טיוטת החוזר בעניין ביטוחי מחלות קשות, אשר פורסמה אתמול (18.7), גררה הבוקר תגובה חריפה מצידו של פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות. גמזו מותח ביקורת על האגף הממונה על הביטוח במשרד האוצר וזאת בעיקר משום שבטיוטה נקבע כי חברות הביטוח תוכלנה להגדיר מהי "מחלה קשה" (המזכה בתגמולי ביטוח). נקבע כי הגדרה זו תהיה בהתאם ל"הגדרות רפואיות מקובלות". כיום, המפקח על הביטוח הוא הסמכות אשר קובעת את ההגדרות בנוגע ל"מחלות קשות".

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעות ביטוח

פורום מימוש זכויות רפואיות

פורום תאונה ברחוב | בבית

פורום תאונות דרכים

פורום תאונות עבודה


גמזו טוען כי השינוי המדובר עלול ליצור מצב שבו כל אחת מחברות הביטוח תשווק מוצר שונה ואף גוף לא יוכל לפקח על המוצרים הללו. דהיינו, לדבריו, צרכני הביטוח עלולים למצוא עצמם אל מול שוקט שבורה במידה וחברות הביטוח תהינה יכולות לקבוע את הקריטריונים על פי שיקוליהן (אשר הינם, מן הסתם, שיקולים כלכליים). מנכ"ל משרד הבריאות מוסיף ו"מאיים" כי משרדו לא ייתן יד למהלך, ובמידה ותופסק החדירה של הממונה על הביטוח לפוליסות הביטוח, משרד הבריאות יכנס בנעליו ויפקח על העניין בעצמו. גמזו טוען כי משרד הבריאות יבחן את פוליסות הביטוח השונות ומבטחת אשר תחרוג מהקריטריונים הרשמיים אשר יפורסמו על ידו, תחשוף עצמה לתביעות.


"עלייה בפרמיות"


"במידה והאגף הממונה על הביטוח מעוניין להישאר הרגולטור בתחום, עליו להבין כי פיקוח על פוליסות הביטוח, לרבות הגדרות ספציפיות בתוכן, הינו חלק מתפקיד זה", אומר גמזו, "לא מדובר בביטוח רכב או בביטוח דירה, עסקינן בביטוחי בריאות שהינם מוצרים מורכבים מאין כמותם, ואשר מתאפיינים בפערי מידע משמעותיים בין המבטח למבוטח בשל העוצמה והניסיון המקצועי".


כמו כן, גמזו לא חוסך שבטו גם מכך שמשרד האוצר לא אימץ את המלצותיה של וועדת מומחים מטעם משרד הבריאות, שעסקה בשורה של כשלים הקיימים כבר היום בפוליסות הביטוח. נטען כי בחוזר החדש תוקנו רק חלק מן הכשלים בלבד. "למרות שהשקענו עבודה עצומה ומשאבים רבים בוועדה, ולמרות שהוועדה שמעה שורה ארוכה של מומחים מכל התחומים, משרד האוצר בחר לסגת ממרבית מהמלצותיה החשובות". לא זו אף זו, גמזו טוען כי "גם חברות הביטוח רוצות שייפקחו עליהם וגלגול האחריות בנוגע להגדרות לפתחן עלול להציב אותן במצב בעייתי מול הצרכנים". יודגש כי גורמים במשרד האוצר הביעו דווקא סיפוק מטיוטת החוזר המדוברת ואמרו כי היא תביא להוזלה משמעותית בביטוחי מחלות קשות. גמזו טוען כי לא כך הוא. לדבריו, עלול להיווצר כאוס ואי סדר בענף ביטוחי חשוב זה, והדבר ייצור בעיות אשר יביאו מיד להגדלת הפרמיות. "חוסר וודאות מביא על פי רוב לעלייה בפרמיה", הוא טוען.