פעולה של העברת "דירה אגב גירושין" הינה פעולה משפטית במסגרתה מועברים זכויות במקרקעין בין בני הזוג הפרודים (ו/או לטובת ילדיהם) וזאת בהתאם לפסק דין של בית המשפט לענייני משפחה ו/או בית הדין הרבני המאשר את ביצוע הפעולה הנ"ל לטובת מי מהצדדים ונתן לה תוקף מחייב כשל פסק דין.

 

אילו נכסים ניתן להעביר במסגרת העברה אגב גירושין?

 

חשוב לציין, כי חרף העובדה שההעברה השכיחה והנפוצה ביותר בקרב בני זוג אשר מתגרשים הינה העברה אגב גירושין של דירת המגורים המשותפת בה התגוררו הצדדים יחד עם ילדיהם, ניתן אף לבצע העברת זכויות אגב גירושין לגבי זכויות מקרקעין מכל מין וסוג שהן (דירה, חנות, משרד, מחסן, קרקע וכדומה) ובלבד שהן רשומות על שמם של הצדדים (ואף במקרים מסויימים בעל נסיבות מיוחדות גם כשהן רשומות אך ע"ש אחד מהצדדים).

 

היתרון המרכזי בהעברה אגב גירושין: "חיסכון" במיסוי מקרקעין

 

אין כל ספק כי היתרון המובהק והמרכזי ביותר בביצוע העברת דירה אגב גירושין נעוץ בעובדה כי העברת דירה אגב גירושין בין בני זוג (ו/או לטובת ילדיהם) איננה מהווה למעשה בבחינת "עיסקה" אשר יוצרת "אירוע מס", ולכן, ובהתקיימם של התנאים המוקדמים הנדרשים עפ"י חוק (אשר מומלץ כי ייבדקו קודם לכן ע"י עורך דין העוסק בהעברת דירה אגב גירושין), הרי כי לא יחולו בגין ביצוע ההעברה הנ"ל חבויות במס שבח ובמס רכישה כלפי מי מהצדדים.

 

כך, סעיף 4א לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) התשכ"ג-1963 קובע בצורה מפורשת כי על מנת שהעברת הדירה אגב גירושין לא תהווה בבחינת "עיסקה" הרי כי קודם לכך יש צורך לקבל מבית המשפט לענייני משפחה או מבית הדין הרבני פסק דין המאשר את הסכם הגירושין ולפיכך מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד המנוסה בתחום הנדל"ן והמקרקעין בכלל ובהעברת דירה אגב גירושין בפרט.

 

שימו לב: אין המדובר בפטור מוחלט אלא בדחיית מס בלבד

 

על אף האמור לעיל חשוב להדגיש ולהבהיר כי במסגרת הליך העברה אגב גירושין אין המדובר בקבלת פטור מוחלט מתשלום מס שבח אשר נצבר במשך השנים בגין הנכס המועבר אלא המדובר למעשה בדחיית מס בלבד אשר איננה עוצרת את "צבירת" השבח על הנכס המועבר ואשר ישולם במלואו על ידי הצד המקבל במועד מכירת הנכס ככל שלא יעמדו לזכותו פטורים לתשלום מס שבח.

 

היוועצו עם עורך דין העוסק בהעברת דירה אגב גירושין

 

אשר על כן, בבואכם לבצע העברת דירה אגב גירושין מומלץ להסתייע ולהיוועץ מראש עם עורך דין העוסק בתחום זה אשר יפעל עבורכם למען מיצוי אפשרויותיכם וזכויותיכם באופן המיטבי והאופטימלי ביותר וזאת תוך שימוש במלוא הפטורים וההטבות הקבועים בחוקים ובתקנות הרלוונטים.

 

*אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי. המדובר בתיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. כל העושה שימוש כלשהוא באמור לעיל יהא הדבר באחריותו הבלעדית ולעו"ד אל-רם זלזניק לא תהא כל אחריות בגין זאת. 


עודכן ב: 30/01/2024