אזרחים רבים בישראל נפגעים מדי שנה בתאונות דרכים. למעשה, למעלה מ-200 ישראלים מוצאים את מותם בכל שנה על הכביש.

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעות ביטוח

פורום תאונות דרכים

פורום תאונות אופנוע

פורום מימוש זכויות רפואיות

פורום אובדן כושר עבודה

 

אליהם ניתן לצרף אלפי פצועים בדרגות שונות. במרבית המקרים, תאונת דרכים מובילה באופן מיידי להגשת תביעת ביטוח. בין אם מדובר בתביעה המוגשת על ידי הנפגע, ובין אם עסקינן בתביעת היורשים שנותרו אחריו, הרי שההתנהלות מול חברות הביטוח עלולה להיות עניין מכשיל. לא אחת, הנפגעים "יוכשלו" על ידי חברת הביטוח באמצעות טופס "תמים" הנושא את הכותרת "טופס ויתור תביעות". מהו אותו הטופס וכיצד יש להתמודד עימו?


ראשית, במידה ונציג מטעם חברת הביטוח יצר עימכם קשר והציע לשלם סכום מסוים בתמורה לחתימה על טופס ויתור תביעות, חשוב שלא לפעול באופן אימפולסיבי אלא לבחון היטב את המסמך. כמו כן, מומלץ בהחלט לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין מטעמכם אשר יבחן את הטופס לעומקו ויכניס בו את השינויים הרצויים. אין כל ספק כי קיים פער משמעותי ביניכם לבין חברת הביטוח וחשוב לדעת כי המבטחות אינן "אמא תרזה". דהיינו, על פי רוב, הן תבקשנה להפחית ככל הניתן את סכום התגמולים שישולם לכם. היות והאינטרס שלכם הינו לקבל פיצוי מלא בגין נזקיכם, אין להסכים לשום מהלך מצד חברת הביטוח ללא התייעצות.


להעריך את הנזקים


נפגעים רבים כלל אינם מודעים לזכויות המגיעות להם ומדובר בפערים שיכולים להגיע עד כדי עשרות ומאות אלפי שקלים. עורך דין מטעמכם יוכל לעיין במסמך, כמו גם ברשומות הרפואיות הרלבנטיות, ולעמוד על "כדאיות העסקה". כמו כן, על פי רוב, עורכי דין בעלי ניסיון בתחום יוכלו לשער ביחד עמכם מהו סכום הפיצויים אשר ייפסק לטובתכם בבית המשפט, והאם "שווה" לכם ללכת על הרפתקה משפטית מסוג זה. על מנת להעריך נכונה את הנזקים הללו, חשוב להעביר לעורך הדין נתונים מלאים אודות השכר (בהווה ובעתיד), פוטנציאל אישי (למשל, ציונים גבוהים בפסיכומטרי ותחילת לימודי ראיית חשבון באוניברסיטה), הנזק הרפואי וכדומה.


טעות נפוצה בה "נופלים" נפגעי תאונות דרכים הינה טעות ההשוואות. היות ומספרם של נפגעי התאונות בישראל עומד על אלפים מדי שנה, כמעט כל אחד ואחת מאיתנו מכיר/ה מישהו שנפגע בתאונה בשלב כזה או אחר. על פי רוב, אנו נוטים להשוות את מצבנו למצבו של אותו פלוני אשר נפגע בתאונת דרכים. חשוב לדעת כי אין בכך ולא כלום. בתביעות נזיקין ניתן להעריך את הפיצויים שייפסקו, אך אין זה מדע מדויק. כל אדם הוא שונה וכל משפחה הינה אחרת. למעשה, על אותה התאונה בדיוק, שני אנשים אחרים יקבלו פיצויים שונים לחלוטין. הפיצוי איננו נקבע בהתאם לתאונה אלא לפי השלכותיו של האירוע על הנפגע הספציפי. שוב עולה החשיבות בקבלת ייעוץ מטעם עורך דין, אובייקטיבי ומקצועי, על מנת לעמוד (באופן משוער לפחות) את סכום הפיצויים בגין המקרה.


סבלנות - מילת המפתח


סוגיה נוספת אשר חשוב לשים אליה לב הינה "לא להיכנס ללחץ". עורכי דין העוסקים בתחום טוענים פעם אחר פעם כי נקודת המפתח העיקרית מול חברות הביטוח הינה סבלנות ואורח רוח. פעמים רבות, חברות הביטוח מנסות להפעיל על המבוטחים מכבש לחצים תוך ניצול מצבם הרפואי ו/או הכלכלי. למשל, לא אחת הגשת תביעה רשמית לבית המשפט על ידי עורך דין מטעם המבוטח תוכל להגדיל באופן משמעותי את הצעות חברת הביטוח לפשרה. ההיגיון הינו ברור, מדובר לעיתים במהלך טקטי אשר נועד להפעיל לחץ בחזרה על חברת הביטוח. יודגש כי בתי המשפט, בשל הפערים בין יחסי הכוחות בין מבוטחים ומבטחים, נוטים לא אחת להטות את הכף לטובתו של הנפגע (גם כאשר מאזני המשפט מאוזנות).


נפגעים רבים אשר מבקשים להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח אינם לוקחים בחשבון הליכים רפואיים עתידיים. דהיינו, לא תמיד כל הנזק הרפואי אשר נגרם כתוצאה מהתאונה מתגלה מיד לאחר האירוע. לעיתים, בדיקות מעמיקות כגון MRI וכדומה תוכלנה לעמוד על נזקים נוספים. מיותר לציין כי ככל שלא תדעו את מלוא נזקכם, כך גם לא תוכלו לתבוע פיצויים בגינו. במילים פשוטות, אסור למהר ולחתום על טופס ויתור תביעות כאשר אתם טרם "סגורים" על מצבכם הרפואי והיקף הנזק שנגרם לכם. לאחר חתימה על כתב ויתור, לא תוכלו להציג כנגד חברת הביטוח טענות חדשות.


חשוב להדגיש כי לא כל פשרה אשר מוצעת על ידי חברת הביטוח הינה פשרה רעה. פעמים רבות, שקלול של מכלול הנסיבות יצדיק דווקא הסכמה להצעת הביטוח. עם זאת, חשוב שלא לעשות זאת ללא ייעוץ משפטי. במידה ואתם סבורים כי חברת הביטוח הניחה על השולחן "הצעה הוגנת", פנו לעורך דין מטעמכם אשר יבחן את נסיבות המקרה וייתן את הערכתו המקצועית.