הרשות לניירות ערך הינה אחד הגופים השלטוניים בישראל אשר מחזיקים בידיהם סמכויות אכיפה מנהלית. בדומה לרשויות מקומיות, בכוחה של הרשות לניירות ערך להטיל על המפוקחים על ידה עונשים מעין שיפוטיים נוכח פגמים בהתנהלותם. בעבר, ההתנהלות מול הפרות ועבירות על חוק ניירות ערך הייתה במישור הפלילי. אי לכך, ובעקבות התמשכותם ומורכבותם של הליכים אלה, הועלה הצורך בהקמת מנגנון אכיפה מנהלי שיאפשר לרשות להתמודד עם הפרות החוק ביעילות ובאפקטיביות. ואכן, בינואר 2011, הכנסת אישרה את הקמתו של מנגנון האכיפה המנהלי ברשות לניירות ערך.

 

יש לכם שאלה?

פורום משפט מסחרי ודיני חברות
פורום דיני ניירות ערך | תביעות בשוק ההון, פורקס, אופציות בינאריות ומעוף
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות


במקרה אשר פורסם לאחרונה, ועדת האכיפה המנהלית של הרשות לניירות ערך הרשיעה מנהל תיקי השקעות בהפרה של חובת הדיווח (לפי חוק הייעוץ) והפרת אמונים כלפי שמונה לקוחות. הפרשה החלה כאשר הרשות לניירות ערך מצאה פגמים מהותיים בהתנהלותו של מנהל תיקי הההשקעות בזמן המשבר הכלכלי הגדול. האחרון הורשע לפי הודאתו.


אי דיווח על עסקאות כושלות


על פי ההרשעה, בעת המשבר הכלכלי, כאשר ניירות הערך של החברות בבורסה נחלו מפלה והתרסקות, מנהל תיקי ההשקעות שלח ללקוחותיו דו"חות מטעים אשר היה בהם כדי להסתיר הפסדים שנגרמו להם בגין עסקאות כושלות שבוצעו על ידו. מטרתו של המנהל הייתה ברורה - להחזיק את ההתקשרות מול הלקוחות תוך כדי קבלת דמי ניהול.


מדובר בהרשעה על בסיס הסדר טיעון בין מנהל תיקי ההשקעות והרשות לניירות ערך. בסופו של היום, מנהל תיקי ההשקעות לא יוכל לכהן במשרה בגופים מפוקחים בחמש השנים הקרובות, ורישיונו לניהול תיקים נשלל לצמיתות. היות ומצבו הכלכלי של המנהל התדרדר לעברי פי פחת, וכעת הוא עובד כנגר בצריף ומצוי תחת הליכי פשיטת רגל, הרשות לניירות ערך נמנעה מלהטיל עליו עיצומים כספיים (זאת חרף העובדה שהמנהל הודה בכל ההפרות והעובדות שנטענו כלפיו בכתב התביעה). מנהל תיקי ההשקעות הוכיח כי אין בידיו נכסים והרשות לניירות ערך הגיעה למסקנה כי הטלת חובות לטובת אוצר המדינה תימנע ממנהל התיקים לשעבר לשאת בתשלומים לנושיו השונים (אשר מרביתם היו לקוחותיו בעבר).


הפרת אמון בניהול תיקי השקעות - "מעשה חמור ביותר"


ועדת האכיפה קבעה כי מעשיו של מנהל תיקי ההשקעות היו מהחמורים ביותר שאדם בתפקידו יכול לבצע כנגד לקוחותיו. הודגשו מעשי הסילוף בנוגע לנתוני הדו"חות והעברתם. מותב הוועדה הוסיף כי אמנם מדובר במעילה באמון ולא בגניבת כספים, אך אין ספק שנגרמו ללקוחות נזקים כלכליים משמעותיים. למעשה, מנהל תיקי ההשקעות מנע מהלקוחות להחליט לגבי ההתקשרות עימו באופן מושכל, זאת תוך כדי הצגת מצגי שווא בכוונת מכוון. חברי המותב ציינו כי אמצעי המניעה אשר הוטלו על מנהל תיקי ההשקעות (איסור כהונה לחמש שנים וביטול הרישיון לצמיתות) הינם בעלי מטרה ברורה - למנוע מהאחרון להיות מעורב ובעל השפעה בניהול כספי ציבור.


יודגש כי הסנקציות הנ"ל הינן ללא ספק את העונש החמור ביותר שוועדת האכיפה המנהלית יכולה להטיל על נאשמים הנדונים לפניה. כמו כן, המותב חלק שבחים לפעילותה של הרשות לניירות ערך, אשר דרשה כי מנהל תיקי ההשקעות יודה במסגרת הסדר הטיעון במלוא ההפרות והעבירות.