לאחרונה התקבלו בכנסת שורת תיקונים לחוק הכניסה לישראל הקובע את העבירה של הסעת שוהים בלתי חוקיים בישראל.

תיקונים אלה חשובים עבור כל אזרח מאחר והם נועדו, לאחר דיונים רבים שנערכו בועדת הפנים בכנסת, למקד את העבירה לתחום הבעייתי של מסיעי שוהים בלתי חוקיים, בעיקר פלשתינאים, העושים כן באופן חוזר ושיטתי ותמורת בצע כסף, תוך סיכון בטחונה של המדינה.

 

מאידך נועדו התיקונים בחוק, והנחיות חדשות שהתקבלו לגבי העמדה לדין בעבירה זו, לצמצם את תחולת העבירה ככל הנוגע לאזרחים תמימים אשר נקלעו לסיטואציה של הסעת שוהים ללא רישיון כניסה או עבודה לישראל, ובכללם נהגי מוניות הנתקלים בסיטואציה זו מידי יום ביומו.

 

עיקרי התיקון הם ראשית בכך שנעשה צמצום של אחריותו הכמעט אוטומטית עד היום של הנהג המסיע, רק לאותם מקרים בהם הוסעו ברכב שלושה שוהים לא חוקיים או יותר שאינם בני משפחתו של המסיע, או כאשר הוא קיבל תשלום עבור ההסעה.

 

בנוסף, התחייבו נציגי המשטרה בפני ועדת הפנים כי יקבע נוהל לפיו מי שנתפס מסיע שוהים בלתי חוקיים בפעם הראשונה (שלא בנסיבות מחמירות), לא יועמד לדין ותיקו יסגר באזהרה (משמעות הדבר שניתן יהיה לפתוח את התיק מחדש באם יעבור אותה עבירה בשנית).

 

נוהל חדש זה הוא חשוב ביותר ויתרום לצמצום המאסה הגדולה של תיקים המוגשים מדי יום ביומו ע"י ענף התביעות המשטרתיות כנגד אזרחים תמימים שכשלו בעבירה.

 

תיקון חשוב נוסף הוא בכך שמרכז הכובד של העבירה הועבר למסיעים השיטתיים, ע"י קביעת נסיבות מחמירות לעבירה:

 

כאשר נעשה שינוי ברכב במטרה להסתיר את השוהים, או כאשר הוסעו מעל שישה שוהים, או כאשר ההסעה היתה במסגרת שירותי הסעות שמטרתם הפסולה היא לאפשר כניסה לישראל לשוהים לא חוקיים.

כמוכן נקבעה עבירה חמורה מסוג פשע למי שניהל או אירגן שירותי הסעות.

תיקונים נוספים נעשו גם לגבי סמכות חילוט הרכב של המסיע.

 

עו"ד חגית רייזמן - אבודרהם