עובדים רבים מוצאים עצמם, לא אחת, כורעים תחת הנטל הכלכלי. אחת האפשרויות העומדות בפני עובדים אלה הינה נטילת הלוואה. הלוואה ניתן לקחת מגורמים פרטיים, מבנקים ואף ממקום העבודה. במידה ואתם מעוניינים לקחת הלוואה מהמעביד, מומלץ לשים לב למספר יתרונות וחסרונות אשר טומנת בחובה הלוואה מסוג זה.

 

יש לכם שאלה?

פורום זכויות עובדים

פורום בית דין לעבודה

פורום גביית חובות


היתרון המשמעותי ביותר ממנו נהנית הלוואה אשר נלקחת במקום העבודה הינו כי מדובר בהלוואה אשר הריבית עליה נמוכה ביותר (לעיתים ההלוואה ניתנת ללא ריבית כלל). כמו כן, הלוואה ממקום העבודה אינה תלויה במצב כלכלי וניתן לקחתה גם כאשר מסגרות האשראי בבנקים מוצו עד תום. עם זאת, לווים רבים אינם יודעים כי הלוואה זו עלולה להיות פחות משתלמת בשל מרכיב המיסוי אשר כרוך בה.


לאור המחאה החברתית, התפרסם באתר Ynet מחקר אשר נערך בנוגע לנטילת ההלוואות במקום העבודה. מנתוני המחקר עלה כי העובדים העיקריים אשר נעזרים בהלוואה מהמעביד הינם עובדים המשתכרים בין 6,000 ל-9,500 שקלים בחודש. למעשה 45% מנוטלי ההלוואות במקום העבודה בשנת 2011 משתכרים מדי חודש בין 6,000 ל-15,000 שקלים.


סוגיה מעניינת נוספת אשר עלתה מממצי המחקר הייתה כי ישנם מקצועות מסוימים בהם נרשמה עלייה משמעותית בהתעניינות בהלוואות במקום העבודה. מדובר בעובדים המועסקים בענף ההיי טק, עורכי דין, רואי חשבון ואנשי ביטוח ופיננסים. לדוגמא, כ-10% מנוטלי ההלוואות הנ"ל בשנת 2011 היו עובדי משרדי עורכי דין, זאת לעומת שנת 2006 בה חלקם של עורכי הדין בנוטלי ההלוואות מהמעביד עמד על 1% בלבד.


החוק הנוגע להלוואות במקום העבודה איננו עוסק בתנאי ההלוואה (גובהה, תקופת ההחזר, היקף ההחזר וכדומה) והוא אינו מטיל הגבלות כלשהן בנוגע לריבית הצמודה לה. עם זאת, ישנם מספר כללים אשר מאפשרים למדוד את שווי ההטבה לה העובד זוכה, ועל פיהם נקבע המס הנגבה על ההלוואה.


חשוב לנסח בחוזה


מעסיקים רבים מעניקים לעובדים הלוואות מבלי לערוך זאת על נייר מסודר. חשוב לדעת כי היות ומדובר בהעברת כספים בין צדדים בעלי אינטרסים שונים, מומלץ בהחלט לערוך חוזה המפרט את תנאי ההלוואה והיבטיה השונים. חוזה זה יכול לעגן את זכויותיהם של העובד והמעביד, בעיקר במקרים בהם יחסי העבודה מסתיימים בטרם נפרעה ההלוואה במלואה.


דוגמא נוספת היא כאשר ההלוואה מוחזרת (בין השאר) על בסיס שעות נוספות. גם במקרים אלו, חשוב לערוך הסכם בכתב אשר תנאי ההלוואה יפורטו בו באופן ברור ומפורש. קל וחומר הדברים אמורים לגבי החזרים, ריבית, תקופת החזר, סכום ההלוואה וכדומה.
לעיתים, במסגרת הסכם זה, מעגן המעביד את זכותו לקזז מיתרת ההלוואה בגין סכומים אשר יהיה חייב לעובד בעתיד (כגון פדיון ימי חופשה, פיצויי פיטורים, חלף הודעה מוקדמת וכדומה). היות ומדובר בחוזה מורכב, המקפל בתוכו היבטים משפטיים שונים, מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום זה.


25% מהשכר החודשי


החוק איננו קובע סכומי מינימום ומקסימום לפרעון הלוואה. עם זאת, במידה וההלוואה נפרעת מהשכר החודשי, החוק קובע כי הסכום הנ"ל לא יעלה על רבע משכרו של הלווה. ניתן לקבוע החזרים גבוהים יותר במידה וההלוואה נפרעת על ידי המחאות או שטרי חוב. לכאורה, החוק איננו מגביל את תקופת החזר ההלוואה. עם זאת, הגבלת ההחזר החודשי לרבע מהשכר מהווה למעשה מעין הגבלה חוקית לתקופת ההחזרים מבחינה מינימאלית.


כיצד מוחזרת הלוואה?


ניתן להחזיר הלוואה במקום העבודה במספר דרכים. הדרך הנפוצה ביותר לעשות כן היא על ידי קיזוז מהשכר החודשי. לדוגמא, נטילת הלוואה בשיעור 10,000 שקלים והחזר חודשי של 700-800 שקלים בחודש. דרך נוספת היא באמצעות המחאות או שטרי חוב. במקרה זה, העובד נוטל הלוואה מהמעסיק בשיעור מסוים, ומחזיר את ההלוואה בשיקים או שטרי חוב.


הלוואות יכולות להינתן לעובד גם במסגרות עקיפות. לדוגמא, המעביד פורע חוב של העובד כלפי צד שלישי, ומקזז את שווי החוב משכרו של העובד (או בדרך אחרת). לעיתים, העובד והמעביד יכולים להסכים על תנאי במסגרתו הלוואה תהפוך למענק (לדוגמא, תקופת עבודה מסוימת, עמידה ביעדים וכדומה).


מס על הלוואה


ה"עוקץ" המשמעותי ביותר בהלוואה במקום העבודה הינו המס אשר משולם עליה. במידה ומדובר בהלוואה ללא ריבית, או בהלוואה אשר ניטלה בריבית הנמוכה מהריבית הקבועה בפקודת מס הכנסה, חשב החברה יבחן מהו ההפרש החיובי בין השיעור אשר נקבע בתקנות לבין השיעור בפועל כהכנסה של העובד. דהיינו, המס על משכורתו של העובד יכלול גם את שווי ההטבה של ההלוואה. זאת ועוד, על שווי ההטבה יאלץ העובד גם לשלם ביטוח בריאות וביטוח לאומי. גובהו של שיעור המס נקבע על פי שכרו של העובד ועוד שווי ההטבה. במילים אחרות, שווי ההטבה מצרף לשכרו של העובד מבחינת מיסוי.