ת"א 2463/81 חנוך אלוני נ' סבירסקי


בקשה להפטיר את החייב עפ"י סעיף 61 לפקודת פשיטת הרגל 1980 או לחילופין על-פי סעיף 67א' לפקודת זו.


מהי מהותה של בקשת הפטר?


1. מטרת מוסד פשיטת הרגל הוא מחד להגן ולשמור על האינטרסים של הנושים, כך שכל נכסי החייב ישמשו לצורך החזר חובותיו בצורה שווה בין הנושים ללא העדפת נושה זה או אחר, וכן בכך שהחייב לא יוכל להמשיך ולבצע עסקאות שעלולות לפגוע בנושיו או להוסיף נושים נוספים.


2. מאידך, מטרת פשיטת הרגל היא להגן על החייב בכך שלא יצטרך להתמודד עם כל נושה בנפרד, בכך שהטיפול בהחזר החובות נעשה בפיקוח בימ"ש ואין החייב חשוף עוד לאיומים ולחצים מצד נושיו. כמו-כן הליך פשיטת הרגל מאפשר לחייב שאיתרע מזלו ופשט את הרגל, לפתוח דף חדש בחייו, מבלי שיצטרך כל חייו להיות רדוף ע"י נושיו, מבלי יכולת להחלץ מהסתבכותו, וזאת ע"י מתן הפטר.


3.
ס' 61לפקודה מאפשר לחייב בכל עת לבקש מביהמ"ש הפטר, על-פי ס' 62(א). ביהמ"ש יביא בחשבון את תסקיר הכונס בדבר התנהגות החייב ועסקיו, לרבות התנהגותו במשך הליכי פשיטת הרגל, כמו-כן ביהמ"ש רשאי לשמוע את עמדת הכנ"ר, הנאמן, הנושים, והחייב כפי שימצא לנכון.


4. על-פי ס' 62(ב) רשאי יהיה ביהמ"ש בכפוף להוראות סעיפים 63ו- 64ליתן צו הפטר חלוט, או לא ליתן או לתת צו הפטר מותלה, או צו הפטר מותנה בתנאים בדבר רווחים והכנסה שיגיעו לפושט הרגל לאחר צו ההפטר או בדבר נכסים שרכש לאחר שהוכרז פושט רגל.


5. סעיף 63(א) קובע שבמקרה שהואשם פושט הרגל והורשע בעבירה לפי פקודת פשיטת הרגל, או בכל עבירה הנוגעת לפשיטת הרגל או שהוכחה עובדה מהעובדות שמנויות בסעיף 63(ב), בית-המשפט יכול לנהוג באחת מארבע החלופות המפורטות בסעיף. סעיף 63(ב) קובע רשימה של עובדות המסייגות מתן הפטר.


6. על-כן כאשר מוגשת בקשה של חייב על-פי סעיף 61לפקודה, סדר הדברים הנכון צריך להיות כדלקמן:ב ביהמ"ש יבדוק על-פי סעיף 62, האם יש מקום למתן צו הפטר, וזאת לאור עמדת הכנ"ר, הנאמן, הנושים והחייב כפי שיימצא לנכון.


7. השיקול החשוב ביותר שעל ביהמ"ש לשקול הוא התנהגותו של החייב, וזאת הן לאור סעיף 62 והן לאור הסייגים שבסעיף 63, שכולם למעשה מתייחסים להתנהגות החייב ובאופן כללי קובעים שבמידה ובהתנהגותו של החייב לפני או בזמן פשיטת הרגל יש פסול, או שהתנהגותו היא שגרמה לפשיטת רגלו, ביהמ"ש לא יוכל לתת הפטר מוחלט אלא עליו לנקוט באחת מארבע האפשרויות שבסעיף 63(א).
 

לסיכום,

 

הפטר משחרר את החייב מהחובות שקדמו להכרזה. במקרים בהם שילם פושט הרגל לנושים - ונכסיו חולקו, וכיום עקב גיל, מצב מיוחד וכדומה אין עוד סיכוי כי המשך פשיטת הרגל יועיל לנושים, והמשך הליכי פשיטת הרגל הם למעמסה על הכנ"ר, מבלי שהנושים יזכו בדבר, יבקש הכנ"ר את ההפטר.