוננת, סטר לה, היכה אותה באגרופים וניסה לדחוף אותה מרכב, ובמקרה השני חנק אותה. הצעיר הואשם בשני מקרים שונים בהם גרם לחברתו חבלה של ממש, כשבמקרה אחד אף נחסמו לה נתיבי האוויר.


בשקלול חומרת העבירות, תוצאות תסקיר המבחן אליו נשלח הצעיר וטיעוני הצדדים, החליט השופט להטיל עליוחמישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, שלושה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי כספי למתלוננת.


מהטלת האשמה על בת הזוג ועד ללקיחת אחריות על המעשים


השופט הורה על שליחת הבחור לתסקיר של שירות המבחן, בו נקבע כי הפרופיל שלו מתאים לביצוע עבודות שירות (ולא לעבודות לתועלת הציבור) וכן שמאסר בפועל יחשוף אותו לחברה שולית. בתסקיר נטען כי תחילה הטיח הצעיר אשמה במתלוננת, התייחס בגיחוך להאשמות נגדו וטען כי היא רצתה לנקום בו. מכאן עולה כי הוא התקשה לקחת אחריות על התנהגותו האלימה. בהמשך תקופת שירות המבחן, חל שינוי בתגובתו של הצעיר למקרים, והוא אישר את שקרה, נטל אחריות, אמנם חלקית, והוסיף שבמעשיו היה מרכיב של הגנה עצמית.


עוד נטען בתסקיר כי הצעיר עבר אתגרים ומשברים משפחתיים לאורך חייו, אף שמשפחתו מוגדרת כנורמטיבית וכי הוא השלים 12 שנות לימוד ועובד כיום לפרנסתו. עם זאת, בעבר היו לו מספר הסתבכויות עם החוק ויש לו הרשעות קודמות, בין השאר בתחום הסמים, והוא כבר טופל על ידי שירות המבחן.


עיקר המחלוקת בין התביעה לסנגור


התובע המשטרתי טען כי הצעיר סירב לקחת אחריות מלאה על מעשיו האלימים ושהוא אינו בשל להליך טיפולי. סנגורו טען מנגד כי ברקע האירועים הייתה מערכת יחסים מורכבת בין השניים, שהובילה לנטילת האחריות החלקית של הצעיר על העבירות.


מתוקף הדברים, התביעה המליצה למקם את מתחם הענישה בין 8 חודשי מאסר בפועל ועד 16 חודשים שירוצו בעבודות שירות עבור שני המקרים החמורים המיוחסים לצעיר, בשילוב הזמן שחלף עד להודאה. כמו כן, התביעה ביקשה להטיל עליו מאסר על תנאי ופיצוי כספי למתלוננת.


סנגורו של הנאשם טען מצידו כי האירועים התרחשו כשהנאשם היה בן 18 וחודשיים בלבד, וכי ברקע שלהם הייתה קיימת מערכת יחסים מורכבת בין השניים אשרהביאה ללקיחת האחריות החלקית, כפי שעלה מהתסקיר. בין השניים, כך ציין, כבר לא קיים קשר, מה ששולל לגמרי את הסיכון כיום מצד הצעיר כלפי המתלוננת.


עוד נטען כי הבחור מקיים בימים אלה אורח חיים נורמטיבי, עובד ולומד ויש לו שאיפות חיוביות. לפיכך נטען כי הענישה צריך לנוע בין מאסר על תנאי ועבודות שירות לתקופה קצרה כדי שלא ייסגרו בפני הבחור אפשרויות תעסוקתיות. בא כוחו של הצעיר הוסיף כי בדיון הטיעונים לעונש הוא הצטער על שקרה וכיום הוא בבחינת אדם אחר ומבקש את מידת הרחמים בקביעת גזר דינו.


העונש: עבודות שירות, פיצוי למתלוננת ומאסר וקנס על תנאי


במסגרת הכרעת הדין ציין בית המשפט כי הוא רואה עבירות אלימות בחומרה רבה ומגדיר אותן כמעשה פסול ומכוער שפוגע בביטחונו הבסיסי של הקורבן, לצד העלבון וההשפלה המתלווים לפגיעה הפיזית. עוד נטען כי אף שכל מקרה אלימות נבחן לגופו, יש לעקור את נגע האלימות מן השורש ולשם כך יש צורך בענישה מרתיעה שכוללת במקרים מסוימים ריצוי מאסר בפועל.


השופט ציין את התנהגותו המסוכנת של הנאשם בשני המקרים ואף הגדיר אותה בריונית ומשפילה. בשתי ההזדמנויות, פוטנציאל הנזק למתלוננת היה גבוה מאוד ותוצאותיהן יכלו, לדברי השופט, להיות טרגיות.

 

לאחר שקלול מכלול הנתונים שהובאו בפני בית המשפט, הנסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירה (ביניהם גילו של הבחור והעובדה שהודה לבסוף במעשיו) וכן עברו הפלילי, הוחלט להטיל עליו עונש שניתן למקם בין השליש התחתון לבין השליש האמצעי של מתחם הענישה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


בסופו של דבר השופט קבע שהצעיר ירצה חמישה חודשי מאסר באמצעות עבודות שירות, יוטלו עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי ככל שיעבור עבירות אלימות או איומים בשלוש השנים ממתן גזר הדין וכן הוא יפצה את המתלוננת בסך 5,000 שקלים שישולמו לה בשני תשלומים מדי חודש. כמו כן, הצעיר ייקנס ב-7,500 שקלים אם יעבור עבירות אלימות או איומים תוך שנתיים ממועד מתן גזר הדין.


ת"פ 39740-09-19


עודכן ב: 13/06/2023