מזג האוויר השרבי שהגיע אלינו בימים האחרונים הקדים אמנם את עונת הרחצה בבריכות ובחופי הים, ואולם, עלולות להיות לו תוצאות פחות נעימות כמו שריפות. השריפה הקשה שפרצה באזור התעשייה בראש העין אתמול (שבת 28.4.13, שריפה נוספת שאירעה לא מזמן במפעל דשנים בחיפה. וכמובן, השריפה שאירעה במפעל בטקסס שבארה"ב לא מזמן וגבתה את חייהם של 60 בני אדם, נוסף לפצועים רבים וכמובן, נזק רב שנגרם לרכוש. המקרים הללו מעלים את שאלות זכויותיהם של דיירים הגרים בסמוך למפעלים מסוכנים במקרים מסוג זה.
 

יש לכם שאלה?

 פורום ביטוח - נזקי רכוש
פורום דיני נזיקין ונזקי גוף

 

האם אפשר לתבוע את המפעל?


המדינה הקלה רבות על האזרח בבואו לתבוע בגין שריפה. באם אדם נפגע עקב שריפה והוא חושב שבעל המקרקעין (במקרה שלנו- המפעל) אשם בנזק שגרמו לו, אין הוא חייב להוכיח זאת. הנתבע הוא זה שצריך להביא ראיות כי הנזק לא קרה עקב התרשלותו. כלומר, במידה ופרצה שריפה במפעל והחלטתם לתבוע אותו, בבית המשפט המפעל הוא זה שיצטרך להוכיח כי הנזק שנגרם לכם לא קרה באשמתו.


לכן, מפעלים רבים נוהגים לרכוש ביטוח כלפי נזק לצד השלישי, לענייננו, הדיירים. הביטוח אמור לכסות נזקי גוף ורכוש שיאונו לדיירים במקרה של נזק במפעל (שריפה, פיצוץ פתאומי וכו')
המפעל אמור לרכוש ביטוח שיכסה את גובה הנזק המקסימאלי שהוא יכול לגרום ליישוב המאוכלס הקרוב אליו.


מה מומלץ לעשות במקרה של שריפה במפעל?
 

לאחר שהשריפה כובתה ואין חשש לחיי אדם ניתן להתחיל לתעד באמצעות תמונות את הנזק שנגרם לתכולת הדירה, הרכב, או רכוש אחר שנפגע עקב השריפה. מומלץ לפנות למפעל מוקדם ככל האפשר ע"מ שישלח שמאי כדי לאמוד את הנזק שנגרם. מומלץ גם לשכור שמאי מטעמכם, שיגיש אומדן נגדי במידה והערכת השמאי של המפעל אינה הולמת את הנזק. במקרה של נזק לגוף, יש לאסוף כמה שיותר חוות דעת רפואיות.
 

האם יש אחראים נוספים לשריפה שניתן להגיש נגדם תביעה מלבד המפעל?


התשובה היא כן. יש לבדוק את מידת אחריותן של הרשות במקומית שבתחומה נמצא המפעל, רשות הכבאות והמשרד להגנת הסביבה בנוגע למחדל שגרם לשריפה או לאופן כיבוייה (באחריות רשות הכבאות) לכל אחת מהרשויות הנ"ל יש אחריות על אופן ניהול המפעל ובטיחותו.
 

האם ביטוח המפעל מכסה גם נזקי זיהום אוויר, מים או קרקע?
 

לא תמיד. ביטוח המפעל אמור לכסות נזקים מסוג זה בתנאי שהן קרו עקב אירוע פתאומי ובלתי צפוי (כגון: שריפה או תאונת עבודה שגורמת נזק למתגוררים באזור) במקרים כאלה ביטוח המפעל מכסה את הנזקים.

 

במידה והמפעל מזהם במשך שנים את המים הקרקע והאוויר כתוצאה מפליטת חומרים מסוכנים המזהמים את הסביבה, אין לכך כיסוי מהביטוח. ואולם, ניתן להוכיח נזק במקרים כאלה ולתבוע את המפעל בבית המשפט. אם כי מדובר בתהליך ארוך ומסובך שעלול להיגרר שנים ארוכות בבית המשפט.