גברים רבים העומדים בפני הליכי גירושין, או נמצאים בעיצומם, מרגישים לא אחת שהאפליה בדיני המשפחה פוגעת דווקא בהם ולא בנשים. גברים אלה מביעים תרעומת מסוימת אודות סוגיות שונות בהליכי גירושין הפוגעות בהם ומטיבות עם האישה. לדוגמא, כמעט בכל המקרים בהם עומדת לפני בית המשפט החלטה בדבר משמורת ילדים, השופט או הדיין יקבעו כי יש להעניק את החזקה לאם ולא לאב. לא מדובר רק בילדים בגיל הרך (עד גיל 6) אלא גם על ילדים "מבוגרים" יותר.

 

יש לכם שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות
פורום בית דין רבני
פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים
פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


פעמים רבות, בתי המשפט פוסקים לטובת האישה זכויות משמעותיות מבחינת הרכוש המשותף, וזאת גם כאשר הגבר היה זה אשר עבד ופרנס את התא המשפחתי לאורך השנים. במילים פשוטות, למרות התפיסה הרווחת כי הנשים משתייכות למגזר חלש באוכלוסייה, גברים רבים טוענים כי ההיפך הוא הנכון.


הבחירות הקרבות לכנסת ה-19 מעלות פעם נוספת לסדר היום נושאים ספציפיים אשר נמצאים בליבם של ישראלים רבים. כזו היא מפלגת "זכויות הגבר במשפחה" אשר מבקשת להציף לקדמת הבימה הציבורית עניינים הקשורים בפגיעה לכאורה בזכויותיהם של גברים ואבות בבתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבניים. בראש המפלגה עומד יעקב שלוסר, בנקאי תל אביבי אשר הקים את "זכויות הגבר במשפחה" בשנת 1987.


הקמת המפלגה הייתה למעשה תגובה להליך גירושין כואב, אשר הותיר את חותמו על שלוסר ש"איבד" במהלך המשפט את החזקה על ילדיו. יו"ר המפלגה טוען בראיון למעריב כי מפלגתו (אשר מעולם לא עברה את אחוז החסימה) שווה לפחות עשרה מנדטים.


"אחד מכל שלושה גברים ישראלים סובל מאפליה בבית המשפט לענייני משפחה"


במהלך הראיון לאתר NRG מעריב, שלוסר מלא טענות כרימון כנגד דיני המשפחה בישראל. לדבריו, משפט המשפחה בישראל לוקה באפליה קשה כנגד גברים והדבר בא לידי ביטוי הן במזונות הילדים, הן במשמורת והן בסוגיות כגון חלוקת רכוש ואיזון משאבים. רבים נתקלים מדי פעם בגרפיטי הנושא את מספר הטלפון של המפלגה. שלוסר דוחה את הטענות כנגד "השחתת מבנה ציבור" וטוען כי היות ומפלגתו נעדרת תקציב או מימון, הוא נאלץ לפעול בדרכים מסוג זה.


עם זאת, הוא מדגיש, מדובר בגרפיטי המרוסס בשעות הלילה ורק במקומות המיועדים להריסה ולא על מבנים קיימים ועומדים. שולסר הגיע לשיאו במערכת הבחירות בשנת 1996 כאשר גרף כ-3,800 קולות. עם זאת, השפל של המפלגה היה בבחירות האחרונות (כ-900 קולות בלבד). חרף כך, יו"ר המפלגה שומר על אופטימיות.


"אני שווה עשרה מנדטים", הוא מצהיר, "אחד מכל שלושה גברים בישראל סובל או יסבול בשלב מסוים ממערכת המשפט המפלה בדיני המשפחה". כאשר הכתב, גיא פישקין, מקשה ושואל אותו האם הוא איננו סבור שהוא מגזים, שולסר לא מתבלבל. "הבעיה היא לא האמון שיש לציבור הגברים בישראל בדברים שאנחנו מייצגים, אלא בכך שהבוחר מעדיף שלא לתמוך במפלגות קטנטנות אלא ללכת על שילובים גדולים ובעלי סיכויי הצלחה". עם זאת, לדבריו, מבחינה סקטוריאלית, אין לו ספק בדבר פופולאריות מסריו.