האם אישה אשר רחמה נכרת תהיה זכאית לפיצויים מבית החולים בגין עלותם של שירותי הפונדקאות? סוגיה זו הונחה לפתחו של בית המשפט המחוזי במסגרת תביעה בגין רשלנות בטיפול בגידול סרטני. בית המשפט קיבל את טענות התביעה וקבע כי הרופאים התרשלו בטיפול בגידול הסרטני ממנו סבלה התובעת. כמו כן, נקבע כי כריתת רחמה של התובעת, אשר נעשתה כחלק מטיפול זה, לא הייתה הכרחית ונבעה מהתרשלות.

 

יש לכם שאלה?

פורום רשלנות רפואית בלידה

פורום רשלנות בטיפולי שיניים

פורום רשלנות רפואית בניתוח


התובעת טענה כי היא אוהבת ילדים בכל ליבה והיא אף עובדת כמטפלת וחונכת. לטענתה, חשוב לה להקים בית בישראל ומשפחה, והיא מתכננת להביא לעולם שלושה ילדים. התובעת הוסיפה כי היא אישה צעירה והיא יכולה להביא ילדים בדרך של פונדקאות. אי לכך, טענה האחרונה, בית החולים והצוות הרפואי צריכים לפצות אותה בגין עלותם של שירותי הפונדקאות היקרים.

 

כמה עולים שירותי פונדקאות?


בנוגע לעלותם של שירותי הפונדקאות, בבית המשפט הוצגה חוות דעתה של מירב לוי, מומחית בתחום אשר הקימה בשנת 2002 את המרכז הישראלי לפונדקאות – "פונדקאות חובקת". לפי חוות דעתה של לוי, עלותו של הליך זה בישראל עומדת על כ-270,000 שקלים. עם זאת, צוין כי לאור החוק הישראלי, רק בני זוג נשואים בישראל יכולים להשתמש בהליך הפונדקאות. אי לכך, והיות והתובעת אינה נשואה, סביר להניח כי היא תיאלץ לעבור את ההליך בחו"ל.

 

בית המשפט נעזר לעניין הפונדקאות בחו"ל בחוות דעתו של דורון ממט מגד, מקים ארגון תמוז – פונדקאות בחו"ל. ממט מגד, אשר הביא לעולם ילד אחד במסגרת הליך פונדקאות בארצות הברית, הציג בפני בית המשפט חוות דעת לפיה עלותו של הליך הפונדקאות בחו"ל עומדת על כ-450,000 שקלים.


התובעת הצהירה בכתב התביעה כי היא תהיה מעוניינת להיות קרובה לאם הפונדקאית והיא הייתה פונה לארצות הברית להליך זה. לטענתה, היא זכאית לפיצויים בסך 1,400,000 שקלים בגין שלושה הליכי פונדקאות בארצות הברית. הנתבעים טענו כי עלות הפונדקאות בארמניה, אשר כבר הוכיחה את עצמה, דומה לעלותה של הפונדקאות בישראל. אי לכך, טענו הנתבעים, אין לפסוק לתובעת פיצויים הגבוהים מהליכי פונדקאות אלה. לעניין זה נעזרו הנתבעים בחוות דעתה של חווה אטיאס, מהמרכז להורות באמצעות פונדקאות. לפי חוות דעת זו, עלות ההליך עומדת על 300,000 שקלים (כולל הוצאות חריגות).

 

פונדקאות בישראל או בהודו - עבור שני ילדים


פסיקת פונדקאות בגין כריתת רחם איננה עניין חדש במשפט הישראלי. לאחרונה, בית המשפט פסק פיצויים בסך 300,000 שקלים לאישה אשר רחמה נכרת בגין טיפול רשלני בסרטן צוואר הרחם. במקרה דנן, נקבע כי ההוצאות אשר נחוצות להשיב את מצבה של התובעת לקדמותו הינן הוצאות הפונדקאות בישראל.

 

בית המשפט קבע כי מדובר באישה צעירה אשר לא מן הנמנע שתמצא בן זוג בישראל. כמו כן, צוין כי במידה והתובעת לא תמצא בן זוג ותינשא, היא תוכל תמיד לפנות להליכי פונדקאות בהודו (אשר פופולאריים ביותר בקרב ישראלים לא נשואים המעוניינים בהבאת ילדים בהליך זה). לגבי מספר הילדים, השופטת ציינה כי היא אכן מקבלת את טענה של התובעת שאין להסתפק בילד אחד, אך נטען כי שני ילדים הינה פסיקת פיצויים סבירה לעניין זה. "אשר על כן אני מעמידה את הפיצוי לתובעת בגין הוצאות הפונדקאות על 600,000 ש"ח בהתחשב בהוצאות בגין סיבוכים אפשריים, כעולה מחוות הדעת של דורון ממט מגד", נכתב בפסק הדין.