שורה של ארגונים, ביניהם "רופאים לזכויות אדם" ו"המוקד לסיוע לעובדים זרים", הגישו עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים ובה נטען כי משרד הפנים עובר למעשה על חוק הכניסה לישראל. במסגרת העתירה, הארגונים מבקשים את אישור השהייה בישראל עבור כל הזרים הנמצאים בתחומי המדינה.

 

יש לכם שאלה?

פורום ויזה לישראל | אזרחות ישראלית


כיום, שוהים בישראל מבקשי מקלט רבים אשר מחזיקים ברישיון ישיבה זמני בישראל (על פי חוק הכניסה לישראל, סעיף 2א5). העותרים טוענים כי יש להעניק את הרישיון הנ"ל לכל המהגרים הזרים השוהים בארץ. לטענתם, היות ומדובר באנשים השוהים בישראל ללא אשרה וללא תעודת זהות, נמנעים מהם שירותים הומניטאריים בסיסיים כגון טיפול רפואי ואפשרות לעבוד למחייתם. זאת ועוד, נטען כי היות ומעמדם של מסתננים אלה טרם הוסדר, לא ניתן להרחיקם מחד, ולא ניתנים להם שירותים מאידך (לרבות שירותי חירום, לטענת העותרים).


בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל, עם רינו צרור, אחד מנציגי הארגונים טען כי "שר הפנים יכול לפעול בשלוש דרכים. להרחיק את המסתננים, לעצור אותם עד להרחקתם, או להעניק להם רישיונות שהייה. הוא לא פועל כאמור ואנשים רבים נופלים בין הכיסאות. הם אינם מקבלים טיפול ושירותים, והם חשופים למעצרים שרירותיים".


העתירה מתבססת אפוא על סעיף 1 לחוק הכניסה לישראל. סעיף זה קובע כי שהייה בישראל יכולה להיות רק על בסיס רישיון ישיבה שניתן על ידי משרד הפנים (אלא אם מדובר, כמובן, באזרח ישראלי או בעולה חדש). בתגובה לפרסום העתירה בגלי צה"ל, נמסר מרשות האוכלוסין כי "בניגוד לאחרים, הרשות איננה מנהלת את עתירותיה בתקשורת. בנוגע לטענות לגופן, רישיון זמני לשהייה בישראל ניתן למי שזכאי לו. כניסה לישראל ללא אשרה כדין הינה פעילות בלתי חוקית".